IPPP3/443-541/09-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-541/09-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy noclegi młodzieży nie będącej uczniami Wnioskodawcy mogą być zaliczone do usług w zakresie internatu i w związku z tym zwolnione z podatku VAT.

Przy Zespole Szkół Zawodowych działa internat, w którym bezpłatne zakwaterowanie znajdują uczniowie (koszty utrzymania placówki ponosi budżet samorządu terytorialnego - Urząd Miejski). W okresie wakacji planuje się zakwaterowanie młodzieży nie będącej uczniami Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatny pobyt tej młodzieży zrzeszonej w stowarzyszeniach i klubach sportowych może być zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi zakwaterowania w bursach, internatach symbol 55.23.15 zostały umieszczone pod poz. nr 1 załącznika nr 4 do ustawy jako usługi zwolnione od podatku.

Internat przy ZSZ otrzymał według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKWiU 55.23.Z. W takim przypadku świadczenie usług noclegowych byłoby opodatkowane według stawki VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 8 ust. 3 ustawy wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego symbolu PKWiU wykonywanych usług.

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (...).

W poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu 7% stawką podatku, wskazane zostały usługi o symbolu PKWiU 55.2 "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)".

Z powyższego przepisu wynika, iż jedynie usługi o symbolu PKWiU ex 55.23.15 - usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich, wyłączone zostały z opodatkowania stawką podatku w wysokości 7%.

Natomiast, w załączniku nr 4 do ustawy, wykazane zostały usługi korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. w poz. 1 tego załącznika, ustawodawca wymienił usługi o symbolu PKWiU ex 55.23.15 "Usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich".

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Mając na uwadze przytoczone regulacje stwierdzić należy, iż usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.15, wyłączone zostały z opodatkowania preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług. Usługi te wymienione zostały natomiast jako usługi zwolnione od podatku, zgodnie z poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy. Należy przy tym zaznaczyć, iż powołane przepisy nie uzależniają zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług od tego, kto jest ich nabywcą.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że przy Zespole Szkół Zawodowych działa internat, który świadczy usługi bezpłatnego zakwaterowania dla uczniów. W okresie wakacji Wnioskodawca planuje odpłatne zakwaterowanie młodzieży niebędącej uczniami ZSZ Nr 2. Internat przy ZSZ Nr 2 otrzymał według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKWiU 55.23.Z.

Jednakże na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania stawki podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., a więc w tym zakresie nieistotna jest klasyfikacja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

W związku z powyższym, tutejszy Organ nie może zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy.

Reasumując, świadczone usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.23.15, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy).

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl