IPPP3/443-425/13-5/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-425/13-5/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) oraz w dniu 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-425/13-2/SM z dnia 12 czerwca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży suszu tytoniowego poza granicami Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży suszu tytoniowego poza granicami Polski.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) oraz w dniu 09.072013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka polska - P. zarejestrowana jako pośredniczący podmiot tytoniowy ma zamiar dokonywać sprzedaży towarów (suszu tytoniowego) podmiotom z krajów Unii Europejskiej innym niż Polska.

Kupujący posiada i podał swój ważny i właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Transakcja sprzedaży odbędzie się poza granicami Polski.

Transport towarów przebiegnie poza granicami Polski.

Spółka P. sprzeda ww. towar nie opodatkowując go podatkiem akcyzowym, gdyż sprzedaż ta nie podlega polskim przepisom podatkowym.

Spółka polska - P. zarejestrowana jako pośredniczący podmiot tytoniowy ma zamiar dokonywać sprzedaży towarów (suszu tytoniowego) podmiotom z krajów Unii Europejskiej innym niż Polska.

Kupujący nie posiada ważnego i właściwego numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Transakcja sprzedaży odbędzie się poza granicami Polski.

Transport towarów przebiegnie poza granicami Polski.

Spółka P. sprzeda ww. towar nie opodatkowując go podatkiem akcyzowym, gdyż sprzedaż ta nie podlega polskim przepisom podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy P. Sp. z o.o. dokonując sprzedaży poza granicami Polski, sprzedając podmiotowi posiadającemu właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych towar, który znajduje się poza terytorium Polski prawidłowo nie naliczyła podatku akcyzowego opierając się, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem akcyzowym.

2. Czy P. Sp. z o.o. dokonując sprzedaży poza granicami Polski, sprzedając podmiotowi nie posiadającemu właściwego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych towar, który znajduje się poza terytorium Polski prawidłowo nie naliczyła podatku akcyzowego opierając się, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy (sprecyzowane ostatecznie w piśmie z dnia 4 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.):

Sprzedaż nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 45 ww. załącznika nr 1 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do wyrobów akcyzowych zalicza się susz tytoniowy - bez względu na kod CN.

Pośredniczący podmiot tytoniowy, to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży suszu tytoniowego, który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności - art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy.

Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy, w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

2.

sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

3.

import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

4.

zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;

5.

zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;

6.

nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Za sprzedaż, w myśl art. 9b ust. 2 ustawy, uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy, tj.:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Spółka, zarejestrowana jako pośredniczący podmiot tytoniowy ma zamiar dokonywać sprzedaży towarów (suszu tytoniowego) podmiotom z krajów Unii Europejskiej innym niż Polska. Transakcja sprzedaży odbędzie się poza granicami Polski. Transport towarów przebiegnie poza granicami Polski. Kupujący będzie posiadać ważny i właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych lub nie będzie go posiadać.

Wątpliwości Spółki dotyczą opodatkowania podatkiem akcyzowym przedmiotowych dwóch rodzajów opisanych transakcji.

Odnosząc powyższe przepisy do sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku stwierdzić należy, iż ustawa o podatku akcyzowym reguluje opodatkowanie akcyzą na terytorium naszego kraju. Z przepisów art. 9b ust. 1 ustawy (w powiązaniu z uregulowaniami ust. 2 oraz art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy) nie wynika, aby podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem akcyzowym sprzedaż suszu tytoniowego poza terytorium naszego kraju.

Tym samym stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl