IPPP3/443-567/09-3/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-567/09-3/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 7 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2009 r. (wniesiono należną opłatę), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania różnych stawek podatku dla świadczonych usług w zależności od specjalizacji wykonawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportowych. Wniosek został uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2009 r., w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-567/09-2/KT z dnia 10 sierpnia 2009 r., poprzez wniesienie należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na transport nieprzekompostowanych frakcji odpadów komunalnych i podobnych o kodzie 19 05 01 oraz niesegregowanych odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01. Usługa będąca przedmiotem zamówienia polega na przewozie i rozładunku odpadów o obu kodach z jednego składowiska na drugie. Spółka jest właścicielem obydwu składowisk oraz właścicielem odpadów (w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz. U. z 2007 r. Nr 39 poz. 251).

Podczas wykonywania usługi odpady nie zostaną przekazane (w rozumieniu przepisów o odpadach) wykonawcy zamówienia do dalszego zagospodarowania, a jedynie zostaną przewiezione do innego miejsca składowania w ramach infrastruktury Spółki. Tak więc w istocie, w wyniku zawarcia umowy z wykonawcą wyłonionym w postępowaniu przetargowym, Spółka wynajmie samochody wraz z obsługą celem przemieszczenia własnych odpadów.

W postępowaniu przetargowym zostały złożone 4 oferty, w których zastosowane zostały różne stawki podatku VAT (22% jako czysta usługa transportowa oraz 7% jako usługa związana ze zbieraniem odpadów). Ustalenie jednoznaczne właściwej stawki podatku VAT jest niezbędne do dokonania oceny złożonych w przetargu ofert, gdyż przyjęcie przez wykonawcę stawki błędnej skutkuje odrzuceniem jego oferty. Wszystkie oferty zawierają aktualne uprawnienia wykonawców do prowadzenia działalności w zakresie wykonywania krajowego transportu drogowego oraz aktualne uprawnienia do prowadzenia działalności w zakresie transportu odpadów wydane zgodnie z przepisami ustawy o odpadach.

Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego w Łodzi celem wyjaśnienia wątpliwości dotyczących poprawnego przypisania zlecanej usługi do właściwej grupy wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Odpowiedź US w Łodzi budzi jednak pewne obiekcje. Z jej treści wynika, że transport odpadów pomiędzy dwoma składowiskami, wykonywany przez firmę wyspecjalizowaną w odbiorze odpadów, powinien zostać zaklasyfikowany jako "Usługa związana ze zbieraniem odpadów" (PKWiU 38.1 - 7% VAT), zaś w przypadku, gdy będzie on wykonywany przez firmę prowadzącą działalność w zakresie usług transportowych, powinien zostać zaklasyfikowany jako "Transport drogowy towarów" (PKWiU 49.41.1 - 22% VAT). Taka klasyfikacja prowadzi do sytuacji, w której ta sama usługa będzie klasyfikowana w różny sposób w zależności od tego, kto będzie ją świadczył. W konsekwencji zostaną przyjęte różne stawki podatku VAT. Równocześnie w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych taka sytuacja może zostać potraktowana jako naruszenie zasady zachowania uczciwej konkurencji, gdyż ocena ofert złożonych w przetargu odbywa się na bazie cen brutto. Oznaczałoby to bowiem w praktyce, że firma wyspecjalizowana w odbiorze odpadów - przy świadczeniu tej samej usługi za tę sama cenę netto - będzie uprzywilejowana (niższy podatek VAT) wobec firmy prowadzącej działalność w zakresie usług transportowych.

Przedstawiona przez Urząd Statystyczny opinia wydaje się być jednocześnie nieprecyzyjna. Z jednej strony nie definiuje, co oznacza sformułowanie "firma wyspecjalizowana" - czy chodzi o główną działalność określoną w REGONIE, czy też może o ilość realizowanych umów z danej specjalizacji, a może o wysokość obrotów. Z drugiej strony nie określa właściwej klasyfikacji w przypadku, gdy firma zajmuje się zarówno świadczeniem usług związanych ze zbieraniem odpadów jak i usług czysto transportowych. We wszystkich ofertach złożonych w postępowaniu przetargowym mamy do czynienia z taką właśnie sytuacją, gdyż w dokumentach rejestrowych (KRS, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej) wszystkich wykonawców określony został przedmiot działalności gospodarczej jako zarówno PKWiU 38.11.Z jak i PKWiU 49.41.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest właściwa interpretacja Urzędu Statystycznego Łodzi dotycząca możliwości zastosowania różnych klasyfikacji, a w konsekwencji różnych stawek podatku VAT, na tę sama usługę w zależności od tego, jaka jest specjalizacja wykonawcy, który ją realizuje.

Jeśli tak, to na podstawie jakich dokumentów należy ustalić specjalizację wykonawcy oraz jaka jest właściwa stawka podatku VAT w przypadku wielu różnych specjalizacji wykonawcy, skutkujących możliwością przypisania usługi do różnych klasyfikacji i różnych stawek podatkowych.

Zdaniem Spółki dla poprawnej klasyfikacji usługi nie ma większego znaczenia specjalizacja działalności wykonawcy zamówienia. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuję, w tym konkretnym przypadku będzie świadczyła wyłącznie usługę transportową. Podatek od towarów i usług, jak sama nazwa wskazuje, ma charakter przedmiotowy (dotyczy przedmiotu lub usługi), więc zakres specjalizacji podmiotu dostarczającego produkt czy usługę nie powinien mieć znaczenia przy ustalaniu właściwej stawki tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. A zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznej identyfikacja usług stanowi podstawę do ustalenia właściwej stawki podatku. Należy przy tym podkreślić, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w wyniku zawarcia umowy z wykonawcą wyłonionym w postępowaniu przetargowym, wynajmie samochody wraz z obsługą w celu przetransportowania własnych odpadów komunalnych z jednego składowiska na drugie (których jest właścicielem). Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego w Łodzi celem wyjaśnienia wątpliwości dotyczących poprawnego przypisania zlecanej usługi do właściwej grupy wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Uzyskana informacja wskazywała różne klasyfikacje ze względu na status podmiotu dokonującego przedmiotowej usługi a nie, jak podnosi Wnioskodawca, na charakter wykonywanych czynności, będących przedmiotem zamówienia.

Odnosząc się do powyższego tut. Organ stwierdza, iż dla celów ustalenia właściwej stawki podatku nie ma znaczenia specjalizacja wykonawcy świadczącego usługę, ponieważ podatek od towarów i usług ma charakter przedmiotowy, tym samym klasyfikacja usług odnosi się do rodzaju wykonywanych czynności a nie do podmiotu, który czynności te wykonuje.

Podkreślić jednak należy, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu.

Jednocześnie informuje się, iż zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) w sprawie PKWiU, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2009 r. - stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU usług transportowych (tj. pytanie nr 1) wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr IPPP3/443-567/09-4/KT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl