IPPP3/443-451/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-451/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem materiałów i usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem materiałów i usług budowlanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 29 marca 2007 r. jest przedsiębiorcą w stanie likwidacji. Proces likwidacji jest w chwili obecnej wstrzymywany ze względu na toczące się postępowanie w Urzędzie Celnym dotyczące zwrotu nadpłaconej akcyzy.

Przed rozpoczęciem likwidacji Wnioskodawca zajmował się produkcją smarów i olei do pojazdów mechanicznych. W październiku 2006 r. na terenie hal produkcyjnych miał miejsce pożar, którego skutki odbiły się na kondycji firmy i wymusiły na właścicielach postawienie przedsiębiorstwa w stan likwidacji.

W chwili obecnej jedyna działalność prowadzona przez Wnioskodawcę związana jest z wynajmowaniem powierzchni magazynowych. Jest to jedyne źródło dochodu. Zamierzeniem właścicieli jest kontynuowanie tej właśnie formy zarobkowania do momentu otrzymania ostatecznej decyzji z Urzędu Celnego odnośnie podatku akcyzowego. Z chwilą otrzymania ww. dokumentu rozpocznie się likwidacja przedsiębiorstwa.

W marcu 2009 r. Wnioskodawca zdecydował się na remont ocalałego częściowo po spaleniu budynku produkcyjnego. Budynek ten w chwili pożaru nie był ubezpieczony. Zgodnie z ustaleniami prokuratury pożar został spowodowany źle działającą maszyną na hali produkcyjnej.

Remontowany budynek był i jest dzierżawiony przez przedsiębiorcę od firmy x. Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 20 lutego 2007 r., dzierżawione pomieszczenia były wykorzystywane jako hale produkcyjne. Wspomniany operat został sporządzony w celu określenia wartości odtworzeniowej hali produkcyjnej oraz obiektów zniszczonych w wyniku pożaru. Przedmiotem oceny objęte zostały następujące obiekty:

1.

część hali produkcyjnej ocalała z pożaru, konstrukcja żelbetonowa szkieletowa, stopień zużycia 70%, pow. użytkowa 288 m. kw. - wartość odtworzeniowa nieruchomości 69 984 PLN.

2.

budynek kotłowni murowany, całkowicie zniszczony w pożarze. Powierzchnia zabudowy 22,6 m. kw. Powierzchnia użytkowa 18,1 m. kw. Dobudówka do hali produkcyjnej, całkowicie zniszczona. Powierzchnia zabudowy 52,8 m.kw. Powierzchnia użytkowa 42,3 m. kw. Wartość budynków zniszczonych w wyniku pożaru wynosi zgodnie z operatem 213 067 PLN.

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do wypłacenia wartości kwoty budynków zniszczonych wynajmującemu oraz do przywrócenia nadpalonej hali produkcyjnej do stanu w jakim była przed pożarem.

Wszystkie koszty związane z prowadzonymi pracami budowlanymi Wnioskodawca ujmuje w księgach jako straty nadzwyczajne. Kwota 69 984 nie została ujęta w bilansie otwarcia likwidowanego przedsiębiorstwa jak rezerwa.

W związku z faktem, że pomimo rozpoczętej likwidacji Wnioskodawca prowadzi uboczną działalność gospodarczą oraz nie jest w stanie określić daty rozpoczęcia faktycznej likwidacji prowadząc prace budowlane w nadpalonym budynku może zgodnie z brzmieniem art. 86 punkt 1 ustawy o VAT odliczyć VAT od zakupionych materiałów i usług remontowo-budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z brzmieniem art. 86 punkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo zgodnie z opisanym stanem faktycznym prawidłowo dokonał odliczania VAT naliczonego z faktur za zakup materiałów i usług budowlanych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z brzemieniem art. 86 punkt 1 jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca jest zobligowany treścią umowy najmu do odnowienia budynku. Poza umową najmu bardzo ważnym aspektem w tej sprawie jest przedłużające się postępowanie w Urzędzie Celnym. Tak długo jak będzie ono trwało podatnik nie jest w stanie prowadzić likwidacji zgodnie z wymogami prawa. Po wyremontowaniu budynku obiekt ten będzie podnajmowany przez przedsiębiorcę w celu osiągania przychodu, zapewniającego mu dalszą egzystencję. Zdaniem przedsiębiorcy w przypadku VAT naliczonego na fakturach za zakupione materiały i usługi budowlane przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z powyższym VAT naliczony od zakupionych faktur za usługi i materiały budowlane został odliczony w deklaracjach VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem w stanie likwidacji. Powodem likwidacji był pożar, który miał miejsce na terenie hal produkcyjnych, co odbiło się na kondycji firmy i zmusiło właścicieli Spółki do postawienia przedsiębiorstwa w stan likwidacji. Obecnie jedyną działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę opodatkowaną podatkiem VAT jest wynajmowanie powierzchni magazynowych. W marcu 2009 r. Wnioskodawca zdecydował się na remont ocalałego częściowo po spaleniu budynku produkcyjnego. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy prowadząc uboczną działalność gospodarczą i dokonując nakładów w postaci zakupów materiałów i usług remontowo - budowlanych na remont ww. obiektu może odliczyć podatek VAT naliczony z faktur na zakup tych materiałów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Przeprowadzony przez Wnioskodawcę remont budynku produkcyjnego i związany z nim zakup materiałów i usług remontowo - budowlanych będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych (Wnioskodawca po wyremontowaniu zamierza przeznaczyć ww. budynek na działalność gospodarczą polegającą na podnajmie), tak więc Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie materiałów i usług remontowo - budowlanych służących wyremontowaniu budynku.

Ponadto tut. organ podatkowy stwierdza, że bez znaczenia dla odliczenia podatku naliczonego jest fakt, iż Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem w stanie likwidacji. Bowiem dopóki nie rozpocznie się likwidacja przedmiotowego przedsiębiorstwa Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną tymże podatkiem.

Reasumując Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie materiałów i usług remontowo - budowlanych służących wyremontowaniu budynku. Tym samym tut. organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl