IPPP3/443-493/12-4/KC - Opodatkowanie pobieranej opłaty za wydanie certyfikatu potwierdzających nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-493/12-4/KC Opodatkowanie pobieranej opłaty za wydanie certyfikatu potwierdzających nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 4 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 czerwca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 26 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pobieranej opłaty za wydanie certyfikatu potwierdzających nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pobieranej opłaty za wydanie certyfikatu potwierdzających nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca w ramach działalności statutowej prowadzi m.in. działalność szkoleniową w zakresie nurkowania oraz jest uprawniona do wydawania uprawnień płetwonurka. Wnioskodawca jest Członkiem Światowej Konferencji Działalności Podwodnej i działa zgodnie z ustaleniami międzynarodowych standardów działalności podwodnej. Centrum jest uprawnione do wydawania certyfikatów potwierdzających nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach.

Podstawą wydania certyfikatu na wniosek instruktora, jest dokument ukończenia z wynikiem pozytywnym odpowiedniego szkolenia przeprowadzonego przez uprawnione do tego jednostki organizacyjne spoza Centrum. Certyfikat zawiera dane osobowe wraz ze zdjęciem i z określeniem rodzaju nabytych uprawnień. Za wydanie certyfikatu Centrum pobiera opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydawanie certyfikatu (analogicznie jak np. prawa jazdy) w świetle postanowień ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność ta nie stanowi ani odpłatnej dostawy towarów, ani też odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju-o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - a więc należy przyjąć, że nie podlega ona zakresowi regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanymi świadczeniami powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca ramach działalności statutowej prowadzi m.in. działalność szkoleniową w zakresie nurkowania oraz jest uprawniony do wydawania uprawnień płetwonurka. Wnioskodawca jest Członkiem Światowej Konferencji Działalności Podwodnej i działa zgodnie z ustaleniami międzynarodowych standardów działalności podwodnej i jest uprawniony do wydawania certyfikatów potwierdzających nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach. Podstawą wydania certyfikatu na wniosek instruktora, jest dokument ukończenia z wynikiem pozytywnym odpowiedniego szkolenia przeprowadzonego przez uprawnione do tego jednostki organizacyjne niezwiązane z Wnioskodawcą organizacyjnie. Certyfikat zawiera dane osobowe wraz ze zdjęciem i z określeniem rodzaju nabytych uprawnień. Za wydanie certyfikatu Wnioskodawca pobiera opłaty.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wydawanie certyfikatu w świetle postanowień ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Aby ocenić, czy przedmiotowa opłata będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy wyjaśnić, czy związana jest z funkcjonowaniem danego podmiotu prawnego czy też dokonanie takiej opłaty wiąże się z określonym świadczeniem wzajemnym.

Wnioskodawca wskazuje, że jako członek międzynarodowej organizacji, działa zgodnie z międzynarodowymi standardami a tym samym uprawniony jest do wydawania certyfikatów potwierdzających nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach przez osoby, które przeszły odpowiednie szkolenie i ukończyły go z wynikiem pozytywnym. Istotne jest również to, iż wydawanie certyfikatu przez Wnioskodawcę odbywa się na wniosek instruktora, który prowadził szkolenie przeprowadzone przez uprawnione do tego jednostki organizacyjne niezwiązane z Wnioskodawcą organizacyjnie.

W związku z powyższym, otrzymywanych przez Wnioskodawcę należności z tytułu opłat za wydane certyfikaty nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług, gdyż nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę, a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem. Wynagrodzenie powinno mieć charakter wzajemny i ekwiwalentny, tzn. powinna istnieć bezpośrednia i jasno zindywidualizowana relacja pomiędzy podmiotami tego stosunku zobowiązaniowego. Ponadto, opłata za wydanie certyfikatu nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów, bowiem w wyniku dokonania powyższej czynności nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy stwierdzić, że jeżeli nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy wnoszoną opłatą a dostawą towarów lub świadczoną usługą, a Wnioskodawca w ramach działalności statutowej jest uprawniony do wydawania przedmiotowych certyfikatów - wówczas nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opłaty te nie stanowią bowiem odpłatności za jakąkolwiek dostawę towarów lub usług i nie rodzą po stronie podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu żadnego roszczenia. Uprawnienie statutowe Wnioskodawcy wydania certyfikatu potwierdzającego nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach, przesądza o braku obowiązku zastosowania w przedmiotowej sprawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, opłaty dokonywane na rzecz Wnioskodawcy za wydanie certyfikatu potwierdzającego nabycie oraz posiadanie uprawnień do nurkowania na odpowiednich głębokościach i w określonych specjalnościach nie stanowią odpłatności za dostawę towarów bądź świadczenie usług, a zatem pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tego względu stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl