IPPP3/443-458/12-2/JK - Obowiązek rejestracji oraz prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych w przypadku zakupu wyrobów węglowych CN 2701 po cenie zawierającej podatek akcyzowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-458/12-2/JK Obowiązek rejestracji oraz prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych w przypadku zakupu wyrobów węglowych CN 2701 po cenie zawierającej podatek akcyzowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji oraz prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji oraz prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i dystrybucji ciepła. Głównym produktem wykorzystywanym do celów opałowych jest węgiel energetyczny, sklasyfikowany pod kodem CN 2701. Produkcja odbywa się w dwóch wydziałach grzewczych zlokalizowanych na terenie miasta R.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 oraz pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego. Warunkiem zwolnienia od podatku akcyzowego jest prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem. Ewidencja wyrobów węglowych u Wnioskodawcy prowadzona jest w formie papierowej na mocy art. 31a ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Zawiera wszystkie dane określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.).

W bieżącym roku Wnioskodawca planuje dokonać zakupu wyrobów węglowych z uwzględnionym podatkiem akcyzowym, aby umożliwić zakup węgla swoim pracownikom. Zakup wyrobów węglowych będzie jednorazowy. Wyroby te będą przeznaczone do zużycia w gospodarstwach domowych. Operacja ta będzie uwzględniona w innych dokumentach finansowo - księgowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną sprzedażą, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rejestracji, poszerzenia zakresu swojego statusu podmiotu zużywającego na pośredniczący podmiot węglowy, a także czy będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji zakupionych i sprzedanych wyrobów węglowych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy w momencie zakupu wyrobów węglowych CN 2701 po cenie zawierającej podatek akcyzowy nie powstaje dodatkowo żaden obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą tego węgla pracownikom.

Artykuł 9a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym mówi, iż jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzie jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Kontynuacja wypełnienia dalszych zobowiązań podatkowych wynikających z ustawy w stosunku do wyrobów węglowych objętych podatkiem akcyzowym staje się bezprzedmiotowa. Wnioskodawca uważa, iż jako podmiot zużywający korzystający ze zwolnienia od podatku akcyzowego nie jest zobowiązany do zmiany statusu na pośredniczący podmiot węglowy. Obowiązek ewidencji wyrobów węglowych również nie spoczywa na Wnioskodawcy, zasada opodatkowania wyrobów węglowych została spełniona na początku procesu zakupu wyrobów węglowych. Dalsze czynności towarzyszące procesowi nie nakładają na Wnioskodawcę obowiązku ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

Przy czym stosownie do ust. 2 niniejszego artykułu za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl ustępu 3 cytowanego artykułu, jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W świetle uregulowań art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Z kolei w myśl ust. 3a cytowanego artykułu podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić pisemnie o tym właściwego naczelnika urzędu celnego. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast na podstawie art. 31a ust. 4 ustawy warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 art. 31a ustawy, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w bieżącym roku planuje dokonać zakupu wyrobów węglowych z uwzględnionym podatkiem akcyzowym, które następnie sprzeda swoim pracownikom.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy w związku z planowaną sprzedażą węgla swoim pracownikom, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rejestracji, poszerzenia zakresu swojego statusu podmiotu zużywającego na pośredniczący podmiot węglowy, a także czy będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji zakupionych i sprzedanych wyrobów węglowych.

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy należy wskazać, iż w związku z określoną w art. 9a ust. 3 ustawy, zasadą jednokrotnego opodatkowania akcyzą sprzedaż przedmiotowych wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę swoim pracownikom nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jak wskazuje Wnioskodawca przedmiotowe wyroby węglowe zakupione zostaną przez Niego z uwzględnionym podatkiem akcyzowym. W związku z niniejszym, Wnioskodawca, w związku z zakupem wyrobów węglowych z uwzględnionym podatkiem akcyzowym a następnie ich sprzedażą, nie będzie zobowiązany do rejestracji, poszerzenia zakresu swojego statusu podmiotu zużywającego na pośredniczący podmiot węglowy, a także prowadzenia ewidencji przedmiotowych wyrobów węglowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl