IPPP3/443-494/09-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-494/09-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych aerozoli do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów CN 3808 94 90 oraz żeli do powierzchniowej dezynfekcji skóry CN 3401 30 00 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych aerozoli do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów CN 3808 94 90 oraz żeli do powierzchniowej dezynfekcji skóry CN 3401 30 00.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się głównie dystrybucją produktów chemii gospodarczej oraz produktów farmaceutycznych. Spółka zamierza sprowadzać do Polski aerozole do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów (produkt nie jest przeznaczony do kontaktu ze skórą ludzką ani kontaktu z żywnością), klasyfikowane do kodu CN 3808 94 90, oraz żele do powierzchniowej dezynfekcji skóry, klasyfikowane do kodu CN 3401 30 00. Produkty te pochodzą spoza Unii Europejskiej, w związku z czym Spółka zamierza dokonywać ich importu (dopuszczenia do obrotu) w Polsce lub też w innym kraju Wspólnoty.

W tym drugim przypadku Spółka będzie dokonywać na terenie kraju nabyć wewnątrzwspólnotowych produktów, które wcześniej zostały dopuszczone do obrotu w państwie członkowskim importu.

Zawartość alkoholu etylowego w przedmiotowych produktach przekracza 1,2% objętości, przy czym jest to alkohol skażony zgodnie z przepisami państwa produkcji. W dniu dokonania importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych produktów środki używane do skażenia tego alkoholu nie będą znajdować się na liście środków skażających, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotowe produkty będą sprowadzane w opakowaniach jednostkowych (puszki stalowe o objętości 200ml, pod ciśnieniem, oraz opakowania plastikowe o pojemności 50ml) i będą sprzedawane przez spółkę na rynku polskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz import przez Spółkę wskazanych wyżej produktów będzie podlegać podatkowi akcyzowemu.

Zdaniem Spółki, opisana w stanie faktycznym działalność będzie neutralna z punktu widzenia przepisów akcyzowych, tj. nie będzie związana z żadnymi obowiązkami wynikającymi z tych przepisów. Powyższe wynika z faktu, iż ani sprowadzane produkty, ani zawarty w nich alkohol etylowy nie podlegają podatkowi akcyzowemu.

Zasady opodatkowania akcyzą poszczególnych wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy, katalog wyrobów akcyzowych jest zamknięty i obejmuje wyroby energetyczne, energię elektryczną napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Załącznik nr 1 do ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych oparty, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN). W przypadku, jeśli dany produkt nie został wymieniony w załączniku nr 1, nie jest on wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy, a tym samym nie podlega podatkowi akcyzowemu.

Przedmiotem niniejszego wniosku są aerozole do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów, klasyfikowane do kodu CN 3808 94 90, oraz żele do powierzchniowej dezynfekcji skóry, klasyfikowane do kodu CN 3401 30 00. Produkty te nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji, w świetle powołanych wyżej przepisów, nie będą one podlegały podatkowi akcyzowemu.

Niezależnie od powyższego, zdaniem Spółki, opodatkowaniu akcyzą nie będzie podlegać także alkohol etylowy zawarty w sprowadzanych produktach. Zgodnie z art. 92, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Alkohol etylowy został zdefiniowany w art. 93 ust. 1 ustawy jako:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W opinii Spółki, w przypadku jeśli produkt zawierał będzie alkohol etylowy w ilości powyżej 1,2% obj., lecz będzie klasyfikowany do innej pozycji Nomenklatury Scalonej niż pozycje 2207 lub 2206, nie powinien on być uznawany za wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy, a tym samym nie powinien podlegać opodatkowaniu akcyzą.

Spółka pragnie zaznaczyć, że analogiczne podejście do opodatkowania alkoholu etylowego prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (sygn. akt I SA/Łd 489/08) dotyczącym traktowania preparatów do higieny jamy ustnej (CN 3306 90 00) z punktu widzenia podatku akcyzowego, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyraził następujący pogląd: "Sąd podziela stanowisko organów celnych, iż preparat nie jest wyrobem akcyzowym, ponieważ nie został wymieniony jako wyrób akcyzowy ani w treści ustawy ani w załącznikach do ustawy. <...> Przepis ten (art. 72 ust. 1) wskazuje na dwie przesłanki, które muszą być łącznie spełnione, aby dany wyrób stanowił alkohol etylowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Pierwszą z nich jest zawartość w wyrobie alkoholu etylowego w ilości przekraczającej 1,2% objętości, natomiast drugą-klasyfikacja wyrobu do grupowania PKWiU 15.91.10, 15.92.11 lub 15.92.12 (odpowiednio do kodu CN 2208 i 2207). Jeżeli zatem dany wyrób zawiera w sobie alkohol w ilości przekraczającej 1,2% objętości, ale sklasyfikowany jest do innego ugrupowania PKWiU (kodu CN), nie może być uznany za alkohol etylowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym."

Należy jednocześnie zaznaczyć, że zaprezentowana wyżej wykładnia zachowuje w pełni swą aktualność pod rządami obecnej ustawy o podatku akcyzowym, pomimo, iż dotyczy interpretacji art. 72 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Przepis ten definiował bowiem alkohol etylowy w taki sam sposób jak art. 93 obecnej ustawy, uwzględniając, poza pozycjami CN, także odpowiednie grupowania PKWiU, z których zrezygnowano w obecnej ustawie w związku z odejściem od stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla potrzeb podatku akcyzowego.

Odnosząc powyższe uwagi do produktów będących przedmiotem niniejszego wniosku, za wyrób akcyzowy uznany powinien zostać alkohol używany jako komponent w produkcji aerozoli oraz żeli do dezynfekcji. Do momentu jego zużycia w procesie produkcji mamy bowiem do czynienia z odrębnym produktem klasyfikowanym do pozycji CN 2207. W efekcie jego zużycia w procesie produkcji powstaje jednakże całkowicie nowy produkt, tj. aerozole oraz żele do dezynfekcji, które klasyfikowane są w innym dziale Nomenklatury Scalonej. Z momentem zużycia przestajemy mieć zatem do czynienia z alkoholem etylowym jako odrębnym produktem występującym w obrocie.

Co więcej, zdaniem Spółki, niedopuszczalne byłoby sztuczne wyodrębnianie alkoholu etylowego z aerozoli oraz żeli do dezynfekcji, do wytworzenia których został on wcześniej zużyty. W praktyce wyodrębnienie takiego alkoholu dla celów konsumpcyjnych będzie niemożliwe, ponieważ cena i opakowania jednostkowe, w których produkty będą sprowadzane czynią całkowicie nieopłacalnym z ekonomicznego punktu widzenia jakiekolwiek próby wyodrębnienia alkoholu z tych produktów (abstrahując od technicznych możliwości dokonania takiego wyodrębnienia). Nie występuje zatem w niniejszej sprawie ryzyko wykorzystania alkoholu etylowego do celów, które powinny podlegać akcyzie. Również z punktu widzenia prawidłowości klasyfikacji wyrobów dla celów akcyzowych nie można mówić, że jednorodny produkt sklasyfikowany do danego kodu CN (tu: 3401 30 00 oraz 3808 94 90) dla celów akcyzy składa się z alkoholu etylowego opodatkowanego akcyzą oraz całej reszty.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż intencją ustawodawcy było opodatkowanie konsumpcji napojów alkoholowych, tj. wykorzystania ich w celach spożywczych jako używki. Świadczy o tym m.in. szereg zwolnień wprowadzonych dla alkoholu etylowego przeznaczonego do celów innych niż spożywcze, lub do produkcji artykułów spożywczych zawierających nie więcej niż 1,2% obj. alkoholu. W niniejszej sprawie, w sytuacji, w której alkohol został już zużyty do produkcji wyrobów wykorzystywanych do celów innych niż spożywcze (tj. do produkcji aerozoli oraz płynów do dezynfekcji), brak jest racjonalnego uzasadnienia do obejmowania go reżimem podatku akcyzowego.

Jednocześnie Spółka pragnie zwrócić uwagę, że podatek akcyzowy podlega harmonizacji w ramach Wspólnoty. W związku z powyższym, krajowe przepisy akcyzowe powinny być interpretowane w zgodzie z celem dyrektyw przyjętych w tym zakresie przez organy Wspólnoty. Zasady dotyczące opodatkowania alkoholu i napojów alkoholowych na szczeblu wspólnotowym określa Dyrektywa Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (dalej: dyrektywa strukturalna). Przepisy tejże dyrektywy interpretowane są w pozostałych państwach członkowskich w ten sposób, iż alkohol etylowy, który został wcześniej zużyty na cele niepodlegające opodatkowaniu, w tym inne niż spożywcze, od momentu zużycia traktowany jest jako część produktu nieobjętego akcyzą i jako taki cały produkt nie podlega akcyzie. Do takiej interpretacji przychylił się także Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie C-63/06 uznał, iż dyrektywa strukturalna nakazuje państwom członkowskim zwolnienie alkoholu przywiezionego na obszar celny Wspólnot Europejskich zawartego w wyrobach czekoladowych przeznaczonych do bezpośredniego spożycia, pod warunkiem, że zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra na 100 kilogramów produktu. Jak podkreślił ETS, miejsce, gdzie alkohol etylowy jest zużywany do produkcji wyrobu niepodlegającego opodatkowaniu jest bez znaczenia z punktu widzenia opodatkowania akcyzą.

Zdaniem Spółki, opinia ETS wyrażona w powołanym wyżej wyroku potwierdza, iż alkohol, który został zużyty na cele niepodlegające opodatkowaniu, tj. do produkcji aerozoli oraz żeli do dezynfekcji, od momentu, gdy produkty te wprowadzane są na obszar Wspólnoty, nie będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą.

Podsumowując, przedmiotowe aerozole oraz żele do dezynfekcji nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy. Brak jest jednocześnie uzasadnienia do opodatkowania alkoholu zawartego w tych produktach. W konsekwencji, zarówno import jak i wewnątrzwspólnotowe nabycie tych produktów nie będzie podlegać akcyzie, ani powodować innych obowiązków w zakresie podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej "ustawą" oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Przedmiotem wniosku są następujące wyroby:

* aerozole do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów (produkt nie jest przeznaczony do kontaktu ze skórą ludzką ani kontaktu z żywnością), klasyfikowane do kodu CN 3808 94 90. Zawartość alkoholu etylowego w przedmiotowych produktach przekracza 1,2% objętości, przy czym jest to alkohol skażony zgodnie z przepisami państwa produkcji. W dniu dokonania importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych produktów środki używane do skażenia tego alkoholu nie będą znajdować się na liście środków skażających, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

* żele do powierzchniowej dezynfekcji skóry, klasyfikowane do kodu CN 3401 30 00. Zawartość alkoholu etylowego w przedmiotowych produktach przekracza 1,2% objętości, przy czym jest to alkohol skażony zgodnie z przepisami państwa produkcji. W dniu dokonania importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych produktów środki używane do skażenia tego alkoholu nie będą znajdować się na liście środków skażających, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, brak jest - jak trafnie zauważa Wnioskodawca - ww. wyrobów. Zatem ww. wyroby nie są wyrobami akcyzowymi w świetle ustawy o podatku akcyzowym.

W sytuacji przedstawionej we wniosku należy jednak brać pod uwagę fakt, że przedmiotowe wyroby zawierają w swoim składzie alkohol etylowy (o zawartości powyżej 1,2%).

Zauważyć należy, że w poz. 43 przedmiotowego załącznika nr 1 do ustawy, tj. wykazu wyrobów akcyzowych mieści się (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy - do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W świetle powyższej definicji, w pełni zgodnej z definicją zawartą w art. 20 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone kodami CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi kodami CN niż wskazane powyżej (np. alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, wyrobach czekoladowych, lekach, itp).

Podkreślić jednocześnie należy, że w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać wyrobów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które zostały zaklasyfikowane do innych kodów niż kody CN 2208 i 2207.

Uwzględniając powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. wyrobach o kodach CN 3808 94 90 i 3401 30 00 będzie wyrobem akcyzowym.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprowadzać ww. wyroby w ramach importu (dopuszczenia do obrotu) w Polsce lub też w innym kraju Wspólnoty. W tym drugim przypadku Wnioskodawca będzie dokonywać na terenie kraju nabyć wewnątrzwspólnotowych produktów, które wcześniej zostały dopuszczone do obrotu w państwie członkowskim importu.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

* import wyrobów akcyzowych,

* nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

W związku z powyższym import i nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowych produktach podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ponadto z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż alkohol etylowy zawarty w ww. wyrobach będzie skażony zgodnie z przepisami państwa produkcji. Jednakże w dniu dokonania importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych produktów środki używane do skażenia tego alkoholu nie będą znajdować się na liście środków skażających, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Jak wyjaśniono powyżej alkohol etylowy zawarty w wyrobach będących przedmiotem wniosku jest wyrobem akcyzowym, który co do zasady podlega opodatkowaniu akcyzą. Jednakże prawodawca w przepisach akcyzowych przewidział również zwolnienia od akcyzy ww. alkoholu. Prawodawca, zwolnił bowiem ten wyrób od akcyzy zarówno w przypadkach wskazanych w art. 30 ust. 9 ustawy (z mocy ustawy), jak i ze względu na przeznaczenie (do produkcji) art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1-3 ustawy - zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

* całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;

* zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu;

* zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2;

Dodać należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z terytoriów państw członkowskich (opisany we wniosku przypadek dopuszczenia towarów do obrotu w jednym z krajów Wspólnoty Europejskiej) istotne jest spełnienie dodatkowych warunków zwolnienia, wynikających z przepisu § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

Zgodnie z tym przepisem, dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo, został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

Ponadto, w myśl ust. 2 ww. paragrafu, dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są w szczególności faktury, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub dokumenty przewozowe stosowane w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami dokonującymi obrotu tymi wyrobami.

Dodać należy, iż z przepis art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE L 76 str. 1 z późn. zm.) stanowi, iż państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy są one denaturowane zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego i używane do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi.

Reasumując, odpowiadając na zadane pytanie, należy stwierdzić, iż jakkolwiek przedmiotowe wyroby, w związku z klasyfikacją do kodów CN 3808 94 90. oraz CN 3401 30 00. nie mogą być uznane za wyroby akcyzowe, to jednak w świetle załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym poz. 43, wyrobem akcyzowym będzie alkohol etylowy w nich zawarty, który będzie podlegał opodatkowaniu z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego i importu.

Wskazać jednakże należy, iż w sytuacji wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. wyrobów gdy zostaną spełnione przedstawione powyżej warunki wynikające z art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy oraz § 4 rozporządzenia wówczas alkohol ten korzysta ze zwolnienia.

Odnosząc się do wymienionego we wniosku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi sygn. akt I SA/Łd 489/08 z dnia 29 sierpnia 2008 r. stwierdzić należy, że rozstrzygnięcie w niniejszej interpretacji nie jest z nim niezgodne. Tutejszy Organ uznał, że wymienione we wniosku wyroby nie będą wyrobami akcyzowymi (nie będą alkoholem etylowym); wyrobem akcyzowym będzie jedynie alkohol w nich zawarty.

Natomiast powołany przez Wnioskodawcę wyrok w sprawie C-63/06 w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania, gdyż dotyczył on przywozu na terytorium Litwy gotowych produktów czekoladowych zawierających alkohol etylowy. Dotyczy on zatem zwolnienia z akcyzy określonego w przepisach dyrektywy strukturalnej w art. 27 ust. 1 pkt f, które to zwolnienie zostało w krajowych przepisach uregulowane w art. 30 ust. 9 pkt 6 ww. ustawy o podatku akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl