IPPP3/443-468/09-2/CS - Obrót alkoholem etylowym całkowicie skażonym a obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-468/09-2/CS Obrót alkoholem etylowym całkowicie skażonym a obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego przy obrocie alkoholem etylowym całkowicie skażonym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego przy obrocie alkoholem etylowym całkowicie skażonym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu alkoholem etylowym skażonym. Alkohol etylowy będący przedmiotem dalszej odsprzedaży, kupowany jest od firm krajowych. Zgodnie z otrzymywanymi od tych firm fakturami, przedmiotem obrotu jest towar o nazwie E (alkohol etylowy skażony całkowicie zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej numer 3199/93), bądź towar o nazwie rozcieńczalnik K (produkt nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi kod CN 38140090 - zwolniony z podatku akcyzowego.

Podmiot nie zużywa i nie przetwarza kupowanego towaru, dokonuje jedynie jego dalszej odsprzedaży.

Podmiot nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego ani z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, ani z tytułu wykonywania czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na podstawie art. 16 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu alkoholem etylowym zawartym w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi np. rozpuszczalniki całkowicie skażonym zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej 3199/93 i zwolnionym od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym jest obowiązany złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu alkoholem etylowym zawartym w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi np. rozpuszczalniki, całkowicie skażonym zgodnie z rozporządzeniem KE numer 3199/93 i zwolnionym od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie ma obowiązku składać zgłoszenia rejestracyjnego naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego powstaje w dwóch przypadkach, gdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą oraz gdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą wykonuje czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Alkohol etylowy skażony występuje w ustawie dwa razy: raz jako towar całkowicie zwolniony od akcyzy - art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, drugi raz jako towar zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie - art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy. Porównanie treści przepisów art. 30 i art. 32 z treścią przepisu art. 16 ustawy pozwala na stwierdzenie, iż tylko podmioty dokonujące czynności z wykorzystaniem skażonego alkoholu etylowego w warunkach art. 32 ustawy obejmuje obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku akcyzowego. Podmioty dokonujące czynności z alkoholem etylowym skażonym zgodnie z art. 30 ustawy, nie mają obowiązku rejestracyjnego, gdyż jest to towar zwolniony od akcyzy bez względu na przeznaczenie.

Skoro Spółka prowadzi działalność w zakresie obrotu alkoholem etylowym całkowicie skażonym, wymienionym w art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, nie ma obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl