IPPP3/443-47/10-2/KG - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dokonywaniem zakupów związanych z organizacją wystaw i targów, pokrytych dotacją z Funduszu Promocji Mleka lub Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-47/10-2/KG Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dokonywaniem zakupów związanych z organizacją wystaw i targów, pokrytych dotacją z Funduszu Promocji Mleka lub Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z otrzymaną dotacją - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z otrzymaną dotacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Federacja (Wnioskodawca) prowadzi m.in. działalność w zakresie promocji mleczarstwa i promocji mleka. W tym celu organizuje m.in. wystawy hodowlane bydła i współuczestniczy w organizacji targów, na organizację których otrzymuje dotację z Funduszu Promocji Mleka. Organizacja wystaw i targów nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest w tym przypadku beneficjenta świadczenia (wstęp na targi jest nieodpłatny zarówno dla wystawców i uczestników) - nie została więc spełniona definicja opodatkowanej usługi w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

W związku z tym opodatkowaniu nie podlega również otrzymywana dotacja, gdyż nie ma wpływu na cenę czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od dnia 1 lipca 2009 r. obowiązuje ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799, dalej zwana: "ustawą z dnia 22 maja 2009 r."), która m.in. tworzy Fundusz Promocji Mleka w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, Fundusz Promocji Mleka wspiera:

a.

działania mające na celu informowanie o jakości i cechach w tym zaletach mleka i przetworów mlecznych,

b.

działania mające na celu promocję spożycia mleka lub przetworów mlecznych w szczególności przez dzieci i młodzież,

c.

udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mlecznego produkcją lub przetwórstwem mleka,

d.

badania rynkowe dotyczące spożycia mleka i przetworów mlecznych,

e.

badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mleka i przetworów mlecznych oraz prowadzące do wzrostu ich spożycia,

f.

działania mające na celu informowanie o korzyściach płynących z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego mlecznego i mięsno-mlecznego,

g.

szkolenia dostawców i podmiotów skupujących w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65),

h.

działalność krajowych organizacji branżowych w tym ich przedstawicieli biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji zajmujących się problemami rynku mleka i przetworów mlecznych. Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. wskazuje na cele, które mają być realizowane przy pomocy środków z funduszu. Są to: wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych.

W celu realizacji tych zadań Wnioskodawca organizuje właśnie m.in. wystawy bydła hodowlanego i wspomaga organizację targów. Organizacja tych wystaw jest czynnością statutową. Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu organizacji wystawy. W ramach organizacji wystaw hodowlanych Federacja umożliwia hodowcom prezentację dorobku hodowlanego, nawiązania wzajemnych kontaktów, wymianę poglądów i doświadczeń oraz nagradza efekty pracy hodowcy (nagrody dla hodowców, których zwierzęta zostały ocenione jako najlepsze w różnych kategoriach rywalizacji). Przy okazji wystaw odbywają się również seminaria dotyczące problematyki oceny hodowli i produkcji mleka oraz funkcjonowania rynku mleka. Pośrednio, jako organizator Federacja pokazuje korzyści płynące z poddawania bydła ocenie wartości użytkowej i badania jakości mleka produkowanego przez te krowy, badania pasz oraz doradztwa żywieniowego a więc promuje swoje usługi.

Federacja wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w szczególności: usługi w zakresie oceny wartości użytkowej bydła ras mlecznych, usługi badania pasz oraz mleka, usługi w zakresie doradztwa żywieniowego i hodowlanego itp. Federacja wykonuje również czynności nie podlegające opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w zakresie, których działa jak organ władzy publicznej w związku z prowadzeniem ksiąg bydła ras mlecznych oraz świadczeniem usług na podstawie danych zawartych w księgach - w tym zakresie Federacja uzyskała pisemną interpretację prawa podatkowego z dnia 27 lutego 2009 r., znak IPPP1/443-2201/08-5/AP. Czynności w zakresie prowadzenia ksiąg hodowlanych mają charakter publicznoprawny w przeciwieństwie do czynności z zakresu oceny wartości użytkowej bydła, które to są czynnościami cywilnoprawnymi.

Organizacja opisanych targów i wystaw nie jest realizowana w ramach działania jako organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ. Realizując wystawy, targi Federacja promuje swoją działalność (na wystawach, targach będzie stoisko Federacji na którym Federacja będzie promowana - w formie ulotek gadżetów, katalogów hodowlanych itp.), co przyczynia się do korzystniejszego postrzegania Federacji wśród potencjalnych klientów a w konsekwencji do zwiększenia zainteresowania jej działalnością w zakresie świadczenia usług takich jak: ocena wartości użytkowej bydła, badanie jakości mleka i pasz oraz doradztwo żywieniowe, doradztwo hodowlane, tj. usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast czynności prowadzenia ksiąg bydła ras mlecznych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, opierają się na prowadzeniu oceny wartości użytkowej bydła przez Federację, ponieważ tylko bydło będące pod oceną może być wpisane do ksiąg hodowlanych. Nie ma możliwość wpisu do ksiąg bydła niebędącego pod oceną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Federacja ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z organizacją ww. wystaw i targów, a pokrytych dotacją z Funduszu Promocji Mleka bądź z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wnioskodawca wskazuje, iż art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepis ten nie odnosi się do charakteru związku podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami: bezpośredniego lub pośredniego. Przepis ten jest urzeczywistnieniem zasady neutralności podatkowej. Prawo do odliczenia podatku naliczonego ma zapewnić, że podatek płacony przez podatnika przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Istotę zasady neutralności podatku od towarów i usług dla podatników podatku od towarów i usług potwierdza także Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wydanych wyrokach, stwierdzając między innymi, że każda działalność gospodarcza, bez względu na jej cel i efekt, jeżeli sama podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (m.in. wyrok ETS z dnia 15 stycznia 1998 r., sygn. C-37/95). ETS wielokrotnie wskazywał, że wspólny system podatku od wartości dodanej ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu tego podatku przypadającego do zapłaty lub zapłaconego trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. ETS wskazywał, że wspólny system gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (m.in. wyrok ETS z dnia 14 lutego 1985 r., sygn. C-268/83).

Wykładnia wskazanego przepisu dokonana z uwzględnieniem orzecznictwa ETS jednoznacznie wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje nie tylko w sytuacji bezpośredniego związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ale również, gdy związek taki ma charakter pośredni (np. zakup usług promocyjnych, reklamowych, informatycznych, mediów itp.).

Takie stanowisko prezentuje również ETS m.in. w sprawie C-98/98, w której Trybunał uznał, że prawo do odliczenia podatku naliczonego istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją, czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika. W przedmiotowej sprawie brak bezpośredniego podatku należnego wynika właśnie z czynników obiektywnych wynikających z charakteru wystaw - w istocie promocji Federacji i jej zakresu działalności. Dzięki działalności promocyjnej polegającej m.in. na rozdawaniu ulotek, gadżetów identyfikowalnych z Federacją katalogów hodowlanych, zachęcaniu do korzystania ze świadczonych usług w efekcie zwiększeniu ma ulec wielkość obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podobne stanowisko ETS zaprezentował w sprawie C-465/03 Kretztechnik. Sprawa ta dotyczyła prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z emisją akcji, (która to czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). ETS uznał, że emisja nowych akcji nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na gruncie przepisów VI Dyrektywy (obecnie Dyrektywy 112). Jednocześnie - zdaniem Trybunału - art. 17 VI Dyrektywa przyznaje prawo do odliczenia podatku naliczonego obciążającego wydatki poniesione przez podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w ramach emisji akcji. Wyrok ten co prawda dotyczy emisji akcji, niemniej jedna jego tezy mogą być bezpośrednio odnoszone do przedmiotowej sprawy.

Organizacja przez Federację wystaw i targów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (brak bezpośredniego beneficjenta) niemniej jest związana z ogólną działalnością Federacji dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług służących organizacji wystaw ma związek z całokształtem działalności gospodarczej Federacji. Wnioskodawca wskazuje, że bezpośredni związek podatku naliczonego z wykonaniem konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu nie jest warunkiem koniecznym do odliczenia podatku naliczonego.

Stanowisko powyższe jest również prezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku z dnia 28 kwietnia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (I SA/Wr 1551/07) orzekł, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Jednak zdaniem Sądu, w określonych okolicznościach prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją, czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika. Dalej Sąd wskazał "w odniesieniu do zakupów związanych z nabyciem towarów i usług na cele reklamy i reprezentacji, zastosowanie znajdą również poczynione wyżej rozważania na tle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, analizujące kwestię bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną.

Jak powiedziane zostało, w przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, mimo braku bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, realizując w ten sposób bezpośredni związek z jego działalnością należałoby przyjąć, że ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów towarów i usług.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku organizacji przedmiotowych wystaw i targów, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych - nie ma przy tym znaczenia, czy istnieje bezpośredni związek z konkretną identyfikowalną dostawą towarów lub usługą czy ma on charakter tylko pośredni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność w zakresie promocji mleczarstwa i promocji mleka. W tym celu organizuje m.in. wystawy hodowlane bydła i współuczestniczy w organizacji targów, na organizację których otrzymuje dotację z Funduszu Promocji Mleka. Organizacja wystaw i targów nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest w tym przypadku beneficjenta świadczenia (wstęp na targi jest nieodpłatny zarówno dla wystawców i uczestników) - nie została więc spełniona definicja opodatkowanej usługi w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Wnioskodawca wskazuje cele, które mają być realizowane przy pomocy środków z funduszu. Są to: wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. W celu realizacji powyżej wymienionych zadań Podatnik organizuje m.in. wystawy bydła hodowlanego i wspomaga organizację targów. Organizacja tych wystaw jest czynnością statutową i Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu organizacji wystawy. W ramach organizacji wystaw hodowlanych Federacja umożliwia hodowcom prezentację dorobku hodowlanego, nawiązania wzajemnych kontaktów, wymianę poglądów i doświadczeń oraz nagradza efekty pracy hodowcy (nagrody dla hodowców, których zwierzęta zostały ocenione jako najlepsze w różnych kategoriach rywalizacji). Przy okazji wystaw odbywają się również seminaria dotyczące problematyki oceny hodowli i produkcji mleka oraz funkcjonowania rynku mleka. Pośrednio, jako organizator Federacja pokazuje korzyści płynące z poddawania bydła ocenie wartości użytkowej i badania jakości mleka produkowanego przez te krowy, badania pasz oraz doradztwa żywieniowego a więc promuje swoje usługi. Wnioskodawca wskazuje, iż organizując targi promuje swoją działalność, bowiem na wystawach oraz targach znajdować się będzie stoisko firmowe z ulotkami, gadżetami, katalogami hodowlanymi itp.

Należy podkreślić, iż najistotniejszym w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt, iż Wnioskodawca otrzymał dotację na organizację targów z Funduszu Promocji Mleka. Jak Wnioskodawca podkreśla, organizacja targów i wystaw należy do jego zadań statutowych ponadto jest to działalność zwolniona z podatku VAT. Nie sposób zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, iż istnieje pośredni związek pomiędzy zakupami dokonanymi w celu organizacji targów a działalnością opodatkowaną wykonywaną przez Federację. Bowiem Wnioskodawca sytuując swoje stoisko na targach będzie występował w takim samym charakterze jak pozostali wystawcy.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z organizacją wystaw i targów, pokrytych dotacją z Funduszu Promocji Mleka bądź z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zauważyć należy bowiem, iż zakupy te są nie związane ze sprzedażą podlegającą z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem zgodnie z cyt. powyżej przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko wydatki związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT mogą być podstawą odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Odnosząc się do powołanych przez Spółkę we wniosku orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (w sprawach: C-37/95, C-98/98, C-465/03, C-268/83) tut. organ pragnie zauważyć, iż orzeczenia te nie zostały wydane w podobnym do przedmiotowej sprawy stanie faktycznym, w szczególności:

*

wyrok w sprawie C-37/95 dotyczy kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego przy dokonywanych wydatkach na zakup towarów i usług w przypadku gdy nie osiągnięto z projektu przychodów opodatkowanych a Spółka ponosiła wydatki związane z jego realizacją,

*

wyrok C-98/98 dotyczy odliczenia VAT naliczonego od wydatków na obsługę prawną procesu odszkodowawczego, do którego doszło w wyniku wcześniej świadczonej usługi. W uzasadnieniu wyroku ETS stwierdził, że - co do zasady - niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Przyznał jednak, że w niektórych przypadkach brak transakcji opodatkowanej nie musi prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. Wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem usług prawnych a sprzedażą opodatkowaną, niemniej charakter wydatków na obsługę prawną powoduje, że powinny być one traktowane jako koszty ogólne. Konsekwentnie, prawo do odliczenia powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT,

*

w wyroku C-465/03 ETS stwierdził, iż "zgodnie z brzmieniem art. 17 (1) i (2) VI Dyrektywy, Kretztechnik przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT obciążającego wydatki poniesione przez tę spółkę w związku z różnymi świadczeniami wykonywanymi na jej rzecz w ramach przeprowadzonej przez nią emisji akcji". ETS uznał, iż pomimo tego, że emisja akcji jest czynnością, która nie podlega opodatkowaniu VAT, podatek naliczony bezpośrednio związany tą emisją podlega odliczeniu, jako że ma ona zapewnić finansowanie dla dalszej działalności podatnika, co ma związek z wykonywanymi przez tego podatnika czynnościami opodatkowanymi,

*

wyrok w sprawie C-268/83 dotyczy natomiast kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatków poniesionych w trakcie ich użytkowania;

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż orzeczenia te nie mają wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Tutejszy Organ pragnie również wskazać, że organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa (art. 120 Ordynacji podatkowej). Zauważa się też, iż zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) wyroki sądów są wydane w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły. Zatem bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy jest również powołany przez Wnioskodawcę wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 1551/07, który odnosi się do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją imprez, na których spotyka się zarząd Spółki.

Końcowo zauważyć należy, iż tut. Organ podziela w pełni poglądy wyrażone w zacytowanych przez Wnioskodawcę orzeczeniach, co do prawa odliczenia i związku z działalnością opodatkowaną. Zwraca jednocześnie uwagę, że Zainteresowany nie wykazał ani tożsamości stanu faktycznego, ani tożsamości stanu prawnego, ani tożsamości problemu (sporu) - które rozstrzygnięte zostały w powyżej wymienionych orzeczeniach, ani nawet wpływu przedstawionych zmiennych na wynik sprawy. Stąd przytoczone przez Wnioskodawcę wyroki sądów, Organ potraktował jako element argumentacji, lecz nie mogły one stanowić podstawy do wydania rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl