IPPP3/443-513/10-6/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-513/10-6/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.), uzupełnione w dniu 2 września 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17 sierpnia 2010 r. oraz ponownie w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 9 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi produkcji programu telewizyjnego dla kontrahenta z siedzibą w Londynie - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 września 2010 r. oraz w dniu 20 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi produkcji programu telewizyjnego dla kontrahenta z siedzibą w Londynie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka M prowadzi działalność gospodarczą związaną m.in. z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, a ewidencja księgowa prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych. Obecnie spółka wygrała przetarg na produkcję programu telewizyjnego. Produkcja ma miejsce na terytorium naszego kraju (w Polsce), a realizowana jest na zlecenie i pod ścisłym nadzorem T z siedzibą w Londynie (Wielka Brytania). Projekt jest programem telewizyjnym typu talent show dla dzieci w wieku od 8 do 14 lat.

Oto krótka prezentacja programu:

Edycja zaczyna się od otwartych muzycznych castingów w pięciu miastach w Polsce Wewnętrzne jury będzie wybierać 30 kandydatów, którzy w półfinałach będą walczyć o udział w letniej muzycznej szkole D. Letnia szkoła kończy się tzw. Finał Jam, czyli małym koncertem, na którym dzieci będą wykonywać piosenki, do których przygotowywały się przez cały obóz. Jury wybierze najlepszego, dla którego nagrodą będzie nagranie teledysku dla D. Produkcja projektu dla spółki M polega na zorganizowaniu całego przedsięwzięcia pod względem technicznym oraz merytorycznym. Na prace produkcyjne spółki składają się znalezienie lokalizacji; zoorganizowanie ekipy technicznej, organizacyjnej, telewizyjnej; zorganizowanie środków technicznych do produkcji, podpisanie niezbędnych umów z podwykonawcami, nagranie według scenariusza odcinków, zmontowanie czego wynikiem będzie taśma betadigital z gotowymi odcinkami program. Zmontowany materiał filmowy zostanie wyemitowany w Londynie na kanale D.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy działalność spółki M. w zakresie produkcji programu telewizyjnego jest świadczeniem usług w dziedzinie kultury sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki.

Czy miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, czy siedziba usługobiorcy.

2.

Czy spółka M. jest zobowiązana do zapłaty podatku od towarów i usług.

3.

Czy zobowiązanym do zapłaty podatku jest T. z siedzibą w Londynie (kraju należącym do Unii Europejskiej)

Prace produkcyjne należące do spółki M. w zakresie realizacji projektu nie są usługami w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki. Produktem końcowym projektu będzie 10 odcinków 5 minutowego i jeden odcinek 28 minutowego programu telewizyjnego, który zostanie wyemitowany z Londynu na kanale D. Ma tu zastosowanie zasada ogólna dotycząca miejsca świadczenie usług w transakcjach pomiędzy podatnikami VAT z miejsca siedziby usługodawcy na miejsce siedziby usługobiorcy, a więc zobowiązanym do zapłaty podatku jest nabywca usługi, czyli T.

Spółka na rzecz i zamówienie D. zajmowała się przygotowaniem oraz organizacją produkcji telewizyjnej programu, emitowanego w stacji D z Londynu.

Szczegółowo produkcja przebiegała w następujący sposób:

Na przełomie lutego i marca Spółka dostała zapytanie ofertowe dotyczące produkcji programu telewizyjnego na terenie Polski dla stacji D.

Spółka po zapoznaniu się z briefem (tekst jedn.: szczegółowym scenariuszem programu przygotowanym przez Stację D), przygotowała ofertę na lokację, harmonogram produkcji oraz budżet organizacji tego projektu i wzięła udział w spotkaniu z przedstawicielami D.a w celu prezentacji swojej oferty. Ze względu na atrakcyjność oferty i nowatorskie podejście do organizacji produkcji, w tym, prodziecięce podejście do pracy na planie, przedstawiciele D. podjęli decyzje o współpracy ze spółką przy tym projekcie.

Od tej pory rozpoczęła się współpraca ciągła spółki z ze stacją D. w celu zorganizowania pod ich kierownictwem programu. Do szczegółowych zadań spółki należało:

1.

Znalezienie miejsc, gdzie były realizowane poszczególne części programu (w tym podpisanie umów, zabezpieczenie miejsc, przygotowanie scenografii (według wskazówek konsultantów z ramienia stacji D. wykorzystując szatę graficzną dostarczoną przez stację D., przygotowanie zaplecza produkcyjnego w danych miejscach)

2.

Zorganizowanie sprzętu zdjęciowego (tekst jedn.: kamer, zestawów dźwiękowych, instrumentów muzycznych na planie) - Konsultanci akceptowali specyfikacje każdego sprzętu

3.

Zorganizowanie ekipy realizacyjnej (tekst jedn.: operatorów, dźwiękowców, redaktorów, kierowców,inspicjentów w tym, zorganizowanie dla ekipy transportu, noclegów oraz cateringu jeśli miejsce realizacji było poza miejscem zamieszkania ekipy)

4.

Ogłoszenia dotyczące castingu do programu oraz reklama programu - była po stronie D.

5.

Zaangażowanie do programu artystów tj. nauczycieli śpiewu, tańca i aktorstwa oraz Jurorów izaproszonych gwiazd (znanych polskich gwiazd muzycznych). Każda z osób zaproszona i zaangażowana do tego projektu była wcześniej proponowana przez D. i w efekcie angażowana dopiero po akceptacji osób odpowiedzialnych z ramienia stacji D.

6.

Wstępna postprodukcja programu (powstałe materiały audio video były montowane wedługscenariusza przygotowanego przez producenta ze strony Stacji D. i zgrywane na nośnik który dalej był obrabiany i finalizowany w Londynie skąd odbywała się emisja już gotowych odcinków. Spółka miała na celu przygotowanie tylko stanowiska montażowego do wstępnej obróbki materiału (tekst jedn.: wynajem montażowni wraz z montażystą).

7.

Pozostałe prace spółki przy tym projekcie wynikały z dostarczenia wszelkich środków potrzebnych do produkcji programu na terenie Polski, a ustalonych i wpisanych do budżetu tej produkcji.

Spółka jako organizator produkcji programu telewizyjnego na zlecenie i według Scenariusza przygotowanego przez Stację D. stoi na stanowisku "że jej prace nie mieszczą się w ramach art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1.504), a mianowicie nie są usługami w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki. Usługa, którą świadczy spółka jest usługą produkcyjną (techniczną), gdzie produktem finalnym jest program telewizyjny dla stacji D. i emitowany bezpośrednio ze stacji w Londynie, tak więc ma tu zastosowanie zasada zgodnie z art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a mianowicie miejscem opodatkowania usług jest "miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla celów określenia miejsca świadczenia usług ustawa odrębnie definiuje pojęcie podatnika. I tak z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika rozumie się:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o VAT, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze. A zatem, za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność uznawaną za działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. W przedmiotowym wniosku, zarówno kontrahent z siedzibą w Londynie jak i Wnioskodawca występują w charakterze podatników w myśl art. 28a ustawy.

Co do zasady, zgodnie z art. 28b ust. 1 i 2, usługi opodatkowane są w miejscu gdzie nabywca ma swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności jeśli jest on podatnikiem, w myśl art. 28b ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca zawarł kontrakt z nabywcą usługi - W. do wykonania całościowej usługi przygotowania oraz organizacji produkcji telewizyjnej programu, emitowanego w stacji D. z Londynu. Do szczegółowych zadań spółki należało m.in.: znalezienie miejsc, gdzie były realizowane poszczególne części programu (w tym podpisanie umów, zabezpieczenie miejsc, przygotowanie scenografii, zorganizowanie sprzętu zdjęciowego, zorganizowanie ekipy oraz zaangażowanie do programu artystów tj. nauczycieli śpiewu, tańca i aktorstwa oraz jurorów i zaproszonych gwiazd (znanych polskich gwiazd muzycznych). Po stronie Wnioskodawcy była również wstępna postprodukcja programu. Pozostałe prace Spółki przy tym projekcie wynikały z dostarczenia wszelkich środków potrzebnych do produkcji programu na terenie Polski, a ustalonych i wpisanych do budżetu tej produkcji.

W art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 23 listopada 2009 r.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Analiza zawartego we wniosku opisu świadczonej usługi przez Wnioskodawcę pozwala na sformułowanie wniosku, że działalność w zakresie produkcji programu telewizyjnego nie jest usługą, o której mowa w cyt. powyżej art. 2. Charakter oraz zakres tej usługi determinują czynności, które prowadzą do wyprodukowania programu telewizyjnego na zlecenie i według scenariusza przygotowanego przez stacje D. Określając miejsce świadczenia dla przedmiotowej usługi, zastosować należy zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy.

Zatem miejscem świadczenia dla opisanej usługi będzie miejsce, gdzie podatnik będący usługobiorcą - W posiada siedzibę, tj. w Londynie. W konsekwencji, przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski a zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu rzeczonej usługi jest nabywca, tj. W z siedzibą w Londynie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl