IPPP3/443-419/10-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-419/10-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 5 maja 2010 r.) uzupełnione w dniu 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług promowania produktów i działań marketingowych, usług logistycznych (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usług księgowych, usług doradztwa prawnego - jest prawidłowe,

* w zakresie numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług magazynowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz wskazania numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

G. jest podmiotem prawnym zarejestrowanym i mającym swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii. Na terenie Polski nie posiada siedziby, jest jednak podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług. Zgodnie z zawartą umową Polska spółka prawa handlowego świadczy dla Wnioskodawcy usługi związane z dystrybucją towarów Wnioskodawcy, promocją itp. Z tego tytułu obciąża Wnioskodawcę kosztami. Również na zlecenie Wnioskodawcy, usługi świadczą: prawnicy, księgowi, informatycy dokonujący przetwarzania danych oraz doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego i w zakresie oprogramowania. Ponadto podmiot świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi dystrybucyjne, magazynuje należące do Wnioskodawcy towary.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż przedmiotem niniejszej interpretacji mają być nabywane przez Spółkę od polskich kontrahentów takie usługi jak: magazynowanie towarów, promowanie produktów i działania marketingowe prowadzone w Polsce, usługi logistyczne (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usługi księgowe, usługi doradztwa prawnego.

W związku z faktem, że G. prowadzi sprzedaż do klientów na terenie Polski i przekroczyła przepisany prawem poziom sprzedaży na rzecz klientów krajowych, dokonała rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Wnioskująca Spółka wskazała również, iż posiada tylko jedno miejsce prowadzenia działalności, którym jest Wielka Brytania. Wszelkie usługi nabywane przez G. dotyczą tego miejsca prowadzenia działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaka powinna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług na rzecz G. LTD, która posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii i nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce (Art. 28b ust. 2), jednocześnie jest zarejestrowana w Polsce dla potrzeb podatku VAT rozliczając ten podatek w deklaracjach miesięcznych (VAT-7), a tym samym korzysta z uprawnień wynikających z art. 86 do odliczenia podatku naliczonego.

2.

Czy usługi te winny być opodatkowane w Polsce.

3.

Jaki numer VAT brytyjski czy polski powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej opisane transakcje.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Mając na uwadze fakt, że siedziba Spółki znajduje się w Wielkiej Brytanii, miejscem świadczenia usług realizowanych na naszą rzecz przez polskich podatników podatku od towarów i usług podlegających regule ogólnej wynikającej z art. 28b ust. 1, jest miejsce siedziby naszej Spółki. Z tego względu faktury dokumentujące wykonanie wszystkich ww. usług (z wyłączeniem usług magazynowania) powinny uwzględniać stawkę NP (nie opodatkowane). Usługi te powinny być opodatkowane u nabywcy w Wielkiej Brytanii. W związku z tym faktury takie powinny zawierać brytyjski numer VAT G. Ltd.

W naszej opinii usługi magazynowania są usługami związanymi z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy, a zatem miejscem ich świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości. Oznacza to, że powinny być opodatkowane w Polsce, a faktury dokumentujące te usługi powinny powoływać się na polski numer VAT G. Ltd i uwzględniać podstawową stawkę podatku VAT - 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* za prawidłowe w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług promowania produktów i działań marketingowych, usług logistycznych (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usług księgowych, usług doradztwa prawnego,

* za nieprawidłowe w zakresie numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług magazynowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy, przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym i mającym swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii. Na terenie Polski nie posiada siedziby, jest jednak podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług. Zgodnie z zawartymi umowami polscy kontrahenci świadczą na rzecz Wnioskodawcy takie usługi jak: promowanie produktów i działania marketingowe prowadzone w Polsce, usługi logistyczne (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usługi księgowe, usługi doradztwa prawnego.

Świadczone przez polskich kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy usługi promowania produktów i działań marketingowych, usługi logistyczne (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usługi księgowe, usługi doradztwa prawnego nie zawierają się w wyjątkach od ogólnej zasady zawartych w przepisach art. 28b ust. 2-4 i art. 28c-28n znowelizowanej ustawy. W związku z tym dla ustalenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 znowelizowanej ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii, gdzie posiada swoją siedzibę. Na terenie Polski nie posiada siedziby, jest jednak podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług. W uzupełnieniu stanu faktycznego Spółka wskazała, że posiada tylko jedno miejsce prowadzenia działalności, którym jest Wielka Brytania a wszelkie nabywane usługi dotyczą właśnie tego miejsca prowadzenia działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w myśl ww. przepisu art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia dla nabywanych przez Spółkę usług promowania produktów i działań marketingowych, usług logistycznych (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usług księgowych, usług doradztwa prawnego świadczonych przez polskich kontrahentów będzie miejsce, w którym usługobiorca (Wnioskodawca) tych usług posiada siedzibę. Tym samym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż dla nabywanych usług promowania produktów i działań marketingowych, usług logistycznych (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usług księgowych, usług doradztwa prawnego, miejscem świadczenia będzie miejsce siedziby Wnioskodawcy (Wielka Brytania), należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy wskazać, że w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy o VAT wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami, w tym usługi świadczone przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego. Na podstawie art. 28e ustawy, miejscem świadczenia ww. usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższego wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym miejscu opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z zawartymi umowami polscy kontrahenci świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi magazynowania. Z treści wniosku nie wynika jednakże, aby nabywane usługi magazynowania były częścią usługi kompleksowej. Zatem jeżeli zakresem umowy objęte są usługi magazynowania towarów jako odrębnej usługi, zastosowanie znajdzie ww. art. 28e ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W związku z powyższym jeżeli budynki magazynu, w których świadczone są na rzecz Wnioskodawcy usługi magazynowania towarów położone są na terytorium Polski, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. W takim przypadku usługi magazynowania podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju według podstawowej stawki podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi magazynowania są usługami związanymi z nieruchomościami, a miejscem ich świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług będących przedmiotem niniejszego wniosku należy podkreślić, iż Wnioskodawca wskazał, że posiada tylko jedno miejsce prowadzenia działalności, którym jest Wielka Brytania a wszelkie nabywane usługi dotyczą właśnie tego miejsca prowadzenia działalności. Zatem w każdym przypadku Wnioskodawca winien posługiwać się brytyjskim numerem NIP.

Uwzględniając fakt, iż Spółka przedmiotowe usługi nabywa dla jedynego miejsca prowadzenia działalności, którym jest Wielka Brytania, stanowisko Spółki, zgodnie z którym faktury dokumentujące nabycie usług promowania produktów i działań marketingowych, usług logistycznych (kolekcjonowanie towaru, przygotowanie wysyłki, wysyłka), usług księgowych, usług doradztwa prawnego, winny zawierać brytyjski numer VAT, należało uznać za prawidłowe, natomiast stanowisko, zgodnie z którym faktury dokumentujące nabycie usług magazynowych, winny zawierać polski numer VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl