IPPP3-443-43/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-43/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 30 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania premii pieniężnych

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel hurtowy i detaliczny materiałami budowlanymi. Spółka zawiera umowy handlowe z dostawcami towarów (porozumienia) zawierające m.in. element motywacyjny, zachęcający do dalszej i intensywniejszej współpracy. Umowa określa poziom obrotów w określonym czasie (miesiącu, kwartale, półroczu, roku), po przekroczeniu którego Spółka otrzymuje od dostawcy towarów bonus (premię pieniężną).

Wysokość bonusu (premii pieniężnej) jest określona procentowo i jest ruchoma tzn. uzależniona od wartości zakupionych towarów. Przyznany bonus nie jest związany z żadną konkretną transakcją zakupu, ale zależy od wysokości obrotów osiągniętych w określonym czasie, tj.: miesiącu, kwartale, półroczu lub roku. W takich też okresach naliczany jest bonus (premia pieniężna).

Wnioskodawca planuje w przyszłości motywować również swoich odbiorców premią pieniężną za przekroczenie określonego poziomu obrotów w określonym czasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy bonusy (premie pieniężne) należne od dostawców towarów, w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów stanowią czynność podlegającą podatkowi VAT.

Jeżeli bonusy (premie pieniężne) nie podlegają VAT, to czy dopuszczalnym sposobem udokumentowania premii są noty obciążeniowe, wystawiane przez Spółkę, obciążające dostawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznane mu premie pieniężne (bonusy) powinny być dokumentowane fakturami VAT z zastosowaniem 22% stawki.

Spółka nadmienia, iż fakturuje przyznane jej premie pieniężne, lecz niektórzy kontrahenci uważają, że przyznanie bonusu, choć łączy się z opodatkowaną czynnością dostawy towarów, samo w sobie nie stanowi dostawy i nie jest usługą. Uważają, że premia wypłacana jest za osiągnięcie przez odbiorcę określonego pułapu obrotów z tytułu zakupu oferowanych przez nich towarów. Ich zdaniem przyznanie premii pieniężnej za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów stanowi czynność, która nie podlega opodatkowaniu VAT i należy ją dokumentować notą księgową.

Spółce znana jest jednak interpretacja Ministra Finansów na temat premii pieniężnej, która określa, że premia uzyskiwana przez nabywcę towaru po osiągnięciu określonej wielkości zakupów jest świadczeniem usług i podlega opodatkowaniu i udokumentowaniu fakturą VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, iż sądy nie popierają takiego stanowiska. NSA w wyroku z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/2006 uznał, że premia wypłacana nabywcy za uzyskanie odpowiedniego pułapu obrotów nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług. Powołując się na wyroki sadowe, niektóre organy skarbowe również przyznały, że premie pieniężne uzyskane za zrealizowanie odpowiedniego poziomu obrotów nie są wynagrodzeniem za świadczenie usług i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Tak uznał np. Urząd Skarbowy w Chrzanowie (postanowienie z 7 września 2007 r., nr OR/415-24/07) oraz Izba Skarbowa w Warszawie (decyzja z 17 września 2007 r., nr 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO).

Z uwagi na fakt, iż są różne zdania na temat dokumentowania premii pieniężnych a od 1 stycznia 2008 r. uległ zmianie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (obecnie nawet zapłata za zakupiony towar lub usługę nie daje podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego, jeżeli czynność nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona z VAT) niektórzy dostawcy Wnioskodawcy nie wyrażają zgody na dokumentowanie premii pieniężnej fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej:

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną w związku z osiągnięciem określonego pułapu obrotów, tj. przekroczenia ustalonego progu obrotów w określonym czasie - np. w skali miesiąca, kwartału, półrocza lub roku. Przyznawana premia, bonus nie jest związana z dokonaniem konkretnej transakcji zakupu towarów.

Zatem otrzymywana premia pieniężna nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego (Wnioskodawcy). Usługobiorcami są kontrahenci (z którymi Wnioskodawca zawarł stosowne umowy), którzy realizują swoje interesy ekonomiczne poprzez tworzenie sytuacji, w której Wnioskodawca decyduje się na podjęcie odpowiednich czynności determinujących w rezultacie otrzymanie premii pieniężnej.

Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię sprzedawca nagradza Wnioskodawcę za zakup określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy. W konsekwencji zachowanie Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną.

W świetle powyższego zachowanie Spółki polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przywołany przez Wnioskodawcę przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż opodatkowanie świadczonej usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usług - kontrahenta wypłacającego premię pieniężną.

Ponadto stwierdzić należy, iż powołany przez Spółkę wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. I FSK 94/06, a także wydane postanowienia i decyzje są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl