IPPP3/443-517/11-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-517/11-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) na wezwanie z dnia 11 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją przez Konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją przez Konsorcjum.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-517/11-2/KB z dnia 11 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: Spółka, Wnioskodawczyni, Lider) zajmuje się szerokorozumianą działalnością deweloperską. Spółka zawarła pod koniec 2010 r. Umowę Konsorcjum z podmiotem (dalej: Partner), który zajmuje się wykonywaniem obiektów budowlanych. Strony ustaliły, iż Umowa Konsorcjum nie stanowi i nie tworzy pomiędzy jej stronami żadnej spółki osobowej ani żadnej innej jednostki organizacyjnej odrębnej od stron umowy. Oba podmioty są czynnymi podatnikami VAT.

Zgodnie z umową Konsorcjum Strony zobowiązały się współdziałać, wykonując zadania polegające na wybudowaniu budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie i realizację inwestycji: budowy budynku wraz z garażami podziemnymi, przyłączem mediów, zagospodarowaniem terenu oraz zapewnienie sprzedaży lokali i miejsc parkingowych (dalej: Inwestycja). Liderem konsorcjum jest Spółka. Reprezentuje Ona konsorcjum w kontaktach z przyszłymi nabywcami lokali, a także reprezentuje uczestników konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z realizacją Inwestycji poza umowami, które we własnym zakresie zobowiązany jest zawrzeć Partner, jako Generalny Wykonawca.

Wszelkie umowy o podwykonawstwo robót budowlanych i inne umowy związane z - odrębną od Umowy Konsorcjum - Umową o Generalne Wykonawstwo robót budowlanych zawierać będzie Partner tylko i wyłącznie we własnym imieniu, jako Generalny Wykonawca. Partner odpowiedzialny będzie za wykonanie swoich zobowiązań wynikających z Umowy o Generalne Wykonawstwo, udzielenie we własnym imieniu gwarancji jakości na roboty budowlane wykonane i obiekty budowlane powstałe w ramach przedsięwzięcia oraz za realizację zobowiązań wynikających z gwarancji i rękojmi. Spółka natomiast w umowie konsorcjalnej zobowiązała się do zawarcia umowy z Partnerem o generalne wykonawstwo (w umowie Spółka występować będzie w charakterze kwestora), zlecenia wykonania projektu architektonicznego, uzyskania stosownych pozwoleń na budowę oraz do wypełnienia obowiązków inwestora określonych odrębnymi przepisami, opracowania i wdrożenia strategii sprzedaży lokali i innych produktów powstałych w ramach Inwestycji oraz ich sprzedaż. Oba podmioty, jako uczestnicy konsorcjum, zobowiązały się do ustalenia cennika sprzedaży lokali i innych przedmiotów powstałych w ramach Inwestycji oraz uczestniczenia w spotkaniach koordynacyjnych przynajmniej dwa razy w miesiącu.

Zgodnie z umową przedwstępną kupna nieruchomości, na której ma być zrealizowana planowana Inwestycja, nabywcami nieruchomości (udziałów w niej) mają być obaj członkowie konsorcjum.

Lider przyjmować będzie płatności zaliczkowe oraz ostateczne od nabywców z tytułu sprzedaży lokali (w tym także należne Partnerowi). Będzie z tego tytułu wystawiał dla nabywców faktury VAT zgodnie z przepisami ustawy. Będą to faktury potwierdzające otrzymanie zaliczki oraz faktury finalne. Faktury te nie będą zawierały zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT informacji o wartości gruntu jako odrębnej pozycji. Liderowi przysługiwać będzie także zryczałtowana opłata z tytułu pełnienia funkcji Lidera konsorcjum. Opłata płatna będzie na podstawie wystawionej przez Lidera faktury.

Każda ze stron przy wykonywaniu swojej części prac korzystać będzie z podwykonawców. Strony umowy ustaliły również, że koszty własne jak i te związane z pracą firm zewnętrznych oraz zyski/straty a także partycypacja w finansowaniu Inwestycji będą dzielone w stosunku 50:50 (po połowie). Zysk z tytułu opłaty za pełnienie funkcji lidera przypisywany będzie w 100% Spółce.

Strony ustaliły następujące zasady fakturowania wpływów i wydatków między uczestnikami konsorcjum:

1.

Spółka będzie obciążać Partnera w trakcie realizacji Inwestycji, za wszelkie koszty poniesione od dnia podpisania Umowy Konsorcjum związane z realizacją Inwestycji (w tym koszty wynikające z Umowy o Generalne Wykonawstwo robót budowlanych) w wysokości 50% poniesionych kosztów;

2.

W przypadku poniesienia przez Partnera kosztów innych niż wynikających z Umowy o Generalne Wykonawstwo robót budowlanych, będzie on obciążać Spółkę w trakcie realizacji Inwestycji za te koszty w wysokości 50% poniesionych kosztów tytułem "refaktura kosztów realizacji Inwestycji z tytułu udziału w konsorcjum zgodnie z Umową Konsorcjum i załącznikiem do faktury".

3.

Spółka przedstawi Partnerowi zestawienie zafakturowanych wpływów z tytułu pobranych zaliczek oraz sprzedaży lokali i innych przedmiotów sprzedaży powstałych w ramach Inwestycji, a Partner na podstawie tego zestawienia wystawi fakturę VAT równą 50% wpływów osiągniętych przez Spółkę, tytułem "zaliczka/sprzedaż za lokal nr <...> z tytułu udziału w przychodach konsorcjum zgodnie z Umową Konsorcjum i załącznikiem do faktury".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle ustawy o podatku VAT Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Partnera tytułem "zaliczka/sprzedaż za lokal nr <...> z tytułu udziału w przychodach konsorcjum zgodnie z Umową Konsorcjum i załącznikiem do faktury", a także innych faktur wystawianych przez Partnera związanych z realizacją Inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zawartymi w umowie ustaleniami w zakresie refakturowania oraz zgodnie z ustawą o VAT Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Partnera.

Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że jego uczestnicy są związani ustaleniami umownymi. Ustalenia te mogą dotyczyć różnych kwestii, zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w kodeksie cywilnym np. zasad reprezentacji, sposobu rozliczeń danego przedsięwzięcia, podziału robót, udziału w zyskach i stratach, itp. Celem zawiązania konsorcjum jest wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Biorąc pod uwagę fakt, że Konsorcjum nie będzie stanowić spółki w rozumieniu prawa cywilnego lub handlowego, nie będzie posiadać osobowości prawnej, ani nie będzie odrębnym podmiotem gospodarczym, to członkowie Konsorcjum zachowają swoją odrębność zarówno z prawnego, jak i podatkowego punktu widzenia. Wprawdzie podstawowym celem ustanowienia Konsorcjum jest wspólna realizacja Inwestycji, jednakże każda ze stron będzie działać w powyższym zakresie jako samodzielny i niezależny przedsiębiorca. Tym samym, działania Lidera oraz Partnera w ramach Konsorcjum stanowią działania dwóch odrębnych i niezależnych - z punktu widzenia prawnego, jak i dodatkowego - podmiotów - podatników podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku VAT fakturami przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy.

W ustawie o VAT brak jest zapisu, który stanowiłby, jak należy opodatkować wspólnie prowadzone przedsięwzięcia. Brak zapisu o wspólnym przedsięwzięciu w tej ustawie powoduje brak spójności w prawie podatkowym pomiędzy ustawami o podatkach dochodowych, a ustawą o VAT. Wobec tego, podmioty gospodarcze tworzące konsorcjum, powinny kierować się założeniami ustawy o VAT.

Partner zgodnie z Umową będzie wystawiał Spółce faktury dokumentujące 50% jej udział w kosztach, jakie poniósł, a także faktury dokumentujące otrzymanie przez niego zaliczek z tytułu sprzedaży produktów wytworzonych w ramach Inwestycji. VAT należny z wymienionych faktur będzie wykazywał Partner. Ponieważ Lider, będący podatnikiem VAT czynnym, wykonuje obecnie oraz w ramach umowy konsorcjalnej wykonywać będzie czynności opodatkowane podatkiem VAT przysługuje mu na podstawie art. 86 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od Partnera faktur.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z cytowanych ryżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku Spółki oba te warunki są spełnione.

W stosunku do refaktury kosztów poniesionych przez Partnera zastosowanie będzie miał art. 30 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z nim w przypadku, kiedy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Analizując ten przepis w kontekście uregulowania art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE należy przyjąć, że taki podatnik, pośredniczący w wykonaniu usług, sam je nabył i następnie wyświadczył. Innymi słowy oznacza to, że podmiot nabywający usługę we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Ponieważ Strony Umowy uzgodniły, że tylko połowa kosztów (a więc niejako połowa usług) dotyczyć będzie działalności gospodarczej Partnera, przerzucenie kosztów na Lidera, nie może być potraktowane inaczej niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. A zatem Spółka (będąca podatnikiem VAT czynnym i wykonująca czynności opodatkowane tym podatkiem) od wystawionych przez Partnera faktur, będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony.

W stosunku do zaliczek uiszczanych na poczet sprzedaży produktów wytworzonych w ramach Inwestycji Umowa Konsorcjum zakłada, że Lider we własnym imieniu będzie wystawiał faktury VAT obciążające nabywców. Następnie Lider ma obowiązek podzielić się z Partnerem połową środków, jakie wpłynęły na jego konto tytułem zaliczek. Z tego względu Partner w dniu otrzymania takiej zaliczki od Spółki wystawiać będzie fakturę zgodnie z art. 19 ust. 11 i art. 106 ust. 3 ustawy o VAT. Z art. 19 ust. 11 wynika bowiem, iż każdego rodzaju płatność należności (a więc świadczenie powodujące wygaśnięcie roszczenia o zapłatę w całości lub w części) przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi rodzi obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Jeśli część należności od finalnego nabywcy nie zostanie uiszczona przed podpisaniem aktu notarialnego (Spółka będzie posiadała odpowiednie pełnomocnictwo do zawarcia umowy, jako że będzie współwłaścicielem gruntu, na którym powstanie Inwestycja), po pierwsze Spółka wystawi dla nabywcy odpowiednią fakturę, po drugie Partner wystawi na rzecz Spółki fakturę dotyczącą jego udziału w sprzedaży. Strony Konsorcjum nie działają bowiem samodzielnie w relacjach z nabywcami tzn. Lider i Partner osobno, lecz zgodnie z ustaleniami zawartymi w Umowie Konsorcjum ich prace mają charakter wspólnych działań, mających na celu realizację jednej Inwestycji i w jej ramach wytworzenia produktów. Partner jednakże rozliczać się ma tylko z Liderem Konsorcjum, który z kolei, dokonuje rozliczeń bezpośrednio z nabywcami. Uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż to Spółka jest podmiotem reprezentującym Konsorcjum wobec nabywców, a co za tym idzie, nie jest możliwe, aby Strony odrębnie wystawiały dla nich faktury.

Pamiętając o udziale Partnera we wspólnych pracach w ramach Konsorcjum oraz o jego udziale we własności nieruchomości, na którym wzniesiona zostanie Inwestycja, zdaniem Spółki, również od opisanych powyżej wystawionych przez Partnera faktur zaliczkowych i finalnych, będzie mieć Ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Z jednej bowiem strony, związane są one z dokonywaną przez nią sprzedażą opodatkowaną w rozumieniu ustawy o VAT. Z drugiej - dokumentują zdarzenie (w przypadku otrzymanej zaliczki) bądź czynności opodatkowane podatkiem VAT i wykonane przez podmiot, u którego w związku z tym powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT, a zatem który działa jako podatnik podatku VAT. Z tytułu bowiem przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy Partner będzie działał w charakterze podatnika VAT.

Spółka zakłada, iż otrzymane od Partnera faktury nie będą dotyczyły czynności określonych w art. 88 ustawy, a w przypadku gdyby tak było, honorować będzie ograniczenia wynikające z tego przepisu.

W związku z powyższym, Spółka uważa, iż ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od opisanych faktur, jako że spełnione będą przez nią zarówno przesłanki pozytywne odliczenia zawarte w art. 86 ustawy, jak i nie wystąpią przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia będzie przysługiwać Spółce niezależnie od przyjętego przez strony modelu rozliczeń dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

1.

dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ww. ustawy w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że fakturę wystawia się wyłącznie w przypadku dokonania sprzedaży (odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT), a wystawia ją podmiot wykonujący daną czynność (podatnik) dla nabywcy towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zajmuje się działalnością deweloperską i zawarła pod koniec 2010 r. Umowę Konsorcjum z podmiotem, który zajmuje się wykonywaniem obiektów budowlanych. Strony ustaliły, iż Umowa Konsorcjum nie stanowi i nie tworzy pomiędzy jej stronami żadnej spółki osobowej ani żadnej innej jednostki organizacyjnej odrębnej od stron umowy. Oba podmioty są czynnymi podatnikami VAT.

Zgodnie z umową Konsorcjum Strony zobowiązały się współdziałać, wykonując zadania polegające na wybudowaniu budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie i realizację inwestycji: budowy budynku wraz z garażami podziemnymi, przyłączem mediów, zagospodarowaniem terenu oraz zapewnienie sprzedaży lokali i miejsc parkingowych. Liderem konsorcjum jest Spółka, która reprezentuje konsorcjum w kontaktach z przyszłymi nabywcami lokali, a także reprezentuje uczestników konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z realizacją Inwestycji poza umowami, które we własnym zakresie zobowiązany jest zawrzeć Partner, jako Generalny Wykonawca.

Wszelkie umowy o podwykonawstwo robót budowlanych i inne umowy związane z - odrębną od Umowy Konsorcjum - Umową o Generalne Wykonawstwo robót budowlanych zawierać będzie Partner tylko i wyłącznie we własnym imieniu, jako Generalny Wykonawca. Partner odpowiedzialny będzie za wykonanie swoich zobowiązań wynikających z Umowy o Generalne Wykonawstwo, udzielenie we własnym imieniu gwarancji jakości na roboty budowlane wykonane i obiekty budowlane powstałe w ramach przedsięwzięcia oraz za realizację zobowiązań wynikających z gwarancji i rękojmi. Spółka natomiast w umowie konsorcjalnej zobowiązała się do zawarcia umowy z Partnerem o Generalne Wykonawstwo, zlecenia wykonania projektu architektonicznego, uzyskania stosownych pozwoleń na budowę oraz do wypełnienia obowiązków inwestora określonych odrębnymi przepisami, opracowania i wdrożenia strategii sprzedaży lokali i innych produktów powstałych w ramach Inwestycji oraz ich sprzedaż. Oba podmioty, jako uczestnicy konsorcjum, zobowiązały się do ustalenia cennika sprzedaży lokali i innych przedmiotów powstałych w ramach Inwestycji. Zgodnie z umową przedwstępną kupna nieruchomości, na której ma być zrealizowana planowana Inwestycja, nabywcami nieruchomości (udziałów w niej) mają być obaj członkowie konsorcjum.

Lider przyjmować będzie płatności zaliczkowe oraz ostateczne od nabywców z tytułu sprzedaży lokali (w tym także należne Partnerowi). Będzie z tego tytułu wystawiał dla nabywców faktury VAT zgodnie z przepisami ustawy. Będą to faktury potwierdzające otrzymanie zaliczki oraz faktury finalne. Faktury te nie będą zawierały zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT informacji o wartości gruntu jako odrębnej pozycji. Każda ze stron przy wykonywaniu swojej części prac korzystać będzie z podwykonawców. Strony umowy ustaliły również, że koszty własne jak i te związane z pracą firm zewnętrznych oraz zyski/straty a także partycypacja w finansowaniu Inwestycji będą dzielone w stosunku 50:50 (po połowie). Zysk z tytułu opłaty za pełnienie funkcji lidera przypisywany będzie w 100% Spółce.

Strony ustaliły następujące zasady fakturowania wpływów i wydatków między uczestnikami konsorcjum:

1.

Spółka będzie obciążać Partnera w trakcie realizacji Inwestycji, za wszelkie koszty poniesione od dnia podpisania Umowy Konsorcjum związane z realizacją Inwestycji (w tym koszty wynikające z Umowy o Generalne Wykonawstwo robót budowlanych) w wysokości 50% poniesionych kosztów;

2.

W przypadku poniesienia przez Partnera kosztów innych niż wynikających z Umowy o Generalne Wykonawstwo robót budowlanych, będzie on obciążać Spółkę w trakcie realizacji Inwestycji za te koszty w wysokości 50% poniesionych kosztów tytułem "refaktura kosztów realizacji Inwestycji z tytułu udziału w konsorcjum zgodnie z Umową Konsorcjum i załącznikiem do faktury".

3.

Spółka przedstawi Partnerowi zestawienie zafakturowanych wpływów z tytułu pobranych zaliczek oraz sprzedaży lokali i innych przedmiotów sprzedaży powstałych w ramach Inwestycji, a Partner na podstawie tego zestawienia wystawi fakturę VAT równą 50% wpływów osiągniętych przez Spółkę, tytułem "zaliczka/sprzedaż za lokal nr <...> z tytułu udziału w przychodach konsorcjum zgodnie z Umową Konsorcjum i załącznikiem do faktury".

Z powyższego wynika, że partnerzy Konsorcjum wykonują poszczególne części składające się na całość przedsięwzięcia oraz są współwłaścicielami gruntu, na którym będzie realizowana inwestycja. Lider będzie obciążać Partnera za wszelkie koszty poniesione związane z realizacją inwestycji, w tym koszty wynikające z Umowy o Generalne Wykonawstwo, w wysokości 50% poniesionych kosztów. Z kolei, Partner, w przypadku poniesienia kosztów innych niż wynikających z ww. umowy, ale związanych z realizowaną inwestycją obciąży Lidera kwotą w wysokości 50% tych kosztów. Ponadto, to Spółka będzie dokonywała rozliczenia z klientami tj. będzie wystawiała faktury za otrzymane zaliczki oraz sprzedaż lokali i innych przedmiotów powstałych w ramach Inwestycji, natomiast Partner wystawi Spółce fakturę dokumentującą otrzymane, w odpowiedniej części, wynagrodzenie.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów prawa podatkowego należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawionych przez Partnera - Spółka jest podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

A zatem Spółka, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych Spółce przez Partnera w związku z realizacją inwestycji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl