IPPP3/443-472/12-2/LK - Opodatkowanie dostawy nieruchomości oraz korekta podatku odliczonego w związku z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na adaptację i ulepszenie budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-472/12-2/LK Opodatkowanie dostawy nieruchomości oraz korekta podatku odliczonego w związku z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na adaptację i ulepszenie budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie pytania 1 w części dotyczącej opodatkowania dostawy nieruchomości w 2012 r. - jest prawidłowe,

* w zakresie pytania 1 w części dotyczącej opodatkowania dostawy nieruchomości w 2013 r. - jest nieprawidłowe,

* w zakresie korekty podatku odliczonego w związku z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na adaptację i ulepszenie budynku (pyt. 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. do wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości oraz korekty podatku odliczonego w związku z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na adaptację i ulepszenie budynku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 15 lipca 2003 r. na podstawie aktu notarialnego, firma Wnioskodawczyni (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, podatnik VAT czynny), nabyła nieruchomość (budynek wraz z gruntem) od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W okresie od lipca 2003 r. do kwietnia 2004 r. ponoszone były nakłady celem adaptacji i ulepszenia budynku, których wysokość przekroczyła 30% wartości nieruchomości. Firma odliczała VAT od poniesionych nakładów. W dniu 30 kwietnia 2004 r. zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie, nieruchomość została oddana do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych w pozycji środków trwałych w budowie. Rozpoczęto amortyzację, budynek był wykorzystywany w działalności gospodarczej, a firma zajmuje się i zajmowała sprzedażą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT.

W dniu 5 października 2010 r. została podpisana umowa najmu na okres od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r., a następnie przedłużona na okres do 30 czerwca 2012 r., na podstawie, której budynek został oddany w najem innemu podmiotowi. W okresie trwania najmu czynsz płatny jest na podstawie wystawionych przez wynajmującego faktur VAT ze stawką 23%.

Po zakończeniu umowy najmu firma planuje w drugiej połowie 2012 r., lub na początku 2013 r., dokonać sprzedaży ww. nieruchomości najemcy lub innemu nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle obowiązujących przepisów Firma ma prawo zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług przy sprzedaży nieruchomości (budynku wraz z gruntem).

2.

Czy przy zastosowaniu sprzedaży zwolnionej z VAT Wnioskodawczyni nie musi dokonywać korekty podatku odliczonego (odliczonego do dnia oddania nieruchomości do użytkowania do 30 kwietnia 2004).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż budynku wraz z gruntem powinna być zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z ust. 7a tego przepisu ustawy o VAT. Sprzedaż dokonana na podstawie aktu notarialnego powinna być potwierdzona fakturą VAT ze stawką VAT ZW i wykazana w deklaracji VAT-7 w miesiącu otrzymania płatności nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wydania, zgodnie z art. 19 ust. 10. Korekta VAT naliczonego, której podatnicy dokonują zgodnie z art. 91 ust. 2 nie dotyczy ww. sytuacji i zgodnie z art. 163 ust. 2 nie dokonuje się korekty w stosunku do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed 1 maja 2004 r.

Reasumując jednostka uważa, iż dokona sprzedaży zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT ww. nieruchomości i nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku odliczonego związanego z ulepszeniem nieruchomości, podatku odliczonego do dnia przekazania do użytkowania tj. 30 kwietnia 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie pytania 1 w części dotyczącej opodatkowania dostawy nieruchomości w 2012 r. oraz w zakresie korekty podatku odliczonego w związku z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi na adaptację i ulepszenie budynku (pyt. 2) i za nieprawidłowe w zakresie pytania 1 w części dotyczącej opodatkowania dostawy nieruchomości w 2013 r.

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy o VAT. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Zgodnie zaś z brzmieniem art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT).

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednocześnie zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku VAT.

Zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków czy budowli jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ww. ustawy, zgodnie z którym przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dla zastosowania zwolnienia od podatku istotne jest określenie, czy dostawa nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję legalną tego pojęcia. Wynika z niej, że pierwsze zasiedlenie występuje wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek, budowla lub ich części są wydawane pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Istotne jest jednak to, że musi to nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. sprzedaż, najem, dzierżawa).

Zatem, jak wynika z powyższych uregulowań zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków czy budowli, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości nabytej od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W okresie od lipca 2003 r. do kwietnia 2004 r. ponoszone były nakłady celem adaptacji i ulepszenia budynku, których wysokość przekroczyła 30% wartości nieruchomości. Firma odliczała VAT od poniesionych nakładów. W dniu 30 kwietnia 2004 r. zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie, nieruchomość została oddana do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Budynek był wykorzystywany w działalności gospodarczej, a firma zajmuje się i zajmowała sprzedażą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT. W dniu 5 października 2010 r. została podpisana umowa najmu na okres od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r., a następnie przedłużona na okres do 30 czerwca 2012 r., na podstawie, której budynek został oddany w najem innemu podmiotowi. Po zakończeniu umowy najmu Wnioskodawczyni planuje w drugiej połowie 2012 r., lub na początku 2013 r., dokonać sprzedaży przedmiotowej nieruchomości

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem budynek będący przedmiotem sprzedaży był oddany w najem tj. do czynności opodatkowanych.

W sytuacji, gdy dostawa nieruchomości będzie dokonywana w drugiej połowie 2012 r. to wówczas nie zostanie spełniona druga przesłanka warunkująca zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wskazująca, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata, bowiem wskazać należy, iż pierwsze zasiedlenie nastąpiło w chwili oddania budynku w najem tj. 1 stycznia 2011 r. A zatem od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu dostawy nieruchomości nie minie 2 letni okres o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o VAT.

Tym samym w takiej sytuacji nie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przedmiotowej sprawie przywołać należy jednakże przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Odnosząc zatem powyższe przepisy do przedstawionej we wniosku sytuacji stwierdzić należy, iż spełniona została przesłanka określona w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ww. ustawy, bowiem w związku z tym, że nabycie nieruchomości nastąpiło od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia w związku z jej nabyciem. Nie została jednak spełniona druga przesłanka określona lit. b) tego przepisu. Z opisanego stanu faktycznego wynika bowiem, iż w latach 2003 -2004 Wnioskodawczyni ponosiła wydatki na ulepszenie budynku, przekraczające 30% wartości początkowej nieruchomości, w stosunku do których przysługiwało mu prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i z prawa tego skorzystała.

Jednakże, w myśl powołanego powyżej art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, jeżeli budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) nie stosuje się. Mając na uwadze powyższy przepis, wskazać należy, iż w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części, w stosunku do których podatnik ponosił wydatki przewyższające 30% ich wartości początkowej, okres 5 lat, o którym mowa w art. 43 ust. 7a ustawy należy liczyć od chwili poniesienia ostatnich nakładów przewyższających 30% wartości początkowej, przy czym wspomniany przepis będzie miał zastosowanie pod warunkiem, że przedmiotowe nieruchomości po ich ulepszeniu i w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.

Tym samym, nie ulega wątpliwości fakt, iż od czasu poniesienia nakładów ulepszających (lata 2003-2004), do planowanej sprzedaży w drugiej połowie 2012 r. minie 5 lat. Ponadto do momentu dostawy budynek wykorzystywany jest przez Wnioskodawczynię do czynności opodatkowanych.

Zwrócić należy również uwagę na przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Reasumując, powołane przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w niniejszej sprawie w konfrontacji z przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym prowadzą do wniosku, iż transakcja dostawy nieruchomości zabudowanej, która będzie dokonywana w drugiej połowie 2012 r. będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w sytuacji, gdy dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie dokonywana w 2013 r. to wówczas Wnioskodawczyni będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ w tej sytuacji zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w tym artykule, tj. dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia jak i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku wskazać należy, że dostawa przedmiotowej nieruchomości na początku 2013 r. nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia gdyż budynek od 1 stycznia 2011 r. jest przedmiotem najmu, czyli nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, tj. oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Ponadto od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu dostawy tej nieruchomości upłynie okres 2 letni o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy, a zatem zostaną spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

A zatem w tej sytuacji Wnioskodawczyni będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia dla dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie jak wskazuje Wnioskodawczyni na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Na takich samych zasadach, co dostawa nieruchomości należy opodatkować dostawę gruntu, na którym budynki te są posadowione.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2

Podstawowa zasada dotycząca odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 powołanej ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.

Mianowicie w myśl art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Na mocy art. 91 ust. 5, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do ust. 6 powołanego artykułu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast przepis art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, iż przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W myśl art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (art. 91 ust. 7d ustawy).

Jednocześnie zauważyć należy, iż przepis art. 91 ustawy nie ma zastosowania w odniesieniu do przypadków określonych w art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze wskazanego art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynika, iż w przypadku, gdy nakłady inwestycyjne poczynione zostały przed 1 maja 2004 r. to w odniesieniu do korekty podatku naliczonego stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.).

Powołany art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. stanowił, iż podatnicy dokonujący czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1-3, w okresie krótszym niż sześć miesięcy obliczają procentowy udział zgodnie z ust. 3, przy czym po upływie sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności wyliczają ten udział zgodnie z ust. 4 i dokonują korekty podatku naliczonego. Unormowania te nie przewidywały korekty podatku naliczonego w przypadku nabycia środków trwałych podlegających amortyzacji, nawet w sytuacji zmiany przeznaczenia tych środków trwałych do czynności nie podlegających opodatkowaniu.

Z powyższych regulacji wynika, iż obowiązek dokonywania korekty podatku naliczonego odnosi się do tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak również nakładów inwestycyjnych, które zostały nabyte po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a więc po dniu 30 kwietnia 2004 r.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza zbyć nieruchomość - którą nabyła 15 lipca 2003 r. od osoby fizycznej. Nabyta nieruchomość w dniu 30 kwietnia 2004 r. została wpisana do ewidencji środków trwałych, i rozpoczęto amortyzację. W okresie od lipca 2003 r. do kwietnia 2004 r. ponoszone były nakłady celem adaptacji i ulepszenia budynku, których wysokość przekroczyła 30% wartości nieruchomości. Firma odliczała VAT od poniesionych nakładów. W dniu 30 kwietnia 2004 r. zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie, nieruchomość została oddana do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Rozpoczęto amortyzację, budynek był wykorzystywany w działalności gospodarczej, a firma zajmuje się i zajmowała sprzedażą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem biorąc pod uwagę powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, iż w związku z nakładami inwestycyjnymi poniesionymi w 2003 - do 30 04. 2004 r. polegającymi na adaptacji i ulepszeniu budynku jako, że dokonano ich przed dniem 1 maja 2004 r., zgodnie z powołanym wyżej art. 163 ust. 2 ustawy, Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl