IPPP3/443-56/10-4/MG - Zaistnienie przesłanek umożliwiających odzyskanie podatku VAT przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-56/10-4/MG Zaistnienie przesłanek umożliwiających odzyskanie podatku VAT przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją zadania w ramach działania 4.31 - Funkcjonowanie L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją zadania w ramach działania 4.31 - Funkcjonowanie L.".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-56/10-2/MG z dnia 1 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie ubiegające się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW w ramach PROW 2007-2013, realizowało operację w zakresie działania 431 - Funkcjonowanie L. nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Podatek VAT był kosztem kwalifikowanym w ramach ww. projektu.

Z uwagi na fakt, iż - w ocenie organu podatkowego - wniosek nie spełniał wymogów formalnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ww. pismem z dnia 1 lutego 2010 r. Nr IPPP3/443-56/10-2/MG wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o:

*

sprecyzowanie w jaki sposób i na jakie cele zostały zagospodarowane środki uzyskane na realizację działania 4.31- Funkcjonowanie L.,

*

czy czynności podejmowane w ramach realizacji projektu były czynnościami odpłatnymi,

*

zajęcie własnego stanowiska w sprawie, adekwatnego do zadanego pytania, tj. czy istnieją przesłanki umożliwiające Stowarzyszeniu L, odzyskanie podatku VAT.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie w następującym zakresie:

Środki uzyskane na realizację działania 4.31 - Funkcjonowanie L., zostały zagospodarowane na realizację celów zawartych w Statucie Stowarzyszenia L., w szczególności na:

*

Opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju i jej realizację,

*

Rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSR na obszarze L.,

*

Prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowania projektów związanych z realizacją LSR,

*

Współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi,

*

Upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR,

*

Sprawdzanie zgodności projektów z założeniami LSR,

*

Dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych L. na realizację LSR,

*

Organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, imprez kulturalnych, działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej.

Realizacja ww. celów związana była z:

a)

kosztami związanymi z funkcjonowaniem biura, m.in.:

*

wynagrodzeniem pracowników,

*

opłatami za wynajem biura,

*

opłatami bankowymi, pocztowymi,

*

zakupem mebli biurowych,

*

zakupem urządzeń biurowych i sprzętu komputerowego

*

szkoleniem pracowników Biura L oraz członków L.;

b)

przedsięwzięciami o charakterze informacyjnym, m.in.:

*

utworzeniem i prowadzeniem strony internetowej o obszarze objętym LSR, działalności L. i realizacji LSR,

*

opracowaniem i drukiem folderu informacyjnego o L.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, trwałym i samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności. Zgodnie ze statutem, prowadząc swoją działalność skupia się na wspieraniu prywatnego lub publicznego dobra, nie kierując się osiągnięciem zysku. W związku z powyższym jest organizacją non-profit a wszystkie środki finansowe organizacji przeznacza na realizację celów statutowych. Czynności podejmowane w ramach realizacji projektu, nie były więc czynnościami odpłatnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieją przesłanki umożliwiające Stowarzyszeniu L. odzyskanie podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie L. nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą operację, nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko takie świadczenie, które ma charakter odpłatny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie L realizowało operację w zakresie działania 4.31 - Funkcjonowanie L. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach tego programu Stowarzyszenie ponosić będzie koszty związane z funkcjonowaniem biura, m.in.: wynagrodzeniem pracowników, opłatami za wynajem biura, opłatami bankowymi, pocztowymi, zakupem mebli biurowych, zakupem urządzeń biurowych i sprzętu komputerowego, szkoleniem pracowników Biura L oraz członków L oraz przedsięwzięciami o charakterze informacyjnym, m.in.: utworzeniem i prowadzeniem strony internetowej o obszarze objętym LSR, działalności L. i realizacji LSR, opracowaniem i drukiem folderu informacyjnego o L.

Wnioskodawca jest dobrowolnym, trwałym i samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, który samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności. Stowarzyszenie L. wszystkie środki finansowe organizacji przeznacza na realizację celów statutowych. Czynności podejmowane w ramach realizacji projektu nie były czynnościami odpłatnymi.

W związku z powyższym nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania. Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., ponieważ środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl