IPPP3/443-448/09-6/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-448/09-6/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wywozu nieczystości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wywozu nieczystości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwania tut. organu nr IPPP3/443-448/09-3/KT z dnia 18 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) oraz art. 3 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) realizuje zadania własne dotyczące utrzymania czystości i porządku w Gminie. W celu realizacji powyższego zadania Gmina zawarła umowę z podmiotem gospodarczym na usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych i płynnych z obiektów komunalnych. W umowie na wywóz tychże nieczystości zapisano, że Gminie (jako Zleceniodawcy) przysługuje od zleceniobiorcy 10% udziału od uzyskanych obrotów, zgodnie ze składanym co miesiąc wykazem świadczonych usług przez Zleceniobiorcę w tym zakresie. Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, stosownie do brzmienia pkt 153 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowane są stawką VAT 7%. Gmina od obrotu z tytułu udziału w obrocie zleceniobiorcy stosuje stawkę 7%.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca informuje, że przedmiotowe usługi na rzecz Gminy świadczy inny podmiot gospodarczy, natomiast odbiorcą usługi jest Gmina jako administrator budynków komunalnych oraz jednostki organizacyjne Gminy. Świadczenie w wysokości 10% udziału w obrocie zleceniobiorcy Gmina otrzymuje na podstawie zawartej ze zleceniobiorcą umowy na świadczenie usług wywozu nieczystości. Ponadto Gmina wystawia na rzecz podmiotu świadczącego usługę fakturę VAT, wykazując na niej jako czynność podlegająca opodatkowaniu "prowizję od obrotu".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować przychody Gminy z tytułu udziału w obrocie zleceniobiorcy.

Wnioskodawca stosując stawkę 7% od obrotu z tytułu udziału w obrocie zleceniobiorcy traktuje tę sprzedaż jako związaną z usługami w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 153 załącznika do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina zawarła umowę z podmiotem gospodarczym na usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych i płynnych z obiektów komunalnych. Ponadto w przedmiotowej umowie zapisano, że Gminie przysługuje od podmiotu wykonującego usługi wywozu nieczystości 10% udziału w uzyskanych przez niego obrotach. Gmina traktuje otrzymywane 10% udziału w obrocie zleceniobiorcy jako wynagrodzenie za "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów", wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod pozycją 153. Gmina wystawia na rzecz podmiotu świadczącego usługę fakturę VAT, wykazując na niej jako czynność podlegająca opodatkowaniu "prowizję od obrotu".

Biorąc powyższe pod uwagę oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji stroną świadczącą usługę jest podmiot gospodarczy, wykonujący na zlecenie Gminy czynności związane z wywozem nieczystości. Zatem przysługujące Gminie, na podstawie zawartej pomiędzy stronami umowy, 10% udziału w obrocie zleceniobiorcy, powinno być rozliczane w fakturach wystawianych przez zleceniobiorcę na rzecz Gminy (odbiorcy usługi) z tytułu świadczonej przez ten podmiot usługi. Z analizowanej sytuacji wynika bowiem, że mamy tu do czynienia z rabatem (upustem), który powinien być dokumentowany zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym nie świadczy na rzecz swojego zleceniobiorcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem należny Gminie udział w obrocie zleceniobiorcy nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi. Tym samym czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie dokumentowaniu na gruncie ww. ustawy fakturą VAT.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia odpowiedzi na pozostałe pytania Wnioskodawcy dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania (pytanie nr 2 i pytanie nr 3) wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne nr: IPPP3/443-448/09-2/KT oraz IPPP3/443-448/09-5/KT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl