IPPP3/443-498/13-5/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-498/13-5/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 22 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15 lipca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia funduszu emerytalnego stanowiącego przedsiębiorstwo jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia funduszu emerytalnego stanowiącego przedsiębiorstwo jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22 lipca 2013 r., złożonym w dniu 22 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 15 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako Powszechne Towarzystwo Emerytalne w formie spółki akcyjnej. Zakres tej działalności obejmuje tworzenie, zarządzanie oraz reprezentowanie funduszy emerytalnych. Forma i rodzaj prowadzonej działalności Wnioskodawcy zostały szczegółowo uregulowane w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm., dalej: "ustawa o OFE").

Zgodnie z art. 27 ustawy o OFE powszechne towarzystwa mogą prowadzić działalność wyłącznie w formie spółki akcyjnej, a przedmiotem ich działalności może być wyłącznie tworzenie i odpłatne zarządzanie funduszami emerytalnymi oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich (art. 29 ust. 1 ustawy o OFE). Działalność ta jest zastrzeżona dla towarzystwa emerytalnego, które tworzy i zarządza tylko jednym otwartym funduszem emerytalnym, chyba że zarządzanie więcej niż jednym otwartym funduszem jest skutkiem przejęcia zarządzania przez inne towarzystwo albo połączenia towarzystw.

Jednocześnie, towarzystwa emerytalne nie mogą prowadzić innej działalności gospodarczej niż ta określona w ustawie o OFE. Do prawidłowego funkcjonowania takiej działalności w skład majątku towarzystw mogą wchodzić m.in. aktywa trwałe takie jak wyposażenie, oprogramowanie, licencje jak również aktywa obrotowe. Dodatkowo towarzystwa emerytalne zobowiązane są do sporządzania sprawozdań finansowych, które podlegają badaniu przez biegłego rewidenta.

Otwarty fundusz emerytalny jest natomiast, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o OFE, osobą prawną (odrębna masa majątkowa), której główną działalnością jest gromadzenie środków pieniężnych, ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu, zarządzaną i reprezentowaną przez towarzystwo emerytalne.

Działalność prowadzona przez towarzystwo emerytalne sprowadza się do zarządzania funduszem emerytalnym. Wyłącznie towarzystwo jest uprawnione do prowadzenia takiej działalności. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę odpowiada wymogom ustawy o OFE. Do zarządzania utworzonym przez Wnioskodawcę OFE służą w szczególności składniki majątkowe w postaci aktywów trwałych (np. wyposażenie biurowe, oprogramowanie komputerowe, należności długoterminowe) oraz aktywów obrotowych (np. należności krótkoterminowe, środki pieniężne na rachunku). Wnioskodawca zatrudnia również pracowników.

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza przekazać prawo do zarządzania OFE na rzecz innego powszechnego towarzystwa emerytalnego (dalej: "Nabywca") zgodnie z przepisami ustawy o OFE (art. 66 ustawy o OFE). Przedmiotem odpłatnej umowy między stronami ma być przekazanie na rzecz Nabywcy prawa do zarządzania OFE oraz zbycie przedsiębiorstwa PTE. W skład zbywanego przedsiębiorstwa wejdą w szczególności następujące elementy:

* prawo do Zarządzania OFE oraz wszelkie prawa wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę w imieniu lub na rzecz OFE, w szczególności z umów z Depozytariuszem, z umów z innym bankami, z podmiotami świadczącymi usługi maklerskie oraz z innych umów dotyczących działalności inwestycyjnej OFE, a także z wszelkich umów, zobowiązań i innych wiążących porozumień oraz wszelkich wynikających z nich praw i zobowiązań, w tym z umów z Pracownikami;

* inne prawa i obowiązki w ramach Zarządzania OFE, w tym te wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę we własnym imieniu;

* rzeczowe aktywa trwałe, w tym środki trwałe, urządzenia i inne ruchomości;

* prawa na dobrach niematerialnych, w tym systemy informatyczne, a także inne majątkowe prawa autorskie, prawa z licencji i pochodne prawa autorskie, bazy danych i znaki towarowe, inne prawnie chronione informacje, w tym wartość firmy, know - how, badania testowe i rynkowe, a także tajemnice przedsiębiorstwa OFE i PTE;

* wszelkie przenaszalne administracyjne zezwolenia, pozwolenia, licencje i upoważnienia dotyczące wyłącznie i stanowiące część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a związane z OFE;

* wszelkie roszczenia i należności Wnioskodawcy dotyczące przedsiębiorstwa wynikające ze zobowiązań ustawowych lub umownych (za wyjątkiem roszczeń dotyczących wyłączonych aktywów);

* wszelkie dokumenty dotyczące zarządzania OFE, a także innych aspektów prowadzenia przedsiębiorstwa w tym wszelka dokumentacja dotycząca postępowań administracyjnych lub sądowych.

Poza zakresem sprzedawanego przedsiębiorstwa mają pozostać prawa wynikające z umów rachunku bankowego wraz ze zdeponowanymi na nich środkami pieniężnymi, udziały w spółce z grupy Wnioskodawcy, umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą, a spółkami z jego grupy, a także umowy najmu powierzchni biurowych oraz część posiadanych samochodów.

Po sfinalizowaniu transakcji Wnioskodawca jako PTE zostanie zlikwidowany, gdyż wobec utraty prawa do zarządzania OFE straci rację bytu, a jednocześnie nie będzie mógł podjąć żadnej innej działalności gospodarczej. Transakcja zostanie zrealizowana w ramach jednej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lipca 2013 r.:

Czy transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego wraz z prawem do zarządzania Otwartym Funduszem Emerytalnym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lipca 2013 r.:

Zdaniem Wnioskodawcy planowana przez niego transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa PTE wraz z prawem do zarządzania OFE stanowi jako całość zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

1. Zgodnie z art. 66 ustawy o OFE powszechne towarzystwo, które zamierza zrezygnować z prowadzenia dotychczasowej działalności może na podstawie umowy zawartej z innym powszechnym towarzystwem, przekazać temu towarzystwu zarządzanie otwartym funduszem, którym zarządza. Przejmujące towarzystwo emerytalne wstępuje wtedy we wszystkie prawa i obowiązki towarzystwa emerytalnego przekazującego zarządzanie, natomiast towarzystwo przekazujące zarządzanie powinno zostać zlikwidowane w terminie miesiąca od przekazania zarządzania.

W omawianym stanie faktycznym dojdzie do przekazania prawa do zarządzania OFE na podstawie art. 66 ustawy o OFE wraz ze zbyciem przedsiębiorstwa PTE. W ocenie Wnioskodawcy z punktu widzenia podatku VAT, transakcję tę należy rozumieć kompleksowo jako transakcję zbycia przedsiębiorstwa PTE w skład którego wchodzi także prawo do zarządzania OFE.

2. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednak zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy VAT jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W celu zdefiniowania samego pojęcia "przedsiębiorstwa" należy przede wszystkim odwołać się do definicji przedsiębiorstwa zawartej w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) (dalej: "k.c.") gdzie za przedsiębiorstwo ustawodawca uważa zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Konieczność odwołania się do cywilnoprawnej definicji pojęcia "przedsiębiorstwo" została potwierdzona w orzecznictwie sądów administracyjnych (m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2006 r., sygn. akt I FSK 267/06, czy też w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2006 r., sygn. akt I FSK 688/07).

Mając na uwadze zakres zbywanych elementów, nie ulega wątpliwości, że przedmiotem opisanej w stanie faktycznym umowy jest przedsiębiorstwo Wnioskodawcy.

Zgodnie natomiast z poglądem wyrażanym przez organy podatkowe za "zbycie" uznaje się każdą transakcję gospodarczą w następstwie której dochodzi do zmian w zakresie własności czy też rozporządzania daną rzeczą jak właściciel.

3. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zarządzenie otwartym funduszem emerytalnym z wykorzystaniem wszelkich posiadanych przez niego składników materialnych i niematerialnych. Przedsiębiorstwo należące do PTE składa się w szczególności ze składników majątkowych i prawa do zarządzania OFE, stanowiąc w ten sposób nierozerwalną całość, pozwalającą na efektywne i samodzielne prowadzenie OFE.

Działalność polegająca na zarządzaniu OFE stanowi natomiast prowadzenie przedsiębiorstwa. Ze względu na specyfikę działalności prowadzonej przez towarzystwa emerytalne, zarządzanie funduszem emerytalnym należy traktować jako ich wyłączny biznes. Z uwagi z kolei na fakt, iż w ramach planowanej transakcji nastąpi sprzedaż całego przedsiębiorstwa (z kilkoma jedynie wyłączeniami), nie ulega wątpliwości, że przedmiotem przejęcia będzie zespół skladników pozwalający na samodzielne prowadzenie działalności przez Nabywcę z wykorzystaniem przejmowanego majątku.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 25 marca 2010 r., sygn. akt II PZP 12/09, w której stwierdzono, iż:" (...) Zestawienie treści art. 29 ust. 1 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz art. 551 k.c. prowadzi do wniosku, że przedmiotem zorganizowanego zespołu wszelkich składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej (przedmiotem przedsiębiorstwa) towarzystwa emerytalnego (spółki akcyjnej) jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie otwartym funduszem emerytalnym. Oznacza to też, że przedmiotem (działalności) przedsiębiorstwa towarzystwa emerytalnego nie jest (nie może być) żadna działalność nieobjęta pojęciem "tworzenia", a po utworzeniu pojęciem "zarządzania funduszem emerytalnym (...)".

4. Należy podkreślić, że w rezultacie dokonania planowanej transakcji Wnioskodawca utraci możliwość prowadzenia jedynej prawnie dopuszczalnej działalności gospodarczej w postaci zarządzania OFE i na mocy przepisów Ustawy OFE zostanie zlikwidowany.

Nabywca natomiast nabędzie możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przy wykorzystaniu OFE. Umowa sprzedaży obejmie całość przedsiębiorstwa Wnioskodawcy z pewnymi jedynie wyłączeniami, a prawo do zarządzania OFE stanowić będzie nierozerwalny element sprzedawanego przedsiębiorstwa.

5. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy planowana sprzedaż przedsiębiorstwa PTE wraz z prawem do zarządzania OFE stanowić będzie zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o VAT. Powyższe podejście zostało potwierdzone m.in. w indywidualnej interpretacji wydanej przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 28 czerwca 2007 r. (sygn. 1471/VUR1/443-39/07/MT). Zdaniem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: "(...) zarówno odpłatne przekazanie zarządzania OFE X na podstawie zawartej umowy o przeniesieniu praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie, jak i sprzedaż PTE X na rzecz innego powszechnego towarzystwa emerytalnego, którego składnikiem będzie m.in. prawo do zarządzania OFE X, podlega wyłączeniu z opodatkowania VAT".

Podobnie w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 25 maja 2012 r. (sygn. IPPP1/443-200/12-5/EK) oraz 11 października 2012 r. (sygn. IPPP2/443-789/12-2/DG) potwierdzono, że transakcja przekazania prawa zarządzania funduszem emerytalnym na rzecz innego towarzystwa emerytalnego stanowiąca przedsiębiorstwo w rozumieniu cywilnoprawnym, podlega wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem VAT.

Podsumowując, transakcja zbycia przedsiębiorstwa PTE wraz z prawem do zarządzanie OFE za wynagrodzeniem, powinna być rozumiana jako transakcja której przedmiotem jest zbycie przedsiębiorstwa i w konsekwencji nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 Ustawy VAT.

W tym stanie sprawy Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aport. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy ustawy nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa; księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Ponadto art. 552 Kodeksu cywilnego stanowi, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Wskazać należy, że zasady tworzenia i działania funduszy emerytalnych reguluje ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o OFE.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o OFE, fundusz jest osobą prawną, której przedmiotem działalności funduszu jest gromadzenie środków pieniężnych, ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego, i wypłata okresowych emerytur kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych (Dz. U. Nr 228, poz. 1507, z 2010 r. Nr 254, poz. 1700 i Nr 257, poz. 1726 oraz 2011 r. Nr 75, poz. 398), z zastrzeżeniem ust. 3.

Artykuł 3 ust. 2 ustawy o OFE stanowi, że towarzystwo tworzy fundusz oraz, jako jego organ, zarządza nim i reprezentuje w stosunkach z osobami trzecimi.

Natomiast art. 29 ust. 1 ustawy o OFE stanowi, że przedmiotem przedsiębiorstwa towarzystwa jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie funduszami oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich. Wyłącznie towarzystwo jest uprawnione do prowadzenia takiej działalności.

Stosownie zaś do art. 29 ust. 5 ustawy o OFE, do zarządzania aktywami otwartego funduszu powszechne towarzystwo jest obowiązane zatrudnić co najmniej jednego doradcę inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 i 2 ustawy o OFE powszechne towarzystwo, które zamierza zrezygnować z prowadzenia dotychczasowej działalności, może, na podstawie umowy zawartej z innymi powszechnym towarzystwem, przekazać temu towarzystwu zarządzanie otwartym funduszem, którym zarządza. Powszechne towarzystwo przejmujące zarządzanie otwartym funduszem wstępuje w prawa i obowiązki powszechnego towarzystwa zarządzającego dotychczas tym funduszem. Postanowienia umowy wyłączające określone obowiązki są bezskuteczne wobec osób trzecich.

Z art. 69 ust. 1 ustawy o OFE wynika, że na podstawie zezwolenia organu nadzoru na przejęcie zarządzania funduszem lub połączenie towarzystw następuje likwidacja funduszu, w którym zarządzanie zostało przejęte przez inne towarzystwo lub który był zarządzany przez towarzystwo przejęte w wyniku połączenia albo, jeżeli połączenie towarzystw odbywa się w sposób określony w art. 492 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, który został wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia na połączenie towarzystw zgodnie z ust. 5.

Likwidacja funduszu odbywa się w drodze przeniesienia jego aktywów do funduszu zarządzanego przez towarzystwo, które przejęło zarządzanie tym funduszem, lub które przejęło towarzystwo zarządzające tym funduszem w wyniku połączenia (...) - art. 71 ust. 1 ustawy o OFE.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako Powszechne Towarzystwo Emerytalne w formie spółki akcyjnej. Zakres tej działalności obejmuje tworzenie, zarządzanie oraz reprezentowanie funduszy emerytalnych. W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza przekazać prawo do zarządzania OFE na rzecz innego powszechnego towarzystwa emerytalnego (dalej: "Nabywca") zgodnie z przepisami ustawy o OFE (art. 66 ustawy o OFE). Przedmiotem odpłatnej umowy między stronami ma być przekazanie na rzecz Nabywcy prawa do zarządzania OFE oraz zbycie przedsiębiorstwa PTE. W skład zbywanego przedsiębiorstwa wejdą w szczególności następujące elementy:

* prawo do Zarządzania OFE oraz wszelkie prawa wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę w imieniu lub na rzecz OFE, w szczególności z umów z Depozytariuszem, z umów z innym bankami, z podmiotami świadczącymi usługi maklerskie oraz z innych umów dotyczących działalności inwestycyjnej OFE, a także z wszelkich umów, zobowiązań i innych wiążących porozumień oraz wszelkich wynikających z nich praw i zobowiązań, w tym z umów z Pracownikami;

* inne prawa i obowiązki w ramach Zarządzania OFE, w tym te wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę we własnym imieniu;

* rzeczowe aktywa trwałe, w tym środki trwałe, urządzenia i inne ruchomości;

* prawa na dobrach niematerialnych, w tym systemy informatyczne, a także inne majątkowe prawa autorskie, prawa z licencji i pochodne prawa autorskie, bazy danych i znaki towarowe, inne prawnie chronione informacje, w tym wartość firmy, know - how, badania testowe i rynkowe, a także tajemnice przedsiębiorstwa OFE i PTE;

* wszelkie przenaszalne administracyjne zezwolenia, pozwolenia, licencje i upoważnienia dotyczące wyłącznie i stanowiące część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a związane z OFE;

* wszelkie roszczenia i należności Wnioskodawcy dotyczące przedsiębiorstwa wynikające ze zobowiązań ustawowych lub umownych (za wyjątkiem roszczeń dotyczących wyłączonych aktywów);

* wszelkie dokumenty dotyczące zarządzania OFE, a także innych aspektów prowadzenia przedsiębiorstwa w tym wszelka dokumentacja dotycząca postępowań administracyjnych lub sądowych.

Poza zakresem sprzedawanego przedsiębiorstwa mają pozostać prawa wynikające z umów rachunku bankowego wraz ze zdeponowanymi na nich środkami pieniężnymi, udziały w spółce z grupy Wnioskodawcy, umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą, a spółkami z jego grupy, a także umowy najmu powierzchni biurowych oraz część posiadanych samochodów.

Po sfinalizowaniu transakcji Wnioskodawca jako PTE zostanie zlikwidowany, gdyż wobec utraty prawa do zarządzania OFE straci rację bytu, a jednocześnie nie będzie mógł podjąć żadnej innej działalności gospodarczej. Transakcja zostanie zrealizowana w ramach jednej umowy.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika zatem, że Wnioskodawca zamierza przekazać prawo do zarządzania OFE na rzecz innego powszechnego towarzystwa emerytalnego w trybie art. 66 ustawy o OFE tj. na postawie odpłatnej umowy między stronami. Przedmiotem umowy ma być przekazanie na rzecz Nabywcy prawa do zarządzania OFE oraz zbycie przedsiębiorstwa PTE. Stosownie do tego przepisu po sfinalizowaniu transakcji fundusz ulegnie likwidacji.

Z przywołanych wyżej przepisów ustawy o OFE wynika, że przedmiotem przedsiębiorstwa towarzystwa emerytalnego jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie funduszami, oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich. Tak określony wyłączny przedmiot działalności towarzystwa oraz fakt, że po sfinalizowaniu przedmiotowej umowy fundusz ulegnie likwidacji, powoduje, że przedmiotem transakcji w trybie art. 66 ustawy o OFE, jest przedsiębiorstwo towarzystwa emerytalnego.

Z przedstawionych w sprawie okoliczności wynika, że na podstawie zawartej umowy towarzystwo emerytalne dokona sprzedaży wraz z prawem do zarządzania Otwartym Funduszem Emerytalnym. W ramach zawartej umowy Wnioskodawca przekaże niezbędne elementy w procesie zarządzania OFE. Tym samym sprzedaż przedsiębiorstwa PTE wraz z prawem do zarządzania OFE stanowić będzie jako całość zbycie przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze treść art. 551 oraz art. 552 Kodeksu cywilnego oraz treść przepisów ustawy o OFE, stwierdzić należy, że przekazanie powyższych składników, w trybie umowy, o której mowa w art. 66 ust. 1 ustawy o OFE, tworzących przedsiębiorstwo towarzystwa emerytalnego i stanowiące dotychczas składniki tego przedsiębiorstwa, jest wystarczające do uznania, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przekazaniem zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na zarządzaniu otwartym funduszem emerytalnym i jego reprezentowaniu.

W konsekwencji powyższego, transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa powszechnego towarzystwa emerytalnego wraz z prawem do zarządzania otwartym Funduszem Emerytalnym podlega na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl