IPPP3/443-441/12-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-441/12-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości zabudowanej wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na ulepszenie stanowiących mniej niż 30% wartości początkowej budynku

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wydatków na ulepszenie stanowiących 30% wartości początkowej budynku

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości zabudowanej wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce jest podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie wynajmu nieruchomości oraz w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek. Wnioskodawca jest właścicielem budynku biurowego (dalej: Budynek), położonego w Warszawie na dwóch działkach pozostających w użytkowaniu wieczystym Spółki (dalej razem jako: Nieruchomość).

Spółka nabyła Nieruchomość w grudniu 2006 r. w drodze transakcji opodatkowanej VAT. Wnioskodawca dokonał odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości. Budynek wchodzący w skład nabytej Nieruchomości został oddany do używania przed sprzedażą Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy. Podmiot, który sprzedał Spółce Nieruchomość wykorzystywał ją w działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni biurowej.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej VAT wynajmuje powierzchnię biurową w Budynku od momentu jego zakupu (tj. od ponad 2 lat). Jednocześnie nie ma takiej powierzchni w Budynku (poza częściami z definicji nie oferowanymi do najmu, tj. np. powierzchni wspólnych), która nie podlegałaby w ogóle wynajęciu. Jednocześnie, w okresie od momentu nabycia, Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie Budynku, w stosunku do których przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ich wartość nie przekroczyła (i nie przekroczy do dnia transakcji sprzedaży nieruchomości) jednak 30% wartości początkowej Budynku.

Obecnie Wnioskodawca planuje sprzedać Nieruchomość na rzecz nabywcy, będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: Nabywca). W tak przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca pragnie dokonać potwierdzenia kwalifikacji operacji zbycia Nieruchomości przez Spółkę na rzecz Nabywcy na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.11.177.1054 j.t.; dalej: ustawa o VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego transakcja powinna podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (dając stronom prawo do wyboru opcji opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT) i nie będzie podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (dając w związku z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT stronom prawo do wyboru opcji opodatkowania stawką podstawową). Jednocześnie, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż Nieruchomości nie będzie również podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Poniżej, Spółka szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Nieruchomość będąca przedmiotem transakcji, składająca się m.in. z prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz Budynku, niewątpliwie wypełnia znamiona definicji towarów, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Tym samym, sprzedaż Nieruchomości przez Spółkę będzie kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów.

Mając na uwadze przedstawione w stanie faktycznym zdarzenie przyszłe, należy wskazać, że przedmiotem planowanej dostawy będzie nie tylko Budynek, ale także prawo użytkowania wieczystego gruntów, na których Budynek jest posadowiony. Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 5 ustawy o VAT "W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu". Z kolei w odniesieniu do prawa użytkowania wieczystego gruntu przepis § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2011.73.392) stanowi natomiast, że "zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku". W konsekwencji, opodatkowanie zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów będzie podlegało takim samym zasadom jak opodatkowanie dostawy Budynku. Stanowisko to podzielają także władze skarbowe. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. 1PTPP21443-320/11-6/PM), organ stwierdził, że " (...) co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione."

Dostawa budynków, budowli lub ich części podlega co do zasady zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zgodnie z jego brzmieniem zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć "oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że oddanie do użytkowania powierzchni biurowej Budynku już nastąpiło i miało miejsce ponad 2 lata temu (tj. m.in. Budynek był przedmiotem sprzedaży opodatkowanej w 2006 r., a ponadto przed i po sprzedaży powierzchnie budynku były przedmiotem najmu opodatkowanego stawką podstawową. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji doszło do pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do całości Budynku, gdyż cała jego powierzchnia została już oddana do "użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy". Jak podkreśla się bowiem w doktrynie" (...) istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być więc oddanie nieruchomości w najem czy też leasing" (A. Bartoszewski, R. Kubacki, VAT Komentarz, 4. wydanie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010, s. 55). Tym bardziej - w oczywisty sposób - za pierwsze zasiedlenie-gdyby nawet przyjąć, że nie miało ono miejsca wcześniej - należy uznać zbycie Budynku na rzecz Spółki, co nastąpiło w 2006 r. Jednocześnie nakłady poniesione przez Spółkę po tym zdarzeniu nie przekroczyły (ani nie przekroczą do dnia transakcji sprzedaży nieruchomości) 30% wartości początkowej.

Mając na uwadze powyższe, planowane przez Wnioskodawcę zbycie Nieruchomości nie zostanie przeprowadzone w ramach pierwszego zasiedlenia, ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Konsekwentnie, transakcja sprzedaży Nieruchomości przez Spółkę spełnia warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednocześnie, zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 10 ustawy o VAT "podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części".

Strony analizowanej transakcji zamierzają skorzystać z opcji wyboru opodatkowania w trybie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. W szczególności strony wypełnią wynikające z przedmiotowego przepisu przesłanki rezygnacji ze zwolnienia, tj. na moment dokonania sprzedaży Nieruchomości, Spółka oraz Nabywca będą zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi oraz złożą Naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania transakcji dostawy Nieruchomości.

Dodatkowo, Spółka pragnie zwrócić uwagę, że wobec kwalifikacji transakcji zbycia Nieruchomości jako operacji zwolnionej z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, transakcja zbycia Nieruchomości nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Niezależnie od faktu, iż samo zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT uniemożliwia zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, to należy podkreślić, że Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Nieruchomości. W związku z tym, niezależnie od tego, że Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie Nieruchomości w wysokości nie przekraczającej 30% wartości początkowej Budynku, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie zostaną spełnione łącznie obydwie przesłanki zwolnienia dostawy Nieruchomości z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Podsumowując, w ocenie Spółki, planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w zw. z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT). Jednocześnie, sprzedaż Nieruchomości nie będzie podlegała zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w części dotyczącej wydatków stanowiących mniej niż 30% wartości początkowej budynku oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków stanowiących 30% wartości początkowej budynku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...)

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem Budynku biurowego położonego na dwóch działkach pozostających w użytkowaniu wieczystym Spółki. Przedmiotową Nieruchomość Spółka nabyła w grudniu 2006 r. na podstawie faktury VAT, z której dokonała odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca od momentu zakupu (tj. od ponad 2 lat) Budynek wykorzystuje dla celów najmu, z wyjątkiem części wspólnych. Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie Budynku, w stosunku do których przysługiwało jej odliczenie podatku VAT. Spółka zamierza dokonać transakcji sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości na rzecz nabywcy będącego podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dodatkowo Spółka nadmienia, że wartość wydatków na ulepszenie Budynku nie przekroczyła i nie przekroczy 30% wartości początkowej Budynku.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z prawidłowym opodatkowaniem przedmiotowej transakcji sprzedaży Nieruchomości.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

po między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Definicja pierwszego zasiedlenia, o której mowa powyżej została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy. Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu na uwagę zasługuje fakt, iż ustawodawca w punkcie b) ww. definicji użył sformułowania "co najmniej 30% wartości początkowej budynku" co literalnie oznacza 30% i więcej. A contrario pkt b) nie obejmuje sytuacji, gdy wydatki na ulepszenie budynku będą mniejsze niż 30% jego wartości początkowej.

W myśl ust. 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. (art. 43 ust. 7a ustawy). Ponadto, w świetle ust. 10 ww. artykułu 43, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku Spółka wskazała, iż wartość ponoszonych wydatków na ulepszenie Budynku nie przekroczyła (i nie przekroczy do dnia sprzedaży tej nieruchomości) 30% wartości początkowej Budynku. Z powyższego stwierdzenia wynika zatem, iż wydatki mogą wynosić 30% wartości bądź mniej.

Zatem w przedmiotowej sprawie możemy mieć do czynienia z dwoma przypadkami, które wymagają analizy. Pierwszy z nich to sytuacja, w której po nabyciu nieruchomości podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca dokonał (lub dokona) wydatków na ulepszenie Budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości mniejszej niż 30% wartości początkowej tego Budynku. Od momentu zakupu do momentu sprzedaży Nieruchomości Budynek jest wykorzystywany przez Spółkę do celów najmu przez okres dłuższy niż 2 lata.

Drugi z kolei przypadek, to sytuacja gdy Wnioskodawca po zakupie Budynku dokona wydatków na jego ulepszenie w wysokości 30% wartości początkowej budynku. Z wniosku nie wynika, jak długo po dokonaniu tych wydatków Budynek będzie przedmiotem najmu do momentu sprzedaży Nieruchomości.

Dodatkowo, należy nadmienić, jak Wnioskodawca wskazuje we wniosku, że wydatki na ulepszenie Budynku nigdy nie przekroczą 30% jego wartości początkowej.

Odnosząc powyższe sytuacje do obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy, należy stwierdzić, że w przypadku pierwszym, tj. ponoszenia wydatków w wysokości mniejszej niż 30% wartości początkowej Budynku sprzedaż tego Budynku nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy ani też w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Spółka zakupiła bowiem Nieruchomość, która podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a wydatki nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej Budynku. Spółka, ponadto, od momentu zakupu Budynku do momentu planowanej sprzedaży Nieruchomości wykorzystywać będzie Budynek do celów najmu przez okres dłuższy niż 2 lata. Zastosowanie w tej sytuacji znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, co oznacza że sprzedaż Budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, o ile Strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, po spełnieniu warunków w nim zawartych.

W przypadku drugim, tj. w sytuacji gdy wydatki na ulepszenie Budynku będą wynosić dokładnie 30% wartości początkowej Budynku, stwierdzić trzeba, że na sposób rozliczenia transakcji sprzedaży Nieruchomości będzie mieć wpływ okres najmu Budynku licząc od momentu ulepszenia Budynku, jeżeli wydatki na jego ulepszenie wynoszą 30% wartości początkowej Budynku oraz termin sprzedaży Nieruchomości. Wydanie Budynku do celów najmu po jego ulepszeniu stanowić będzie pierwsze zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy. Jeżeli sprzedaż Nieruchomości nastąpi w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, to transakcja sprzedaży będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%. W przypadku natomiast, gdy Wnioskodawca dokona sprzedaży Nieruchomości w okresie dwóch lat bądź dłuższym od pierwszego zasiedlenia, wówczas Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile nie wybierze opcji opodatkowania, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym położony jest Budynek rozstrzygają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Oznacza to, że do dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu (w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym posadowione są budynki.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w oparciu o postanowienia § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, na której posadowiony jest Budynek będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, jeżeli sprzedaż Budynku będzie zwolniona od podatku.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia z podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 z opcją opodatkowania transakcji sprzedaży Nieruchomości po spełnieniu przesłanek wynikających z art. 43 ust. 10 ustawy, w sytuacji gdy wydatki na ulepszenie Budynku wynosić będą mniej niż 30% jego wartości początkowej. Jednocześnie sprzedaż Budynku nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Ze zwolnienia będzie również korzystać sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym Budynek jest posadowiony.

W tej części stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

W przypadku jednak gdy wydatki na ulepszenie budynku wynosić będą dokładnie 30% jego wartości początkowej, stawka podatku z tytułu sprzedaży Budynku uzależniona będzie od tego w jakim terminie od momentu pierwszego zasiedlenia tj. oddania Budynku w najem po jego ulepszeniu, jeżeli wydatki stanowią 30% wartości początkowej Budynku, Nieruchomość zostanie sprzedana. W zależności od sposobu opodatkowania Budynku, Spółka winna opodatkować sprzedaż prawa wieczystego gruntu, na którym posadowiony jest Budynek. Wnioskodawca, w sytuacji gdy sprzedaż Budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, będzie miał prawo do zastosowania opcji opodatkowania transakcji, po spełnieniu warunków zawartych w art. 43 ust. 10 ustawy.

Należy w tym miejscu wskazać, że tut. Organ odniósł stanowisko Strony zawarte we wniosku również do sytuacji, kiedy to wydatki na ulepszenie Budynku mogą wynosić dokładnie 30% wartości początkowej Budynku, z tego względu, iż Spółka, zawarła stwierdzenie że wartość wydatków na ulepszenie "nie przekroczyła i nie przekroczy 30% wartości początkowej Budynku" i w tej części uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl