IPPP3/443-459/09-7/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-459/09-7/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.), uzupełnionego w dniu 12 sierpnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-459/09-2/SM z dnia 31 lipca 2009 r. oraz w dniu 21 sierpnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-459/09-5/SM z dnia 13 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań dotyczących nabycia i dalszej odsprzedaży wyrobów akcyzowych "N-xbase (N-Heptan)" i "Izooktan" o kodzie CN 2901, w części:

* stosowania procedury z zapłaconą akcyzą - jest prawidłowe,

* dokonania zgłoszenia i prowadzenia ewidencji tych wyrobów, obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie m.in. ww. uregulowań dotyczących nabycia i dalszej odsprzedaży wyrobów akcyzowych "N-xbase (N-Heptan)" i "Izooktan" o kodzie CN 2901.

Wniosek został uzupełniony w dniu 12 sierpnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-459/09-2/SM z dnia 31 lipca 2009 r. oraz w dniu 21 sierpnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-459/09-5/SM z dnia 13 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza nabyć wyroby akcyzowe "N-xbase (kod CN 2901) i "Izooktan" (kod CN 2902) w celu dalszej odsprzedaży dla producentów paliw, którym służą do testowania paliw i oznaczania ich liczby oktanowej. Wyroby posiadające kod CN 2901 i 2902 nie są wyrobami akcyzowymi w Niemczech i nie posiadają dokumentu ADT. Do 29 lutego 2009 r. w przypadku nabywania tych wyrobów stosowana była procedura z zapłaconą akcyzą. Od 1 marca 2009 r. stawka akcyzowa dla tej grupy wyrobów wynosi 0 zł.

Z uzupełnienia złożonego w dniu w dniu 12 sierpnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-459/09-2/SM z dnia 31 lipca 2009 r. wynika, że we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. prawidłowy kod CN wyrobów Izooctan i N-Heptan winien być 2901. Są to wyroby z grupy węglowodorów alifatycznych, Wyroby te są przeznaczone do oznaczenia liczby oktanowej paliw silnikowych do silników iskrowych i sprzedawane są do uprawnionych jednostek badawczych. Powyższe wyroby nie są wykorzystywane jako paliwa do napędu pojazdów. Wyroby o kodzie CN 2901 występują w stanie skroplonym.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 21 sierpnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-459/09-5/SM z dnia 13 sierpnia 2009 r. Spółka poinformowała, że wyroby o kodach CN 2901 (Isooctane i N-Heptan) nie są wykorzystywane do napędu silników spalinowych, ani nie są wykorzystywane jako paliwa do napędu pojazdów. Przeznaczone są do oznaczania liczby oktanowej paliw. Procedura oznaczania liczby oktanowej paliw silnikowych do silników iskrowych odbywa się w uprawnionych jednostkach badawczych np: Instytut Nafty i Gazu (INIG), Instytut Paliw i Energii Odnawialnej. Liczbę oktanową benzyn określa się poprzez porównanie parametrów pracy specjalistycznego, stacjonarnego, wykalibrowanego, jednocylindrowego silnika testowego, będącego fragmentem specjalistycznego stanowiska badawczego, który to silnik zasilany jest: w pierwszym cyklu analizowanym paliwem, a następnie w drugim cyklu mieszaniną ISOOCTANE ASTM i N-HEPTANE ASTM. Gdy analizowana benzyna działa jak czysty izooktan, wówczas przypisuje się jej liczbę oktanową 100, gdy działa jak czysty n-heptan, przyjmuje się, że ma ona liczbę oktanową 0, W pośrednich zakresach analizowana benzyna ma taką liczbę oktanową jaka jest procentowa ilość izooktanu w mieszaninie izooktan/n-heptan. Specjalistyczny silnik testowy, o którym mowa jw. nie jest i nie może być elementem pojazdu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przy nabywaniu wyżej omówionych wyrobów należy zastosować procedurę z zapłaconą akcyzą.

2.

Czy przed dostawą należy dokonać planowanego zgłoszenia dostawy wyrobów akcyzowych wpisując stawkę podatkową 0 i kwotę podatku akcyzowego 0 zł i prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów.

3.

Czy jeżeli dla nabywanych towarów stawka podatku wynosi 0 zł, to należy składać zabezpieczenie akcyzowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki wyrób akcyzowy podlega ewidencji, a jeżeli stawka podatku jest 0 zł to i kwota podatku jest 0 zł, a więc nie należy składać deklaracji AKC-U i nie należy składać zabezpieczenia. Przed dostawą należy dokonać planowanego zgłoszenia dostawy wyrobów akcyzowych naczelnikowi urzędu celnego.

Przy dostawie wyrobów akcyzowych nie będących wyrobami akcyzowymi w obszarze unijnym, czyli nie posiadającym dokumentu ADT, należy stosować procedurę z zapłaconą akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie stosowania procedury z zapłaconą akcyzą uznaje się za prawidłowe, w zakresie dokonania zgłoszenia i prowadzenia ewidencji tych wyrobów, obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1.

Zasady opodatkowania wyrobów podatkiem akcyzowym zostały uregulowane w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.). W myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dział III, rozdział 1 - Procedura zawieszenia poboru akcyzy / art. 40-46 /) lub nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju (Dział III, rozdział 7 - Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą / art. 77-83/).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zamierza nabywać wyroby akcyzowe "N-xbase (N-heptan)" i "Izooktan" o kodzie CN 2901 w celu dalszej odsprzedaży dla producentów paliw. Przedmiotowe wyroby nie są wyrobami akcyzowymi w Niemczech i nie posiadają dokumentu ADT. Uwzględniając powyższe, w opisanej sytuacji nie będzie zachodzić nabycie wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (brak dokumentu ADT), w związku z czym nabycie tych wyrobów może odbywać się w procedurze dostawy z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Ad. 2.

W myśl art. 78 ust. 1 ustawy - w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty akcyzy na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4.

prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Z powyższych przepisów wynika, że zachodzi obowiązek dokonania zgłoszenia planowanego nabycia wymienionych we wniosku wyrobów do właściwego naczelnika urzędu celnego i obowiązek prowadzenia ewidencji tych wyrobów. Zatem stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe. Nie można jednak zgodzić się z ustaleniami odnośnie stawki podatkowej przedmiotowych wyrobów, co będzie mieć wpływ na kwoty podatku wykazywane w składanym zgłoszeniu i deklaracji uproszczonej (AKC-U).

W opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę (uzupełnienie złożone w dniu 21 sierpnia 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-459/09-5/SM z dnia 13 sierpnia 2009 r.) Spółka twierdzi, że wyroby o kodach CN 2901 (Isooctane i N-Heptan) nie są wykorzystywane do napędu silników, ani nie są wykorzystywane jako paliwa do napędu pojazdów. Z tym stwierdzeniem nie sposób się zgodzić. Z dalszej części uzupełnienia dotyczącej opisu sposobu wykorzystania przedmiotowych wyrobów wynika, że należy je traktować jako paliwo silnikowe (cyt. " (...) który to silnik zasilany jest: w pierwszym cyklu analizowanym paliwem, a następnie w drugim cyklu mieszaniną ISOOCTANE ASTM i N-HEPTANE ASTM (...)").

Uwzględniając powyższe, stawka podatku na przedmiotowe wyroby w myśl art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy wynosi 695,00 zł/1.000 kg (są wyroby o kodzie CN 2901, zaliczone przez Spółkę do gazowych węglowodorów alifatycznych, występujące w stanie skroplonym), a nie 0 zł, jak stwierdza Spółka.

Zatem powyższa stawka winna być wykazana w zgłoszeniu planowanego nabycia tych wyrobów. Spółka ma także obowiązek złożyć w ustawowym terminie deklarację uproszczoną AKC-U, wpisując w niej stawkę podatku akcyzowego od tych wyrobów w wysokości ww. i obliczyć należy podatek akcyzowy przy jej zastosowaniu.

Zatem stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 3.

W myśl art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy - w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Zgodnie z art. 63 ustawy - podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej, powstałe albo mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

Jak wyżej wyjaśniono, nabywane przez Spółkę wyroby o kodzie CN 2901 (N-Heptan i Izooktan) są opodatkowane stawką podatku w wysokości 695,00 zł/1.000 kilogramów. Z tytułu ich nabycia powstaje obowiązek zapłaty podatku w ustawowym terminie.

Uwzględniając, Spółka będzie obowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Stanowisko w tym zakresie jest zatem nieprawidłowe.

W zakresie pierwszego zdarzenia przyszłego przedstawionego w przedmiotowym wniosku, tj. uregulowań dotyczących nabycia i dalszej odsprzedaży olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% została wydana interpretacja nr IPPP3/443-459/09-2/SM z dnia 19 sierpnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl