IPPP3/443-567/10-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-567/10-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu dokonania odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu dokonania odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina uzyskała środki z Funduszu Spójności z przeznaczeniem na realizację projektu. Dofinansowanie z Funduszu Spójności realizowane jest w ramach: Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 Priorytet 1. - gospodarka wodno - ściekowa działanie 1.1 - gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach pow. 15 tys. RLM.

W ramach powyższej umowy Gmina będzie realizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie Gminy w latach 2010-2013. Beneficjentem tych środków jest Gmina, jako osoba prawna. Środki z Funduszu Spójności będą przekazywane do budżetu Gminy i to Gmina będzie prowadziła inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej wynikające z projektu.

Jednostką organizacyjną Gminy jest Urząd Gminy. Za Gminę, jako osobę prawną działa jej organ wykonawczy, jakim jest Burmistrz Gminy (organ jednoosobowy). Urząd Gminy jest zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym aparatem pomocniczym Burmistrza.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne a także zawierać umowy z innymi podmiotami w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie prowadzić i nadzorować inwestycję finansowaną ze środków unijnych. W ramach powyższej inwestycji podatek od towarów i usług został uznany za koszt niekwalifikowany.

W wyniku realizacji projektu zostaną wytworzone następujące inwestycje:

* budowa kanalizacji sanitarnej w systemie grawitacyjno-pompowym- 119 km

* budowa przepompowni ścieków- 92 szt.

* budowa sieci wodociągowej - 30 km

* budowa pompowni sieciowej wody- 2 szt.

* rozbudowa stacji uzdatniania wody- 2 szt.

Warunkiem koniecznym do przyznania dofinansowania projektu jest dokonanie przez Gminę zmiany sposobu zarządzania gospodarką wodno-ściekową poprzez wprowadzenie instytucji operatora, którego zadaniem będzie zarządzanie dzierżawioną od Gminy infrastrukturą (stanowiącą własność gminy).

Uzyskano zgodę instytucji wdrażającej POLiS, aby spełnienie powyższego warunku mogło zaistnieć nastąpi wybór operatora w trybie przewidzianym przepisami ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane i usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.).

Operator, o którym mowa, będzie miał za zadanie nie tylko zarządzać dzierżawioną odpłatnie, należącą do Gminy, infrastrukturą wodno - kanalizacyjną, ale przede wszystkim w oparciu o ten majątek prowadzić - po uzyskaniu stosownego zezwolenia - działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.).

Termin dokonania wyboru we wskazanym powyżej trybie, do dnia 31 grudnia 2010 r. został uzgodniony z przedstawicielami Instytucji wdrażającej POLiS tj. wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Eksploatatorem majątku wybudowanego w ramach realizacji projektu będzie Operator, który będzie odrębnym podatnikiem podatku VAT. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie przez Gminę przekazany na mocy umowy cywilnoprawnej tj. dzierżawy.

Umowa dzierżawy majątku wytworzonego ze środków Funduszu Spójności, jako czynność cywilnoprawna pomiędzy odrębnymi podmiotami prawno podatkowymi: Operator i Gmina, podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, gdyż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku jedynie usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi a zakładami budżetowymi. Operator będzie prowadził eksploatację sieci i urządzeń w zakresie gospodarki wodno-ściekowej - sprzedawać wodę i ścieki (sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 7%). Przychody z gospodarki wodno-ściekowej będą przychodami Operatora.

Gmina będzie realizowała zakupy inwestycyjne wynikające z projektu finansowanego w ramach Funduszu Spójności, a także własnych. Zakupy te są opodatkowane podatkiem VAT, który wg Funduszu Spójności jest kosztem niekwalifikowalnym.

W tym stanie faktycznym powstaje sytuacja, w której Gmina dokonuje zakupów opodatkowanych podatkiem VAT (płaci podatek naliczony), ale nie prowadzi sprzedaży wody i ścieków. A co za tym idzie nie ma możliwości odliczyć podatku naliczonego od ich sprzedaży.

Koncesjonariusz zaś będzie sprzedawał produkty eksploatacji sieci i będzie musiał odprowadzić podatek należny, którego nie będzie mógł rozliczyć z podatkiem naliczonym od zakupów inwestycyjnych.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 131.143.247 pln. netto, 159.449.117 pln. brutto, z czego maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych wynosi 110.868.501,01 pln. netto (84,54%).

Beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie na realizację projektu w wysokości 85% kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w toku realizacji projektu, nie więcej niż 94 238.225,86 pln., tytułem płatności.

Podatek VAT wykazany w projekcie, jako wydatek niekwalifikowalny wynosi 28.305.870 pln. Jeśli gmina nie będzie mogła odliczyć sobie podatku VAT wynikającego z faktur to zwiększy to koszt realizacji projektu o 28.305.870 pln.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sam zamiar uzewnętrzniony uchwałą Rady Miejskiej wydzierżawiania budowanej przez Gminę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wybranemu w odrębnym trybie (przewidzianym w ustawie z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi, Dz. U. Nr 19 poz. 101 z późn. zm.) operatorowi, a więc zamierzone dopiero wykorzystanie inwestycji do prowadzenia działalności opodatkowanej (tekst jedn. do wydzierżawiania infrastruktury wodno - kanalizacyjnej), upoważnia Gminę realizującą inwestycję do dokonywania odliczeń podatku od towarów i usług niezwłocznie, tj. stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w miesiącu otrzymania od wykonawcy robót faktury VAT lub w miesiącu następnym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podst. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 powołanej ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanych, podatnikom, o których mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ze względu na możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupami w celach służących czynnościom opodatkowanym (założono obciążenie operatora czynszem dzierżawnym), koszt kwalifikowalny projektu, rozumiany jako budżet inwestycyjny będący przedmiotem dofinansowania z Funduszu Spójności, został zdefiniowany, jako nakłady inwestycyjne netto.

Podatek pośredni VAT został w całości uznany, jako koszt niekwalifikowalny, gdyż istnieje konstrukcja prawna pozwalająca na jego zwrot z urzędu skarbowego.

Czynsz dzierżawny zostałby ustalony w wysokości umorzenia nowo wybudowanego majątku, który byłby własnością Gminy (wielkość umorzenia liczona na podstawie tzw. stawek amortyzacji technicznej, odzwierciedlających rzeczywiste zużycie infrastruktury, metodą liniową).

Tym samym byłaby spełniona zasada "zanieczyszczający płaci" (czynsz dzierżawny stałby się elementem taryfy) będąca z jedną z podstaw wdrażania Funduszu Spójności w Polsce i mająca swoje odzwierciedlenie w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

W zaistniałym stanie faktycznym przedstawionym we wniosku wskazano, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt współfinansowanym w ramach projektu operacyjnego infrastruktura i środowisko. Wnioskodawca odda w odpłatne korzystanie (odpłatna usługa dzierżawy) całą inwestycję operatorowi, z którym zostanie zawarta umowa operatorska w terminie do 31 grudnia 2010 r.

Prowadzona inwestycja polegająca na wykonaniu kompleksowej sieci wodno-kanalizacyjnej w Gminie, będzie wykorzystana, więc na prowadzenie odpłatnej działalności-będzie przedmiotem odpłatnej usługi dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Podstawową zasadą dla realizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 i pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 8 ust. 1).

Zdaniem Wnioskodawcy poniesione wydatki na ww. inwestycje będą służyły czynności opodatkowanej, (opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług dzierżawy) a więc podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego poniesionych przy realizacji inwestycji w myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy sam zamiar zawarcia umowy z operatorem (uchwała Rady Miejskiej), czyli powiązanie podatku należnego z podatkiem naliczonym, upoważnia nas do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, co do zasady podatnik może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jednakże, w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeśli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym terminie może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych wyżej terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina otrzymała dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 na realizację projektu.

Gmina, jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie realizować inwestycję polegającą na budowie systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie Gminy w latach 2010-2013. Po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji nowopowstała sieć wodno-kanalizacyjna, na podstawie umowy cywilnoprawnej tj. dzierżawy, zostanie przekazana odpłatnie w eksploatację Operatorowi, który będzie odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że realizowana w ramach projektu inwestycja związana jest z odpłatnym świadczeniem usług (przekazanie powstałej w jego efekcie sieci wodno-kanalizacyjnej do eksploatacji innemu podmiotowi - Operatorowi na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy), a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego dokonując dzierżawy części sieci wodno-kanalizacyjnej powstałej w efekcie przedmiotowego projektu świadczy usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej (umowa dzierżawy).

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu, ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatna umowa dzierżawy), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została, bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przy czym nabyte prawo Wnioskodawca może zrealizować już w momencie ponoszenia wydatków, tj. w miesiącu otrzymania faktury VAT lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Podsumowując, Wnioskodawca może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego poprzez wykazanie go w bieżących deklaracjach podatkowych w rozliczeniu za miesiąc nabycia towaru lub usługi albo w rozliczeniu za dwa kolejne okresy rozliczeniowe lub w składanych korektach deklaracji (nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego) pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl