IPPP3/443-481/09-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-481/09-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 12 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania wpłaty z tytułu zwrotu kosztów poniesionych przez Spółdzielnię - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania wpłaty z tytułu zwrotu kosztów poniesionych przez Spółdzielnię. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-481/09-2/KT z dnia 20 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa na mocy decyzji z dnia 21 października 1986 r. uzyskała prawo wieczystego użytkowania gruntów. Teren ten, zgodnie z przeznaczeniem, został zabudowany przez Spółdzielnię budynkami mieszkalnymi (zabudowa bliźniacza i wolnostojąca) na podstawie decyzji pozwolenia na budowę z 1978 r. Budynki zasiedlono w latach 1983-1987.

W celu przeniesienia własności wybudowanych budynków jednorodzinnych wraz z prawem do wieczystego użytkowania gruntów na członków Spółdzielni, zgodnie z obowiązującym wówczas prawem i Statutem, Spółdzielnia dokonała podziału tego terenu na działki zabudowane poszczególnymi budynkami. W wyniku tego podziału powstały odrębne nieruchomości.

Z uwagi na fakt, iż własność do budynku mieszkalnego wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, oznaczonych jako działka nr 19/1, została przeniesiona przed podziałem całego terenu uregulowanego w ramach osiedla mieszkaniowego, przy podziale w 1997 r. zaistniała konieczność wydzielenia działki oznaczonej jako działka nr 19/10 o pow. 38 m#178;. zgodnie z tym podziałem działka ta nie stanowi samodzielnej działki budowlanej i będzie stanowić jeden przedmiot własności z istniejącą działką nr 19/1.

Mając na uwadze powyższe, w celu uregulowania stanu prawnego działki nr 19/10 o pow. 38 m#178;, zaistniała konieczność przekazania tego gruntu właścicielom nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W celu zwrotu kosztów poniesionych przez Spółdzielnię na utrzymanie działki nr 19/10 od dnia rozliczenia osiedla, tj. od 1986 r., do chwili przekazania, Spółdzielnia określiła opłatę w kwocie 7.296,00 zł.

Opisany powyżej stan faktyczny wynika z kończenia procesu przewłaszczeń osiedla, realizowanego aktualnie przez Spółdzielnię, co winno nastąpić do końca 2009 r.

Ponadto w nadesłanym uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca informuje, że koszty poniesione przez Spółdzielnię dotyczyły inwestycji mieszkaniowej realizowanej na opisanej działce. Inwestycja ta realizowana była dla członków Spółdzielni w ramach prowadzonej działalności zgodnie ze Statutem.

Wnioskodawca wskazuje klasyfikację PKOB 111 - budownictwo mieszkaniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpłatę z tytułu zwrotu kosztów poniesionych przez Spółdzielnię w związku z przeniesieniem na członka Spółdzielni prawa wieczystego użytkowania działki nr 19/10 o pow. 38 m #178;, która zgodnie z decyzją o podziale winna stanowić jeden przedmiot własności z zabudowaną działką uregulowaną w KW przed 1990 r., można zwolnić z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wpłata z tytułu zwrotu poniesionych przez Spółdzielnię kosztów, wynikająca z zakończenia procedury przewłaszczeniowej, powinna być zwolniona z podatku od towarów i usług.

Grunt został Spółdzielni oddany w wieczyste użytkowanie przed 2004 r. i nie był objęty podatkiem VAT. Na gruncie tym Spółdzielnia wybudowała osiedle mieszkaniowe przed 2004 r., tj. przed wprowadzeniem podatku VAT (zasiedlenie osiedla w latach 80-ych XX wieku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w oparciu o inne uzasadnienie prawne niż wskazane przez Stronę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Powołany powyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, iż:

* Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1);

* Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2);

* Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5 (art. 4 ust. 4);

* Członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią (art. 4 ust. 5).

A zatem opłatami, pobieranymi zgodnie z ww. przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, są:

1.

w przypadku członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, opłaty za:

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni,

* zobowiązania spółdzielni z innych tytułów.

2.

w przypadku członków spółdzielni będących właścicielami lokali, opłaty za:

* eksploatację i utrzymanie ich lokali,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni,

* zobowiązania spółdzielni z innych tytułów,

* fundusz remontowy.

3.

w przypadku właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni, opłaty za:

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych,

* eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu,

* inne koszty zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni.

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, że zwolnienie od podatku VAT odnosi się do opłat dokonywanych przez członków spółdzielni mieszkaniowych (dotyczących czynności wykonywanych na rzecz członków przez spółdzielnie), a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą wszelkich opłat. Jednakże przepisy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy oraz § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów wyraźnie wskazują na właścicieli lokali mieszkalnych, członków spółdzielni i osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z kończeniem procesu przewłaszczeń osiedla, realizowanego aktualnie przez Spółdzielnię, w celu uregulowania stanu prawnego działki zabudowanej budynkami mieszkalnymi, zaistniała konieczność przekazania tego gruntu właścicielom innej nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W celu zwrotu kosztów poniesionych przez Spółdzielnię na utrzymanie działki od dnia rozliczenia osiedla, tj. od 1986 r., do chwili przekazania, Spółdzielnia określiła opłatę, którą obciążono członka Spółdzielni (właściciela nieruchomości). Koszty poniesione przez Spółdzielnię dotyczyły inwestycji mieszkaniowej realizowanej na opisanej działce (PKOB 111 - budownictwo mieszkaniowe). Inwestycja ta realizowana była dla członków Spółdzielni w ramach prowadzonej działalności zgodnie ze Statutem.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przedmiotowa opłata, naliczona przez Spółdzielnię z tytułu czynności wykonywanych przez Nią na rzecz swoich członków, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Organ podatkowy informuje ponadto, że nie dokonuje merytorycznej analizy załączonych do wniosku dokumentów. Wyczerpujący opis stanu faktycznego winien bowiem wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl