IPPP3/443-434/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-434/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją inwestycji pn. "R." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z realizacją inwestycji pn. "R.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 16 grudnia 2010 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Parafią została zawarta umowa o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007- 2013. Umowa powyższa obejmuje dofinansowanie remontu istniejącego zabytkowego budynku kościoła, w ramach, którego zostaną wykonane roboty budowlane polegające na wymianie stolarki okiennej oraz roboty budowlane. Na podstawie przytoczonej wcześniej umowy Parafii została przyznana pomoc w wysokości 170 833,00 zł co stanowi 75% kosztów kwalifikowanych operacji. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Parafii.

Do kosztów kwalifikowanych zaliczony został również podatek od towarów i usług (VAT).

Zgodnie z Rozporządzeniem MR i RW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007 - 2013 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli nie jest możliwe jego odzyskanie w inny sposób.

Na wykonanie robót budowlanych zawarto dwie umowy po wcześniejszym przeprowadzeniu badania ceny:

1.

na wymianę stolarki okiennej z wykonawcą Zakład Stolarsko-Budowlany. Wartość umowy wynosi: 113934,43 netto, 140 139,35 brutto, podatek VAT 23% 26 204,92 zł

2.

na roboty brukarskie polegające na wymianie utwardzenia placu wokół budynku kościoła z firmą F. s.c. Wartość umowy 80 124,58 netto, 98 553,23 brutto, podatek VAT 23% 18 428,65 zł.

Na wykonanie usług pełnienia nadzoru inwestorskiego nad inwestycją zawarto umowę z Panem Waldemarem R. Wartość umowy wynosi: 4400,00 zł. Podatnik nie jest płatnikiem podatku VAT. Termin wykonania robót objętych powyższymi umowami to 30 czerwca 2011 r.

Należy dodać, że Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafia ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od inwestycji "R." realizowanej przy dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W przypadku realizacji inwestycji pn. "R." nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawnie Parafia tego warunku nie spełnia, bowiem nie będzie uzyskiwała obrotu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym w świetle treści art. 86 ustawy o VAT inwestycja jako nie mająca związku ze sprzedażą opodatkowaną nie zrodzi prawa rozliczenia podatku od towarów i usług w systemie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Parafia zawarła umowę z samorządem Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007- 2013. Umowa powyższa obejmuje dofinansowanie remontu istniejącego zabytkowego budynku kościoła. W ramach, remontu zostaną wykonane roboty budowlane polegające na wymianie stolarki okiennej oraz roboty budowlane. Na wykonanie robót budowlanych zawarto dwie umowy po wcześniejszym przeprowadzeniu badania ceny. Ponadto Parafia wskazała, iż nie jest podatnikiem podatku VAT, a zakupywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych gdyż Parafia nie będzie uzyskiwała obrotu podlegającego opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższego, odliczyć, zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, przez podmiot nie będący czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a zatem dokonane w ramach realizacji projektu zakupy towarów i usług nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl