IPPP3/443-454/10-4/MG - Uprawnienie stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego z budżetu państwa oraz środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-454/10-4/MG Uprawnienie stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego z budżetu państwa oraz środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Władza Wdrażająca Projekty Europejskie, która dysponuje tymi środkami wydała nowy podręcznik określający zasady rozliczania projektów. Zgodnie z nim Fundacja ma obowiązek wraz z raportem finansowym złożyć "kopię indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towaru i usług". Jako organizacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego oraz z tytułu przeznaczania dotacji na cele statutowe. Wnioskodawca nie dokonał także rejestracji VAT, jako czynny podatnik.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przytoczonym stanem faktycznym można stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT, a tym samym musi być on w pełni kwalifikowalny.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dotychczas od realizujących projekt finansowany z budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich wymagane było złożenie oświadczenia o kwalifikowalności VAT.

Każdorazowo Wnioskodawca składał je, ponieważ nie może odzyskiwać VAT-u. Tym samym musi być on w pełni kwalifikowalny. Wiąże się to z faktem, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane, jako podatnik czynny VAT. A także, że dotacje, które dostaje przeznaczane są w pełni na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni (...).

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego oraz z tytułu przeznaczania dotacji na cele statutowe. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dotacje przeznaczane są na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia.

Z powyższego wynika, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane, jako podatnik VAT czynny, a tym samym zostaje spełniona przesłanka negatywna określona w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT. Ponadto, dotacje które dostaje przeznaczane są w pełni na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia. W związku z tym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają, bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl