IPPP3/443-411/12-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-411/12-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi świadczonej na rzecz podmiotu z siedzibą w Irlandii oraz prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi świadczonej na rzecz podmiotu z siedzibą w Irlandii oraz prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

R. S.A. ("Spółka", "R" lub "Wnioskodawca") zawarła ze spółką z siedzibą w Irlandii (dalej: "SPV"), zidentyfikowaną tam na potrzeby podatku od wartości dodanej, rewolwingową umowę sekurytyzacji wierzytelności leasingowych (dalej:"Umowa Sekurytyzacji"), w wykonaniu której SPV zapewnia dostarczenie Spółce środków finansowych przed terminem wymagalności określonych własnych wierzytelności Spółki (dalej:"usługa Sekurytyzacji"). Przedmiotem rozważanej umowy jest sekurytyzacja wierzytelności wynikających z umów zawartych przez Spółkę ze swoimi klientami, leasingobiorcami. Umowa Sekurytyzacji spełnia jednocześnie przesłanki dyspozycji art. 17k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej: "u.p.d.o.p.), a na jej podstawie:

* SPV zobowiązana jest do nabywania od Spółki na podstawie umowy przelewu określonej w art. 509 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, dalej: "Kodeks cywilny") jej niewymagalnych wierzytelności własnych, w tym także wierzytelności przyszłych przysługujących Spółce od jej klientów z tytułu świadczenia przez nią umów tzw. leasingu operacyjnego, o którym mowa w art. 17b u.p.d.o.p., wierzytelności z tytułu sprzedaży przedmiotu leasingu po wygaśnięciu umowy leasingu oraz wierzytelności wynikających z wykonania opcji zakupu w związku z umową leasingu oraz wierzytelności z tytułu odszkodowania umownego w przypadku wygaśnięcia umowy leasingu na skutek szkody całkowitej oraz w przypadku odstąpienia od umowy leasingu lub wypowiedzenia umowy leasingu (dalej jako Wierzytelności"). Własność przedmiotów leasingu nie jest przenoszona na SPV;

* W związku z powyższym, SPV staje się podmiotem uprawnionym do domagania się od klientów spłaty Wierzytelności w terminach ich wymagalności, późniejszych niż data ich zakupu. Wraz z Wierzytelnościami na SPV przechodzą zabezpieczenia prawne tych Wierzytelności ustanowione przez klientów Spółki;

* Z tytułu nabycia przez SPV Wierzytelności Spółki, SPV zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Spółki ich nominalnej wartości pomniejszonej o dyskonto obliczone w oparciu o przyjęte przez strony wskaźniki oraz na podstawie ustalonego przez Strony wzoru. Płatność za nabywane Wierzytelności następuje z góry, w momencie zakupu konkretnych pakietów Wierzytelności;

* Wierzytelności mogą być oprocentowane zarówno według stałej, jak i zmiennej stopy procentowej. Zmiana stóp procentowych już po momencie zbycia Wierzytelności nie będzie uprawniać stron umowy Sekurytyzacji do żądania zmiany wysokości dyskonta, o którym mowa powyżej;

* Pomimo sekurytyzacji Wierzytelności, Spółka pozostaje stroną umów tzw. leasingu operacyjnego z klientami, w związku z powyższym pozostaje zobowiązana do świadczenia na rzecz klientów usług leasingu.

Ponadto, ze względów operacyjnych, na podstawie odrębnej umowy z SPV, Spółka zobowiązuje się świadczyć na rzecz SPV za wynagrodzeniem usługi obsługi i windykacji sekurytyzowanych Wierzytelności w imieniu SPV od klientów.

W związku z powyższym, Spółka w praktyce otrzymuje spłatę Wierzytelności od klientów, a następnie, na ustalonych przez strony zasadach i terminach, przekazuje spłacone przez klientów Wierzytelności w całości do SPV (przy czym w praktyce możliwe jest wzajemne potrącanie należności Spółki oraz SPV).

Usługi świadczone przez Spółkę w zakresie obsługi i windykacji sekurytyzowanych Wierzytelności w imieniu SPV nie są przedmiotem zapytania przedstawionego w niniejszym wniosku. Jednakże, w celu rzetelnego i pełnego przedstawienia obrazu całej transakcji zostały również wskazane we wniosku.

Przekazana SPV pula aktywów (Wierzytelności) jest refinansowana poprzez emisję instrumentów finansowych lub przy pomocy zaciąganych pożyczek.

Przy spełnieniu ściśle określonych w Umowie Sekurytyzacji warunków R jest uprawniona (zobowiązana) do odkupienia od SPV wszystkich niespłaconych (na dzień odkupu) Wierzytelności ("Odkup"). Odkup w szczególności ma umożliwić wycofanie się Spółki z Umowy Sekurytyzacji, w przypadku, gdy jej zasadnicze cele biznesowe zostaną spełnione, a w posiadaniu SPV pozostanie jedynie niewielki pakiet niespłaconych Wierzytelności. Odkup nastąpić może, gdy w trakcie trwania umowy leasingu przestanie spełniać kryteria określone w Umowie Sekurytyzacji. Analogicznie, w przypadku, gdy Spółka nie zdoła wypełnić wszystkich swoich obowiązków wynikających z Umowy Sekurytyzacji, prawo do żądania przeprowadzenia Odkupu będzie mieć także SPV.

W dniu 13 grudnia 2011 r. wydana została przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie na rzecz Spółki interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku, obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz korekty podstawy opodatkowania dla importu usług sekurytyzacji (sygn. IPPP3/443-1267/11-2/JF) - "interpretacja", w której organ stwierdził, że sprzedaż wierzytelności Spółki i odkupienie wierzytelności SPV przez Spółkę stanowić będą odrębne transakcje wykonywane przez różne podmioty. Wobec tego nie można transakcji odkupu wierzytelności, w której sprzedającym jest SPV, traktować jako usługi pomocniczej dla usługi głównej jaką miałoby być zbycie wierzytelności dokonane przez Spółkę. Pomimo nazwania kompleksową usługą sekurytyzacji całości czynności wykonanych zarówno przez Spółkę jak i przez SPV, należy stwierdzić, iż dla celów podatku od towarów i usług świadczone przez strony usługi są usługami odrębnymi, podlegającymi opodatkowaniu w sposób niezależny."

Podsumowując, zdaniem organu podatkowego, odkup wierzytelności przez R od SPV będzie stanowił odrębną transakcję, podlegającą opodatkowaniu w sposób niezależny.

SPV nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 28b Ustawy o VAT.

Jednocześnie, R nie posiada poza terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 28b Ustawy o VAT, dla którego świadczona byłaby usługa w zakresie Sekurytyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w odniesieniu do usług odkupu wierzytelności świadczonych przez Spółkę na rzecz SPV miejscem świadczenia usług będzie państwo siedziby usługobiorcy - SPV, tj. Irlandia, tym samym, przedmiotowy odkup wierzytelności pozostanie poza zakresem opodatkowania polskim VAT, a Spółka jako usługodawca nie będzie zobowiązana do rozliczenia w kraju podatku VAT należnego z tytułu ich świadczenia, w świetle regulacji ustawy o VAT.

2.

Czy obrót uzyskiwany przez Spółkę z tytułu świadczenia odkupu wierzytelności na rzecz SPV jest po stronie Wnioskodawcy obrotem uprawniającym do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów usług, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług Odkupu Wierzytelności świadczonych przez Spółkę na rzecz SPV miejscem świadczenia usług będzie państwo siedziby usługobiorcy - SPV, tj. Irlandia. Tym samym, przedmiotowy Odkup Wierzytelności pozostanie poza zakresem opodatkowania polskim VAT, a Spółka jako usługodawca nie będzie zobowiązana do rozliczenia w kraju podatku VAT należnego z tytułu ich świadczenia, w świetle regulacji ustawy o VAT.

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, obrót uzyskiwany przez Spółkę z tytułu świadczenia Odkupu

Wierzytelności na rzecz SPV jest po stronie Wnioskodawcy obrotem uprawniającym do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów usług, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług Odkupu Wierzytelności świadczonych przez Spółkę na rzecz SPV miejscem świadczenia usług będzie państwo siedziby usługobiorcy - SPV, tj. Irlandia. Tym samym, przedmiotowy Odkup Wierzytelności pozostanie poza zakresem opodatkowania polskim VAT, a Spółka jako usługodawca nie będzie zobowiązana do rozliczenia w kraju podatku VAT należnego z tytułu ich świadczenia, w świetle regulacji ustawy o VAT.

Przepisy Ustawy o VAT zawierają odrębną definicje podatnika stosowaną na potrzeby transgranicznego świadczenia usług. Została ona zawarta w art. 28a pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez podatnika" rozumie się:

a.

podmiot, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

W przypadku transgranicznego świadczenia usług, co do zasady miejscem świadczenia (opodatkowania VAT) jest miejsce siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy. Wynika to z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym "miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej".

W przypadku sprzedaży wierzytelności, która według Interpretacji ma miejsce w rozważanym stanie faktycznym usługobiorcą jest podmiot sprzedający wierzytelność. W konsekwencji, w sytuacji objętej niniejszym wnioskiem, nabywcą usług Odkupu Wierzytelności wykonywanych przez Spółkę będzie SPV, czyli podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Irlandii, zidentyfikowany tam dla celów podatku od wartości dodanej - irlandzki podatnik VAT. Jednocześnie SPV nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto, wobec świadczonych usług (Odkup Wierzytelności) nie znajdzie zastosowania żaden z wyjątków od zasady ogólnej określony w przepisach art. 28b ust. 3 i 4, oraz art. 28e, art. 28f, art. 28g, art. 28i, 28j i 28n ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, miejscem świadczenia Odkupu Wierzytelności przez Spółkę będzie państwo siedziby usługobiorcy - SPV, tj. Irlandia. Tym samym przedmiotowe usługi pozostaną poza zakresem opodatkowania polskim VAT, a Spółka jako usługodawca nie będzie zobowiązana do rozliczenia w kraju podatku VAT należnego z tytułu ich świadczenia.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, obrót uzyskiwany przez Spółkę z tytułu świadczenia Odkupu Wierzytelności na rzecz SPV jest po stronie Wnioskodawcy obrotem uprawniającym do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów usług, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę "podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zgodnie z Interpretacją, sprzedaż wierzytelności stanowi w Polsce usługę opodatkowaną według 23% stawki podatku VAT. Zatem wykonując tą czynność w Polsce, R. posiadałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT pod warunkiem odpowiedniego udokumentowania związku odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z powyższym zdaniem Spółki, uzyskiwany przez nią obrót z tytułu świadczenia usług Odkupu Wierzytelności na rzecz SPV jest po jej stronie obrotem uprawniającym do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych usług, zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl