IPPP3/443-441/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-441/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z realizacji projektu pod nazwą "Budowa sieci kanalizacyjnej i gminnej oczyszczalni ścieków"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z realizacji projektu pod nazwą "Budowa sieci kanalizacyjnej i gminnej oczyszczalni ścieków".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2009 rozpoczęto w fazie gromadzenia dokumentacji, tj. sporządzenie kosztorysów, planów, itp. realizację projektu pn. "Budowa sieci kanalizacyjnej i gminnej oczyszczalni ścieków". Od 2010 r. rozpoczną się prace budowlane. W 50% inwestycja będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, pozostała część kosztów w części będzie pokryta z pożyczki z WFOŚ, która to pożyczka w części jest umarzalna dopiero ok. 25% kosztów całej inwestycji zostanie pokryta ze środków własnych. W przyszłości oczyszczalnia będzie stanowiła środek trwały gminy.

Po zakończeniu budowy oczyszczalnia wraz z kanalizacją zostanie przekazana do płatnej dzierżawy Przedsiębiorstwu Sanitarnemu (prywatne przedsiębiorstwo), które będzie ponosiło koszty bieżące eksploatacji oczyszczalni i kanalizacji. Dzierżawa będzie płatna na podstawie wystawianych przez Gminę faktur. Wysokość wpłaty z dzierżawy będzie uzależniona procentowo od ustalonej ceny za 1 m3 ustalonej Uchwałą Rady Gminy na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) i od ilości odprowadzonych ścieków. Przychód z tego tytułu stanowić będzie dochód Gminy a należny podatek zostanie odprowadzony na konto właściwego Urzędu Skarbowego. Przedsiębiorstwo na podstawie zawartych z mieszkańcami umów będzie pobierać opłaty z tytułu usług związanych z użytkowaniem oczyszczalni i kanalizacji.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w powyżej opisanym stanie faktycznym (zaistniałym i przyszłym) Gminie jako zarejestrowanemu podatnikowi podatku od towarów i usług była i będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowana inwestycją.

2.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu wybudowania środka trwałego, tj. budowy sieci kanalizacyjnej i gminnej oczyszczalni ścieków.

Zdaniem Wnioskodawcy budowa oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji sanitarnej należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminy (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Ponadto Gmina w okresach kwartalnych będzie otrzymywała czynsz dzierżawy opodatkowany 22% stawką VAT za eksploatację kanalizacji i oczyszczalni. Tak więc będzie możliwe odliczenie podatku naliczonego od czynszu dzierżawy, przy czym odliczenie rozłoży się w czasie "99 lat" ze względu na niski proporcjonalnie czynsz względem kosztów poniesionych na zadanie, tj. "Budowa sieci kanalizacyjnej i gminnej oczyszczalni ścieków".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.): podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacyjnej i gminnej oczyszczalni ścieków". Wnioskodawca wskazuje, iż zrealizowane inwestycja, zostanie przekazana do odpłatnej dzierżawy Przedsiębiorstwu Sanitarnemu, które będzie ponosiło koszty bieżące eksploatacji oczyszczalni i kanalizacji. Dzierżawa będzie płatna na podstawie wystawionych przez Gminę faktur. Wysokość wpłaty z dzierżawy będzie uzależniona procentowo od ustalonej ceny za m3 oraz od ilości odprowadzanych ścieków. Przychód z tego tytułu stanowić będzie dochód Gminy a należny podatek zostanie odprowadzony na konto właściwego Urzędu Skarbowego. Przedsiębiorstwo na podstawie zawartych z mieszkańcami umów będzie pobierać opłaty z tytułu usług związanych z użytkowaniem oczyszczalni i kanalizacji. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a przedmiotowa inwestycja służyć będzie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Gmina w powyższym zakresie nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyżej opisanego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie miał prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od planowanego zadania inwestycyjnego pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacyjnej i gminnej oczyszczalni ścieków".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl