IPPP3/443-528/10-5/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-528/10-5/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) uzupełnionego w dniu 5 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zw. z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zw. z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Operacje planowane na rok 2010 w ramach działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" zostały podzielone zgodnie z listą kosztów kwalifikowalnych określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych, warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD" objętego PROW na lata 2007 -2013.

Pozycja: Koszty bieżące (administracyjne) zawiera następujące zadania: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników biura oraz nie więcej niż 3 członków Zarządu LGD; obsługa księgowa; obsługa prawna; najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych; opłaty: pocztowe, notarialne, skarbowe, sądowe, itp.; opłaty związane z prowadzeniem biura, jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego oraz wyposażenia LGD, itp.; koszty podróży i pobytu członków organów LGD w związku z pełnioną funkcją oraz służbowe pracowników biura; wynagrodzenia członków organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji; zakup małego ekranu; zakup sprzętu biurowego: aparat telefoniczny. Operacja ta związana jest z zapewnieniem możliwości sprawnego i stałego funkcjonowania biura oraz Stowarzyszenia przy realizacji LSR.

Pozycja: Koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją - planowane są operacje:

Operacja IIA: informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR. Zadania:

1.

Doradztwo w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach LSR: Stowarzyszenie nawiąże współpracę ze specjalistami w zakresie trzech działań: małe projekty, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw. Rola ich będzie polegać na bezpłatnym doradztwie dla beneficjentów w ramach przygotowania wniosków o pomoc, wniosków o płatność oraz dodatkowych działań związanych z pozyskaniem i rozliczeniem dofinansowania.

2.

W 2010 r. LGD planuje wznowienie wydania Mapy Atrakcji Turystycznych. Mapa została opracowana w ramach realizacji pilotażowego programu Leader+ i cieszy się dużym zainteresowaniem. Jest uniwersalnym oraz merytorycznie dobrze przygotowanym materiałem zarówno informacyjnym jak i promocyjnym. Koszty przeznaczone będą na aktualizację danych oraz wydruk mapy.

3.

Drugim zadaniem będzie przygotowanie materiału promocyjnego w postaci: toreb lnianych z logo LGD- pomysł sprawdzony, będący kontynuacją projektu opracowanego w ramach Leader+.

4.

Prowadzenie strony internetowej LGD. Przewidywana kwota na rok 2010 dotyczyć będzie wyjątkowych usług koniecznych do przeprowadzenia w związku z pracą strony, a których biuro LGD nie będzie w stanie wykonać samodzielnie.

Operacja lIB: szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR. Zadanie:

1.

Szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR oraz lokalnych leaderów. Szkolenia indywidualne oraz grupowe, w zależności od wynikających potrzeb i ofert rynkowych. Planowane rezultaty to: podniesienie kwalifikacji oraz umiejętności kadr wdrażających LSR oraz lokalnych liderów, podniesienie standardów usług świadczonych w oparciu o realizację LSR, oraz program leader.

Operacja llC: wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów. Zadania:

1)

Szkolenia dla zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania w ramach działania 4.13. Rok 2010 jest okresem, w którym po raz pierwszy zostaną ogłoszone przez LGD nabory na otrzymanie pomocy w ramach LSR. W związku z powyższym planowane jest przeprowadzenie 3 szkoleń dla beneficjentów trzech działań: Małe Projekty, Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw. Szkolenia jednodniowe o charakterze informacyjnym, wdrażające w aspekty poszczególnych działań.

2-5) Cykliczna impreza promocyjna LGD. Impreza jest organizowana przez Stowarzyszenie od 2007 r. corocznie, w porze zimowej. Ma ona na celu integrację oraz aktywizację: młodzieży i osób dorosłych poprzez wspólne uczestniczenie w konkursach sportowych. Istotna jest również promocja idei wdrażanego przez Stowarzyszenie narciarstwa (m.in. biegowego), oraz walorów naturalnych terenów LGD sprzyjających uprawianiu sportów zimowych.

6)

Zakup nagród przewidzianych dla dzieci biorących udział w imprezach lokalnych organizowanych przez członków LGD. Stowarzyszenie od początku istnienia aktywnie uczestniczy w lokalnych wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych jako współorganizator, czy podmiot wspierający. Tradycją stało się przeprowadzanie przez pracowników LGD konkursów dla najmłodszych podczas imprez lokalnych, których celem jest nauka poprzez zabawę. Przewidywanym rezultatem jest pobudzenie aktywności społecznej, integracja społeczna oraz promocja LGD i LSR.

7)

Zakup powierzchni wystawienniczej i innych usług związanych z organizacją i uczestnictwem LGD w wydarzeniach promocyjnych. Działanie o celu promocyjno - informacyjnym LGD oraz LSR poprzez uczestnictwo w zewnętrznych wydarzeniach, jak targi, oraz współorganizację lokalnych imprez promocyjnych i kulturalnych. Zakres merytoryczny operacji szeroki: od wynajmu pomieszczeń wystawienniczych, scen z nagłośnieniem, prowadzących imprezę, itp. Przewidywanym rezultatem jest wzrost wiedzy na temat Stowarzyszenia oraz LSR i programu Leader, integracja społeczna, promocja lokalnych produktów, usług, zawodów tradycyjnych z obszaru LGD, lokalnej kultury i zwyczajów. Aktywizacja społeczna, wzmacniająca i propagująca działania obywatelskie i oddolne na rzecz lokalnych społeczności.

8)

Wizyta studyjna mediów - Mediatur. Stowarzyszenie planuje zorganizować wydarzenie promocyjne, na który składać się będzie wyprawa po obszarze LGD oraz konferencja zaproszonych przedstawicieli mediów regionalnych z przedstawicielami LGD. Wizyta mediów przewidywać będzie spotkania z osobami z szeroko rozumianą ciekawą inicjatywą z zakresu: gospodarki, turystyki z zakresu kultury, innowacyjnej dla naszego terenu. Przewidywanym rezultatem będzie: intensywna promocja w prasie, radiu i TV LGD oraz LSR o zasięgu ponadlokalnym, reklama lokalnych przedsiębiorców, gospodarstw agroturystycznych, produktów lokalnych; upowszechnianie dobrych praktyk oraz założeń programu Leader, podtrzymywanie oraz poszerzanie współpracy pomiędzy stowarzyszeniem a mediami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego w 2010 r. działania: Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja, na podstawie umowy przyznania pomocy pomiędzy Samorządem Województwa a Stowarzyszeniem LGD.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Wszystkie wymienione wyżej nabyte w roku 2010 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dlatego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w roku 2010".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W ramach tego działania operacje zostały podzielone zgodnie z listą kosztów kwalifikowalnych określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych, warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD" objętego PROW na lata 2007 -2013.

Wnioskodawca w ramach realizacji projektu nabył w 2010 r. towary i usługi niezbędne na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013, które jak wskazał we wniosku nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ze względu na fakt, iż realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, w oparciu o powołane przepisy i przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego w 2010 r. działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl