IPPP3/443-513/12-4/LK - Ustalenie prawa do odliczenia w związku z importem towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-513/12-4/LK Ustalenie prawa do odliczenia w związku z importem towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) uzupełnionym w dniu 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 31 lipca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 7 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z importem towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z importem towarów. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13 sierpnia 2012 r., złożonym w dniu 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-513/12-2/LK z dnia 31 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe:

C (dalej: "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w branży kosmetycznej. Spółka jest podmiotem włoskim, zarejestrowanym dla celów podatku VAT we Włoszech. Spółka nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. W związku z dokonywaniem transakcji na terytorium kraju, Spółka planuje jedynie najmować powierzchnię magazynową od podmiotów trzecich. Spółka dokonała również rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce.

Spółka zamierza przekazywać polskiemu podwykonawcy (dalej: "Podwykonawca") materiały niezbędne do wykonania finalnego produktu (dalej: "Produkt"). Podwykonawca będzie wykonywał usługi na powierzonym materiale, tj. będzie dokonywał konfekcji polegającej na składaniu elementów powierzonych przez Spółkę, w wyniku czego powstanie Produkt, gotowy do sprzedaży. Niektóre komponenty (np. klej) będą również sprzedawane przez Spółkę dla Podwykonawcy w celu dokonania konfekcji.

Materiały potrzebne do wykonania Produktu będą przez Spółkę nabywane na terytorium Polski, jak również sprowadzane spoza Polski, m.in. w ramach wewnątrzwspółnotowego nabycia towarów z innego państwa członkowskiego. Spółka przewiduje również sytuację, w której część materiałów do produkcji - opakowania, będą sprowadzane do Polski spoza terytorium Unii Europejskiej, tj. będą importowane przez Spółkę m.in. z Chin lub z Tunezji, przy czym Spółka nie będzie w żadnym momencie właścicielem opakowań. Właścicielem opakowań będzie zatem zawsze klient Spółki (dalej: "Klient"), który na późniejszym etapie nabędzie od Spółki gotowy Produkt (przy produkcji którego zostanie wykorzystane przedmiotowe opakowanie).

Na podstawie ustaleń dokonanych z Klientem Spółka będzie odpowiedzialna za wykonanie czynności związanych z importem opakowań w Polsce. Niemniej, załatwienie formalności przywozowych związanych z procedurami celnymi Spółka zleci firmie spedycyjnej lub agencji celnej, które będą działały jako przedstawiciel pośredni Spółki w rozumieniu przepisów celnych.

Na możliwość dokonywania w importu popprzez przedstawiciela pośredniego wskazuje także art. 33a ust. 5 ustawy o VAT. Importowane opakowania będą wykorzystywane przy produkcji Produktu, który następnie będzie sprzedawany Klientowi przez Spółkę w wykonaniu czynności opodatkowanych VAT. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Polski czynności opodatkowanych VAT takich jak: sprzedaż krajowa Produktu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (Produktu) do innych krajów członkowskich, jak też eksport Produktu poza terytorium kraju (np. do USA).

Na marginesie Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż zwrócił się już z wnioskiem o wydanie interpretacji dla analogicznego zdarzenia przyszłego, z tą różnicą, iż planował wtedy dokonać importu przez przedstawiciela bezpośredniego w rozumieniu przepisów celnych. Pozytywne stanowisko w tym zakresie zostało wydane w dniu 16 lutego 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1528/11-2/KB). Po konsultacjach z przedstawicielami firm spedycyjnych Spółka zamierza również zlecać obsługę importu tym firmom lub agencjom celnym działającym jako przedstawiciele pośredni Spółki w rozumieniu przepisów celnych. Ponieważ poprzednio uzyskana interpretacja indywidualna nie obejmowała takiej sytuacji (tekst jedn.: dotyczyła przedstawiciela bezpośredniego), Spółka chciałaby uzyskać potwierdzenie, iż także w tym przypadku, czyli w przypadku dokonywania importu poprzez przedstawiciela pośredniego prawidłowe będzie stanowisko potwierdzone w ww. interpretacji o sygn. IPPP3/443-1528/11-2/KB wydanej dla Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka będzie występowała w roli podmiotu, na rzecz którego składane będzie zgłoszenie celne. Spółka będzie bowiem dokonywała odpraw celnych za pośrednictwem firmy spedycyjnej lub agencji celnej, działających w charakterze przedstawicieli pośrednich Spółki na podstawie art. 5 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia t 2 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L 302 z 19.10.1 992, s. 1 z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 76 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 z późn. zm.), znajdującym się w rozdziale "postępowanie w sprawach celnych", czynności dokonane przez przedstawiciela w granicach upoważnienia pociągają za sobą skutki bezpośrednio dla osoby, która go ustanowiła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisywanym zdarzeniu przyszłym Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu importu opakowań, zważywszy na fakt, iż Spółka nie będzie właścicielem tych opakowań, a import towarów będzie dokonywany poprzez przedstawiciela pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opinii Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy będzie ona dokonywać importu towarów za pośrednictwem przedstawiciela pośredniego (w rozumieniu przepisów celnych, o którym także mowa w art. 33a ust. 5 ustawy o VAT), pomimo tego, że nie będzie ona właścicielem importowanych towarów. Na poparcie swojego stanowiska Spółka przedstawia poniższe argumenty:

1.

Brak uzależnienia prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu od nabycia prawa własności towaru przez importera

Zgodnie z art. 4 pkt 9 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r., ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L Nr 302, poz. 1 z późn. zm., dalej: "WKC") dług celny to nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych lub należności wywozowych, które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi. Natomiast, na podstawie pkt 12 powyższego artykułu dłużnik oznacza każdą osobę zobowiązaną do zapłacenia kwoty długu celnego. Ponadto, stosownie do art. 201 WKC, do uiszczenia długu celnego zobowiązany jest przede wszystkim zgłaszający. Przy czym, na podstawie art. 4 pkt 18 WKC zgłaszający oznacza osobę, która dokonuje zgłoszenia celnego we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu dokonywane jest zgłoszenie celne. W omawianej transakcji Spółka będzie korzystała z usług firmy spedycyjnej lub agencji celnej, która będzie działać jako przedstawiciel pośredni Spółki. Biorąc to pod uwagę należy stwierdzić, iż na Spółce będzie ciążyć obowiązek zapłaty cła z tytułu odprawy celnej towaru, gdyż odpowiadać będzie ona solidarnie z przedstawicielem pośrednim za dług celny. Tym samym czynność zgłoszenia dokonana przez przedstawiciela pośredniego pociągnie za sobą skutki dla reprezentowanej Spółki.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt Ustawy o VAT podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną obniżoną lub zerową stawkę celną. Oznacza to, iż Spółka zobowiązana będzie do rozliczenia należnego podatku VAT z tytułu importu towarów, gdyż to Spółkę obciążać będzie dług celny. konsekwentnie, Spółka będzie podatnikiem VAT z tytułu importu towarów, mimo iż nie będzie ich formalnym właścicielem. Warto podkreślić, iż możliwość zgłoszenia towarów do odprawy celnej w celu dopuszczenia do obrotu nie jest uzależniona od nabycia prawa własności do tych towarów, czy też prawa do rozporządzania nimi. A zatem "jako podatnik VAT z tytułu importu towarów, Spółka powinna co do zasady, być uprawniona do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu importu, o ile dokonany przez nią import towarów związany jest z czynnościami opodatkowanymi VAT.

2.

Związek importu towarów z czynnościami opodatkowanymi Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ulega wątpliwości, iż Spółka będzie dokonywać czynności opodatkowanych z wykorzystaniem importowanych opakowań, gdyż opakowania będą stanowiły element Produktu, który będzie sprzedawany zawsze klientowi. Transakcja sprzedaży Produktu Klientowi będzie podlegała opodatkowaniu VAT, gdyż będzie dokonywana bądź jako sprzedaż krajowa bądź jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, bądź jako eksport towarów. Zatem, import opakowań będzie miał bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, które będą wykonywane przez Spółkę na terytorium Polski.

Konsekwentnie, w ocenie Spółki, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy imporcie opakowań dokonywanych poprzez przedstawiciela pośredniego. Powyższą konkluzję potwierdza również analiza innych przepisów Ustawy o VAT, w tym art. 86 ust. 2 pkt 2 oraz pkt 5 Ustawy o VAT. Konstrukcja tych przepisów nie wskazuje na to, by podmiot na którego rzecz dokonano zgłoszenia celnego był zobowiązany nabyć na własność towary będące przedmiotem importu zważywszy na to, że na podstawie art. 2 pkt 7 Ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się "przywóz" towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, a nie jego "nabycie". Ponadto, przepisy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu importu od tego czy podatnik działa przez przedstawiciela bezpośredniego czy pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu importu opakowań pomimo tego, że nie będzie ich właścicielem, a import będzie dokonywany poprzez przedstawiciela pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. import towarów. Przez import towarów, na podstawie art. 2 pkt 7 ww. ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;

Stosownie do treści art. 201 ust. 1 pkt 1 artykułu rozporządzania Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks celny (Dz. U. UE L 302 z dnia 19 października 1992 r.), dług celny w przywozie powstaje w wyniku dopuszczenia do swobodnego obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. Ponadto dłużnikiem jest zgłaszający, a w przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na rzecz której składane jest zgłoszenie celne (ust. 3 ww. artykułu).

W myśl art. 213 wyżej cytowanego rozporządzenia Rady jeżeli w odniesieniu do tego samego długu celnego występuje kilku dłużników, są oni solidarnie zobowiązani do pokrycia tego długu.

Kwestie prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług regulują zapisy art. 86 ustawy o VAT. I tak, art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy - w przypadku importu towarów - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem włoskim, zarejestrowanym dla celów podatku VAT we Włoszech. Spółka nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. W związku z dokonywaniem transakcji na terytorium kraju, Spółka planuje jedynie najmować powierzchnię magazynową od podmiotów trzecich. Spółka dokonała również rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce. Spółka zamierza przekazywać polskiemu podwykonawcy (dalej: "Podwykonawca") materiały niezbędne do wykonania finalnego produktu (dalej: "Produkt"). Podwykonawca będzie wykonywał usługi na powierzonym materiale. Materiały potrzebne do wykonania Produktu będą przez Spółkę nabywane na terytorium Polski, jak również sprowadzane spoza Polski, m.in. w ramach wewnątrzwspółnotowego nabycia towarów z innego państwa członkowskiego. Spółka przewiduje również sytuację, w której część materiałów do produkcji - opakowania, będą sprowadzane do Polski spoza terytorium Unii Europejskiej, tj. będą importowane przez Spółkę m.in. z Chin lub z Tunezji, przy czym Spółka nie będzie w żadnym momencie właścicielem opakowań. Na podstawie ustaleń dokonanych z Klientem Spółka będzie odpowiedzialna za wykonanie czynności związanych z importem opakowań w Polsce. Niemniej, załatwienie formalności przywozowych związanych z procedurami celnymi Spółka zleci firmie spedycyjnej lub agencji celnej, które będą działały, jako przedstawiciel pośredni Spółki w rozumieniu przepisów celnych. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Polski czynności opodatkowanych VAT takich jak: sprzedaż krajowa Produktu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (Produktu) do innych krajów członkowskich, jak też eksport Produktu poza terytorium kraju (np. do USA). Wątpliwość wnioskodawcy budzi możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z importem towarów dokonywanym przez przedstawiciela pośredniego na rzecz Spółki. Ponadto Spółka wskazała iż jest podmiotem na rzecz którego składane będzie zgłoszenie celne.

Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Aby zatem podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego, musi istnieć związek pomiędzy importowanym towarem, a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Spółka będzie importerem z tytułu importu towarów, którego to nie będzie właścicielem. Zgłoszenia celnego będzie dokonywał przedstawiciel pośredni we własnym imieniu jednakże zgłoszenie to będzie dokonywane na rzecz Spółki. Tym samym Spółka będzie zobowiązana do zapłaty długu celnego solidarnie z przedstawicielem pośrednim. A zatem Spółka będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia importu towarów. Ponadto Spółka będzie wykorzystywać towary importowane do czynności opodatkowanych na terytorium Polski, bowiem towary te będą wykorzystane do wykonania Produktu, który to następnie zostanie sprzedany na rzecz ostatecznego Klienta. Zatem towar ten będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski.

Biorąc powyższe pod uwagę po otrzymaniu od przedstawiciela pośredniego dokumentu Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego w związku z dokonanym importem towarów. Bowiem towary będące przedmiotem importu będą wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych, ponadto powołane wyżej przepisy wskazują, że w przypadku importu towarów prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od nabycia tych towarów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl