IPPP3/443-452/10-4/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-452/10-4/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) na wezwanie z dnia 31 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania podatkowi od towarów i usług z tytułu nabycia bezpłatnego oprogramowania komputerowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania podatkowi od towarów i usług z tytułu nabycia bezpłatnego oprogramowania komputerowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-452/10-2/LK z dnia 31 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Grupa Handlowa E... prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego oraz dystrybucji artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Koordynatorem działalności Grupy Handlowej E... jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych Spółka E... S.A.

Głównym zadaniem E...S.A. jest wyznaczanie strategii działania i koOrdynacja bieżącej działalności spółek tworzących Grupę Handlową E.... E...S.A. odpowiada również za funkcjonowanie obszaru finansowo-księgowego i prawnego oraz zarządzanie personelem we wszystkich spółkach Grupy.

W celu optymalizacji kosztów związanych z zakupem kosztownych licencji programów komputerowych tam gdzie będzie to możliwe na komputerach firmowych Spółka zamierza zainstalować bezpłatne oprogramowanie komputerowe rozprowadzane na licencjach freeware, GNU-GPL (Open Source), adware itp.

W ocenie Spółki takie oprogramowanie będzie w zupełności wystarczającym dla części typowych prac związanych z obsługą administracyjną spółki. Powyższe jednak nie stoi na przeszkodzie, że ściśle specjalistyczne oprogramowanie będzie jak do tej pory nabywane odpłatnie.

Co do darmowego oprogramowania, które Spółka zamierza zainstalować na firmowych komputerach to dotyczyć będzie ono:

1.

alternatywnych do MS Windows systemów operacyjnych np. Linux,

2.

pakietów programów narzędziowych np. Open Office,

3.

programów narzędziowych na licencji freeware, służących typowo do prowadzenia bieżącej działalności np. do wystawiania faktur, księgowania, obsługi kadrowej itp.

Mając na względzie przedstawiony wyżej stan faktyczny rodzą się wątpliwości natury podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka z tytułu nabywania bezpłatnego-powszechnie dostępnego oprogramowania zobowiązana będzie do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej wyżej podatek jest nienależny. Spółka w swojej działalności będzie wykorzystywać darmowe (alternatywne) oprogramowanie, którego nieodpłatność jest podstawowym warunkiem przy jego tworzeniu.

W przypadku oprogramowania typu adware, program jest środkiem do uzyskania zysków przez jego twórcę w inny sposób np. od reklamodawców za wyświetlanie reklam użytkownikom podczas pracy programu. W przypadku innych programów - są one tworzone i modyfikowane przez internautów, jako alternatywa dla już istniejących programów o charakterze komercyjnym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy). Nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wynika z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który do definicji "odpłatnego świadczenia usług" zalicza wyłącznie nieodpłatne świadczenie usług, które nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według definicji ustawowej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że w przypadku uznania czynności nabycia bezpłatnego oprogramowania przez polskiego podatnika, ewentualny obowiązek podatkowy ciąży na podmiocie świadczącym usługę, a nie na jej beneficjencie tj. Spółce.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 2 pkt 9 ustawy o VAT usługobiorca będzie podatnikiem podatku VAT na zasadzie importu usług w przypadku, gdy usługi świadczone są przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju lub takiej siedziby nie nieposiadających opodatkowaniu podlegać będą jednak tylko usługi świadczone odpłatnie, co wynika z art. 29 ust. 17 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca obowiązany jest zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku, gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

W konkluzji należy stwierdzić, iż w świetle powołanych przepisów na podmiocie korzystającym z nieodpłatnego oprogramowania komputerowego nie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, Spółka bowiem ma zamiar korzystać z programów ogólnie dostępnych znajdujących się w sieci i nie będzie uiszczała opłaty na rzecz konkretnego producenta za konkretną usługę elektroniczną.

Mając na względzie przedstawioną wyżej argumentację Wnioskodawca uprzejmie prosi o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy zawarte we wniosku tj. czy Spółka z tytułu nabywania bezpłatnego-powszechnie dostępnego oprogramowania zobowiązana będzie do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług przede wszystkim wskazać należy iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zatem w celu określenia czy w związku z nabyciem bezpłatnego-powszechnie dostępnego oprogramowania Spółka zobowiązana będzie do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług należy ustalić czy owa czynność mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawartych w wyżej cyt. art. 5 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano w pkt 1 powołanego przepisu przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Usługami - w świetle art. 8 ust. 3 ww. ustawy - są usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, które są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Podstawowe czynności, które podlegają opodatkowaniu - tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług - muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem.

W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Należy jednak podkreślić, że nie każda płatność, jaką otrzymuje dostawca czy też świadczeniodawca, może być uznana za płatność (wynagrodzenie) za usługę.

Czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy wykonywane są przez podatnika, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającego w takim charakterze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ust. 2 powołanego powyżej przepisu ma charakter podmiotowy, odnosi się bowiem do podmiotów prowadzących tę działalność. Działalność gospodarcza, w myśl ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Pojęcie importu usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Tak więc, nie każda czynność dokonana przez podmiot, mający status podatnika będzie podlegać opodatkowaniu. Status bycia podatnikiem podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu.

Na gruncie ustawy VAT ustalenie podstawy opodatkowania poprzedzać winno zawsze ustalenie, czy dana czynność stanowi na gruncie tego podatku czynność opodatkowaną oraz czy w stosunku do niej powstał obowiązek podatkowy. Ustalać podstawę opodatkowania można jedynie w tych przypadkach, gdy zaistniał przedmiot opodatkowania. Podstawa opodatkowania jest bowiem skonkretyzowanym - co do cech istotnych dla wymiaru podatku - i ujętym wartościowo przedmiotem podatku. W piśmiennictwie wskazuje się również, że "przedmiot podatku zakreśla zewnętrzne granice obszaru zjawisk (...) objętych opodatkowaniem, zaś podstawa opodatkowania precyzuje ten stan wewnątrz granic zakreślonych przez przedmiot opodatkowania".

Zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

Podstawową przesłanką opodatkowania danej czynności podatkiem VAT jest zatem to, aby dana transakcja, czynność mogła zostać zaklasyfikowana jako dostawa towarów lub świadczenie usług, a ponadto była wykonywana:

* przez podatnika

* na terytorium kraju, oraz

* za wynagrodzeniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż Wnioskodawca w celu optymalizacji kosztów związanych z zakupem kosztownych licencji programów komputerowych tam gdzie będzie to możliwe na komputerach firmowym zamierza zainstalować bezpłatne oprogramowanie komputerowe rozprowadzane na licencjach freeware, GNU-GPL (Open Source), adware itp. Spółka ma zamiar korzystać z programów ogólnie dostępnych znajdujących się w sieci i nie będzie uiszczała opłaty na rzecz konkretnego producenta za konkretną usługę elektroniczną.

Biorąc pod uwagę, przywołane uregulowania oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, nabycie i instalowanie przez Wnioskodawcę bezpłatnego oprogramowania komputerowego nie jest żadną z czynności wymienionych w art. 5 ustawy o VAT i ze względu na specyfikę tej czynności nie pozwala na zaklasyfikowanie tego zdarzenia do świadczenia usług.

W związku z powyższym, mając na uwadze przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiący, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, stwierdzić należy, iż nabycie i instalowanie przez Wnioskodawcę bezpłatnego oprogramowania komputerowego nie jest dostawą towarów czy też świadczeniem usług i dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl