IPPP3/443-503/12-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-503/12-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usługi za świadczenie złożone i określenia jej miejsca świadczenia-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usługi za świadczenie złożone i określenia jej miejsca świadczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2012 w Polsce i na Ukrainie odbędzie się Finałowy Turniej Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (dalej: "Turniej"). Właścicielem wszelkich praw do Turnieju jest Unia Europejskich Związków Piłkarskich z siedzibą w Szwajcarii (dalej: "UEFA"). UEFA jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą oraz posiadającym siedzibę statutową jak również siedzibę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. (dalej: "Rozporządzenie wykonawcze"), w Szwajcarii. UEFA jest także podmiotem zarejestrowanym w Szwajcarii jako podatnik podatku dochodowego oraz podatku VAT. UEFA jest również zarejestrowana w Polsce dla potrzeb podatku VAT (z uwagi na planowaną sprzedaż biletów wstępu na mecze podczas Turnieju). Według wiedzy Związku, UEFA nie posiada w Polsce zaplecza personalnego i technicznego, które charakteryzowałoby się odpowiednim stopniem stałości oraz wielkością, w szczególności UEFA nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu art. 11 Rozporządzenia wykonawczego.

Głównym partnerem UEFA w Polsce w zakresie organizacji Turnieju jest Wnioskodawca, który podpisał z UEFA umowę szczegółowo określającą podział obowiązków przy organizacji Turnieju, tzw. "Staging Agreement" (dalej: "Umowa"). Do wsparcia w organizacji Turnieju PZPN, w uzgodnieniu z UEFA powołał spółkę celową - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka"), w której Wnioskodawca objął 100% udziałów. Umowa określa obowiązki Związku w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia Turnieju w Polsce.

Zgodnie z treścią Umowy, w zakres obowiązków Związku wchodzi szereg świadczeń, których podstawowym celem jest efektywne zorganizowanie oraz przeprowadzenie Turnieju w Polsce, zgodnie z wytycznymi przedstawionymi przez UEFA.

Związek zobowiązał się w Umowie do:

* zapewnienia, we współpracy z organami władzy publicznej, bezpieczeństwa na oficjalnych arenach goszczących uczestników Turnieju, w trakcie jego trwania, bezpieczeństwa w centrach pobytowych,

* współpracy z organami władzy publicznej w celu zapewnienia bezpieczeństwa wokół stadionów i centrów pobytowych oraz innych obiektach, na których będą odbywać się imprezy towarzyszące Turniejowi,

* przygotowania oraz przedstawienia szczegółowej koncepcji opisującej założenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na arenach goszczących uczestników Turnieju, w trakcie jego trwania, wypełniającej wytyczne UEFA,

* zawarcia odpowiednich umów na realizację Turnieju z poszczególnymi tzw. Miastami - Gospodarzami Turnieju,

* zapewnienia, na czas trwania Turnieju, dostępności odpowiedniej infrastruktury sportowej (tekst jedn.: stadionów piłkarskich), spełniającej międzynarodowe standardy ustalone przez UEFA, poprzez doprowadzenie do podpisania przez UEFA tzw. umów stadionowych z poszczególnymi Miastami - Gospodarzami Turnieju,

* zapewnienia, iż na czas trwania Turnieju udostępniona zostanie odpowiednia infrastruktura treningowa na potrzeby uczestników Turnieju (przy czym wynajem obiektów dla będzie dokonywany bezpośrednio przez ich właścicieli),

* podjęcia działań zmierzających do dostępności odpowiedniej infrastruktury hotelowej na czas trwania Turnieju, zgodnie z wytycznymi UEFA (usługi hotelowe będą jednak świadczone bezpośrednio przez hotele),

* współdziałania z UEFA oraz organami władzy publicznej w przygotowaniu oraz wprowadzeniu środków prawnych mających zapewnić odpowiednią ochronę oraz narzędzia egzekucji praw własności intelektualnej dotyczących Turnieju (których właścicielem jest UEFA),

* współdziałania z organami władzy publicznej w celu zapewnienia odpowiedniej infrastruktury transportowej na czas trwania Turnieju (obejmującej transport drogowy, kolejowy oraz lotniczy),

* wsparcia UEFA we wprowadzenia autoryzowanej koncepcji dystrybucji biletów wstępu na Turniej, mającej na celu zapobiegnięcie nieautoryzowanej sprzedaży biletów przez podmioty trzecie, w celach zarobkowych,

* zapewnienia wsparcia przy wprowadzeniu systemu akredytacji przygotowanego na potrzeby Turniej,

* zapewnienia dostępności odpowiednich warunków infrastrukturalnych na potrzeby mediów oraz realizacji transmisji z Turnieju,

* współdziałania z organami władzy publicznej w celu zapewnienia odpowiedniej infrastruktury medycznej na czas trwania Turnieju,

* współpracy z organami władzy publicznej w przygotowaniu oraz wprowadzeniu odpowiedniej koncepcji organizacji świadczeń medycznych na czas trwania Turnieju,

* pełnego wsparcia oraz współpracy z krajową organizacją anty-dopingową, zgodnie z wytycznymi UEFA,

* prowadzenia odpowiedniej akcji promocyjnej Turnieju, pozostającej w zgodzie z wytycznymi UEFA,

* przygotowania harmonogramu spotkań (meczów piłkarskich) mających odbyć się w ramach Turnieju, w szczególności poprzez wskazanie miejsca oraz terminu poszczególnych spotkań,

* wsparcia organizacyjnego przy przeprowadzeniu spotkań (meczów piłkarskich) mających odbyć się w ramach Turnieju,

* zapewnienia sprawnego przepływu wszelkich informacji między Związkiem a UEFA, istotnych z punktu widzenia organizacji Turnieju.

Z tytułu świadczenia usług składających się na kompleksową organizację Turnieju, UEFA zobowiązała się uiścić na rzecz Związku wynagrodzenie określone szczegółowo w Umowie. Na kwotę wynagrodzenia Związku składają się: część stała oraz premie, zależne od spełnienia określonych w Umowie kryteriów o charakterze obiektywnym oraz uznaniowym.

Zgodnie z Umową w skład wynagrodzenia należnego na rzecz Związku, z tytułu organizacji Turnieju wchodzą:

1.

Kwota stałego wynagrodzenia, płatnego w ratach.

2.

Kwota premii dodatkowej (tzw. "Performance bonus"), uzależniona od spełnienia dodatkowych kryteriów organizacyjnych, określonych w Umowie, należne w przypadku:

a.

terminowego oraz zgodnego z ustalonymi przez UEFA kryteriami ukończenia przygotowań stadionów, na których mają odbywać się spotkania w ramach Turnieju,

b.

prawidłowego wywiązania się z obowiązków dotyczących przygotowania wyposażenia oraz infrastruktury wewnętrznej stadionów zgodnie z międzynarodowymi standardami wydarzeń sportowych rangi porównywalnej do Turnieju,

c.

dobrej współpracy z tzw. Miastami Gospodarzami Turnieju, na wszelkich poziomach współpracy,

d.

zapewnienia, we współpracy z organami władzy publicznej, wprowadzenia oraz stosowania odpowiednich regulacji prawnych gwarantujących ochronę praw własności intelektualnej UEFA, związanych z Turniejem.

"Performance Bonus" obejmuje również kwotę z tytułu osiągnięcia określonego poziomu oszczędności dla UEFA, wynikających z umów najmu stadionów, na których zorganizowane zostaną mecze piłkarskie odbywające się w ramach Turnieju.

3.

Kwota premii dodatkowej (tzw. "Ticketing bonus"), uzależnionej od osiągnięcia przez UEFA określonego poziomu sprzedaży biletów na mecze piłkarskie odbywające się w ramach Turnieju (Związek zobowiązał się wspierać UEFA w działaniach promujących Turniej, natomiast sprzedaż biletów jest przeprowadzana wyłącznie przez UEFA).

4.

Kwota premii dodatkowej (tzw. "Bonus for support of UEFA's marketing programme"), stanowiąca premię uznaniową UEFA, uzależnioną od zapewnienia przez Związek odpowiedniego poziomu wparcia dla programu marketingowego UEFA.

Dotychczas UEFA uiściła na rzecz Związku 2 z 3 rat stanowiących element wynagrodzenia stałego. Ostatnia rata wynagrodzenia stałego za wykonywane usługi zostanie uiszczona na rzecz Związku w 2012 r. Kwoty premii dodatkowych zostaną wypłacone na rzecz Związku (pod warunkiem spełnienia kryteriów opisanych w Umowie) w 2012 r., po zakończeniu Turnieju. Związek jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczenia, do których Wnioskodawca zobowiązał się w Umowie, w związku organizacją Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej powinny być traktowane dla celów VAT jako świadczenie złożone (usługa kompleksowa) organizacji imprezy sportowej (Turnieju) oraz, w konsekwencji

2.

Czy miejscem świadczenia (opodatkowania VAT) właściwym dla świadczenia przez Związek na rzecz UEFA usługi organizacji Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy (stanowiącej świadczenie złożone z perspektywy VAT) jest, zgodnie z treścią art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, kraj siedziby usługobiorcy (UEFA) i w konsekwencji, w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. nie podlega ona opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy

Stanowisko w zakresie Pytania 1

W ocenie Związku, świadczenia wykonywane w ramach realizacji Umowy stanowią z perspektywy VAT usługę złożoną w której świadczeniem głównym (dominującym) jest usługa organizacji imprezy sportowej.

Zdaniem Związku, bazując na powszechnie akceptowanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) oraz polskie sądy administracyjne i organy skarbowe koncepcji jednorodnego świadczenia złożonego, organizację imprezy sportowej (Turnieju) należy uznać za główny czynnik determinujący nabycie przez UEFA kompleksu świadczeń od Związku. Pozostałe świadczenia opisane w Umowie, mają na celu jedynie właściwe przygotowanie oraz przeprowadzenie Turnieju co sprawia, iż mają charakter jedynie pomocniczy w stosunku do głównej usługi organizacji Turnieju. Dlatego też, uzasadnione jest traktowanie organizacji Turnieju, dla celów VAT, jako jednorodnej, kompleksowej usługi organizacji imprezy sportowej.

Stanowiska w zakresie Pytania 2

W ocenie Związku, do wykonywanej na podstawie Umowy złożonej usługi organizacji imprezy sportowej odbywającej się w Polsce, wykonywanej na rzecz podatnika - UEFA (w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT), miejsce świadczenia na potrzeby VAT powinno być określane z uwzględnieniem zasad dotyczących tego rodzaju usług. W konsekwencji, zastosowanie znajdzie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z tym, iż nabywcą przedmiotowej usługi złożonej jest UEFA - podmiot nieposiadający na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - miejscem opodatkowania tych świadczeń, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, jest miejsce, w którym usługobiorca ma siedzibę lub stale miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - tj. w Szwajcarii. W konsekwencji, świadczenia wykonywane przez Związek zgodnie z Umową w świetle ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie Pytania 1

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT "świadczenie usług" oznacza każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

Nie ulega wątpliwości, że podejmowanie przez Związek zgodnie z Umową zadań związanych z organizacją Turnieju stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, podlegające, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Związku sposób opodatkowania VAT świadczeń polegających na organizacji Turnieju nie powinien być determinowany odrębnie dla każdego ze świadczeń określonych w Umowie, lecz powinien być określony w sposób kompleksowy i jednorodny dla całego ich zakresu. Zdaniem Wnioskodawcy wskazane w Umowie świadczenia na rzecz UEFA są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze - organizację imprezy sportowej - jednorodne z ekonomicznego punktu widzenia, a jego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

Koncepcja świadczenia złożonego nie jest bezpośredniego uregulowana w krajowych przepisach z zakresu VAT, jednak została wypracowana na gruncie orzecznictwa TSUE, a także wielokrotnie potwierdzona przez polskie sądy administracyjne i organy podatkowe.

Zgodnie ze stanowiskiem TSUE zaprezentowanym m.in. w sprawach Card Protection Plan (C-349/96 czy Levob (C-41/04), dostawa składająca się z jednej usługi (z ekonomicznego punktu widzenia) nie powinna być sztucznie dzielona, a jej charakter dla celów podatkowych powinien zostać określony z uwzględnieniem zasadniczych cech całej transakcji, Natomiast w rozstrzygnięciu w sprawie Aktiebolaget NN (C-111/05) TSUE uznał, iż transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu VAT. Dlatego usługa złożona występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Mając na uwadze orzecznictwo TSUE w zakresie świadczeń złożonych, trzeba uznać, iż dla stwierdzenia, że dana sprzedaż stanowi świadczenie złożone dla celów VAT, trzeba zweryfikować, czy składa się ona z szeregu "mniejszych" świadczeń, których realizacja prowadzi do osiągnięcia jednego celu (wynikającego ze świadczenia głównego). Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, z których czynność główna stanowi realizację podstawowego celu, zaś czynności poboczne (dodatkowe) mają za zadanie lepsze korzystanie z czynności zasadniczej (głównej). Jeśli więc dana grupa świadczeń spełnia powyższe warunki, to powinna być traktowana jako jednorodne świadczenie dla celów VAT, opodatkowane według zasad charakterystycznych dla świadczenia głównego.

W przedmiotowej sprawie Związek świadczy na rzecz UEFA usługę, w skład której wchodzą zróżnicowane świadczenia, mające jeden wspólny cel: efektywną organizację oraz przeprowadzenie Turnieju. Nie powinno budzić wątpliwości, iż zasadniczym (głównym) świadczeniem w ramach usługi świadczonej przez Związek jest więc usługa organizacji imprezy sportowej-tj. Turnieju. Temu celowi służą wszystkie świadczenia wykonywane przez Związek w ramach Umowy i to właśnie organizacja imprezy sportowej jest główną przyczyną zawarcia przez UEFA Umowy ze Związkiem. Wszelkie zobowiązania Związku wynikające z Umowy przyporządkowane są do poszczególnych etapów organizacji Turnieju oraz mają bezpośrednio służyć jego sprawnemu przeprowadzeniu. Dodatkowe świadczenia nie stanowią celu samego w sobie, ale są wykonywane jedynie w celu umożliwienia realizacji świadczenia głównego, jakim jest usługa organizacji Turnieju.

Należy również wskazać, iż wszystkie dodatkowe świadczenia nie miałyby racji bytu z perspektywy biznesowej nabywcy (tekst jedn.: nie zostałyby nabyte), gdyby nie nabywał on świadczenia głównego, jakim jest organizacja Turnieju. Dodatkowe świadczenia są bowiem środkiem realizacji obowiązków wynikających z Umowy, określonych jako "zorganizowanie i przeprowadzenie Turnieju w Polsce".

Wobec powyższego, zdaniem Związku, organizacja Turnieju powinna być traktowana jako świadczenie złożone, stanowiące jednorodną usługę z perspektywy VAT. W tym zakresie, świadczeniem głównym w świetle ustawy o VAT jest usługa organizacji imprezy sportowej (Turnieju), zaś pozostałe świadczenia (określone w opisie zdarzenia przyszłego) mają na celu wyłącznie zapewnienie zgodnego z jej przeznaczeniem wykonania i korzystania przez UEFA z usługi organizacji imprezy sportowej.

Z tego też względu zupełnie nieracjonalne (z perspektywy podatkowej i biznesowej) byłoby rozdzielanie wszystkich świadczeń dostarczanych przez Związek w ramach Umowy na odrębne usługi. W konsekwencji, zasadnym jest jednolite opodatkowanie kompleksu świadczeń PZPN określonych w Umowie, w sposób właściwy dla usługi organizacji imprezy sportowej (stanowiącej świadczenie główne w rozumieniu VAT).

Należy zwrócić uwagę, iż stanowisko Związku znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 października 2011 r., znak IPPP3/443-974/11-2/MPe wydanej na wniosek Spółki. W przedmiotowym piśmie Spółka zwróciła się do Ministra Finansów, m.in. z pytaniem dotyczącym kwalifikacji, jako usługi kompleksowej, świadczeń wynikających z umowy z UEFA, w przedmiocie organizacji oraz przeprowadzenia Turnieju. Zakres zadań Spółki jest zbliżony, lecz węższy niż świadczeń PZPN wynikających z Umowy (celem działalności Spółki jest, między innymi, wsparcie Związku w realizacji obowiązku organizacji oraz przeprowadzenia Turnieju). Jednakże charakter świadczeń, a w konsekwencji ich kwalifikacja dla celów, w obu przypadkach powinien być analogiczny - są czynnościami kompleksowymi.

Mając na uwadze, iż w interpretacji wydanej w imieniu Ministra Finansów potwierdzone zostało, że świadczenia Spółki mają charakter jednorodnej, kompleksowej usługi organizacji Turnieju, również czynności realizowane przez Związek w wykonaniu Umowy powinny być klasyfikowane w ten sposób na potrzeby podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy podkreślić, iż powyższe stanowisko dotyczące kwalifikacji usług kompleksowych znajduje ponadto szerokie potwierdzenie w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych - przykładowo można wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lipca 2006 r., sygn. akt I FSK 945/05, wyrok Naczelnego Sąd Administracyjnego z dnia 28 listopada 2007 r., sygn. akt I FSK 1420/06, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 czerwca 2010 r. sygn. akt I FSK 1064/09, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1663/09 - jak również w praktyce organów podatkowych - przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2010 r. znak IPPP1/443-167/10-2/AP lub interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 marca 2011 r. znak IPPP2/443-883/10-5/MM, czy też interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2011 r., znak IPPP2-443-15/11-4/AK oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2012 r., znak IPPP3/443-1449/11-2/k.c.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie Pytania 2.

W konsekwencji tego, iż świadczenia wykonywane przez Związek na rzecz UEFA stanowią usługę kompleksową jednolitą usługi organizacji Turnieju, miejsce świadczenia powinno zostać określone zgodnie z zasadami właściwymi dla opodatkowania świadczenia głównego, tj. usługi organizacji imprezy sportowej, świadczonej na rzecz podatnika.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT, pojęcie "podatnika", dla potrzeb określenia miejsca opodatkowania świadczenia usług obejmuje, m.in., podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą oraz osoby prawne zidentyfikowane do celów podatku lub podatku od wartości dodanej. Bez wątpienia UBFA, jako główny organizator Turnieju (będącego przedsięwzięciem, obok sportowego, również komercyjnym, gospodarczym), działa w charakterze podatnika zlecając Związkowi zadania określone w Umowie.

Co do zasady, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług, w przypadku świadczeni na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę lub stale miejsce zamieszkania.

Powyższa zasada może być jednak wyłączona, jeśli zachodzą przesłanki zastosowania przepisów wprowadzających szczególne zasady ustalania miejsca opodatkowania usług na potrzeby ustawy o VAT. W odniesieniu do sytuacji, której dotyczy niniejszy wniosek i Turnieju, ewentualne zastosowanie mógłby mieć jedynie art. 28g ustawy.

Zgodnie z jego ust. 1, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne sportowe naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Przepis ten nie znajdzie jednak zastosowania w przypadku usługi kompleksowej świadczonej przez Związek na rzecz UEFA z uwagi na fakt, iż Związek wykonując Umowę nie prowadzi bezpośrednio sprzedaży biletów wstępu na Turniej, a jedynie wspiera działania marketingowe UEFA promujące Turniej (co przekłada się też na wpływy UEFA z usług marketingowych, sprzedaży praw telewizyjnych, itd.). Dodatkowo, świadczenia Wnioskodawca wynikające z Umowy stanowią elementy składowe kompleksowej usługi. W konsekwencji, w ocenie związku, podlegają zasadom opodatkowania właściwym dla usługi głównej - usługi organizacji imprezy sportowej świadczonej na rzecz podatnika. Ustawa o VAT nie wprowadza przy tym przepisu regulującego w sposób szczególny miejsce opodatkowania usług organizacji imprez sportowych, świadczonych na rzecz podatników VAT.

Z kolei norma art. 28g ust. 2 ustawy o VAT, stanowi, iż miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w który działalność ta jest faktycznie wykonywana. Jak zostało natomiast wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, UEFA jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, więc regulacja art. 28g ust. 2 nie znajdzie zastosowania.

W ocenie Związku, mając powyższe na uwadze, miejscem świadczenia usług w ramach Umowy będzie miejsce, w którym siedzibę posiada usługobiorca (UEFA). Z uwagi na fakt, iż UEFA, w świetle przepisów ustawy o VAT nie posiada siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (co jednoznacznie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2012 r., znak IPPP3/443-1545/Il-2/SM, wydanej na wniosek UEFA), w świetle przepisów o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r., kompleksowa usługa świadczona na jej rzecz przez Wnioskodawca w wykonaniu Umowy będzie opodatkowana w Szwajcarii.

W rezultacie świadczenia w zakresie kompleksowej usługi organizacji Turnieju, za które Związek otrzyma wynagrodzenia w 2012 r. bądź w latach kolejnych, nie będą opodatkowane polskim VAT.

Zdaniem Wnioskodawca powyższy reżim w zakresie VAT będzie miał zastosowanie zarówno do przypadającej na 2012 r. raty stałego wynagrodzenia za świadczenia wynikające z Umowy, jak i pozostałych płatności w postaci premii ("Performance Bonus", "Ticketing Bonus", "Bonus for support of UEFA's marketing programme"). Wskazane płatności premiowe stanowią bowiem dodatkowe wynagrodzenie Wnioskodawcy za wykonanie świadczeń wynikających z Umowy, mimo iż ich wypłata uzależniona jest od dodatkowych czynników, na które Związek może nawet nie mieć bezpośredniego wpływu - podstawowym warunkiem uzyskania tego dodatkowego wynagrodzenia pozostaje bowiem wykonanie zadań nałożonych na Wnioskowawcę Umową.

Mając powyższe na uwadze Związek wnosi o potwierdzenia swojego stanowiska w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl