IPPP3/443-411/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-411/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka od wielu lat świadczyła usługi na rzecz różnych podmiotów, w tym głównie z krajów trzecich (spoza Unii Europejskiej) w zakresie obejmującym następujące czynności: odbiór, rozładunki przeładunki i załadunki towarów, dokonywanie wszelkich formalności celnych oraz składowanie towarów w składzie celnym. Przedmiotem wymienionych usług były towary eksportowane poza granice Unii Europejskiej. Za wykonanie tych usług Wnioskodawca wystawiał faktury VAT z zastosowaniem 22% stawki podatku od towarów i usług. Obecnie Spółka ma zamiar wystawić korekty faktur za niniejsze usługi, przyjmując właściwą w ocenie Wnioskodawcy stawkę 0% podatku od towarów i usług, a następnie złożyć stosowne korekty deklaracji VAT-7, w związku ze stwierdzeniem pomyłek w kwocie podatku od towarów usług, polegających na wykazaniu jej w fakturach korygowanych jako wyższej niż należna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy warunkiem możliwości prawnej złożenia przez sprzedawcę usług korekt deklaracji VAT-7 w zakresie dotyczącym opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia za usługi bezpośrednio związane z eksportem towarów, świadczone w okresie od miesiąca maja 2004 r., skutkującego wykazaniem nadpłaty w podatku od towarów usług wymagane jest posiadanie potwierdzeń odbioru korekt faktur VAT przez nabywców usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedmiotowe usługi bezpośrednio związane są z eksportem towarów i tym samym art. 29 ust. 4c w zw. z ust. 4a w zw. z ust. 4b pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyłącza obowiązek posiadania w takich przypadkach przez sprzedawców usług potwierdzeń obioru korekt faktur VAT przez nabywców usług. Wniosek, że przedmiotowa sytuacja dotyczy także usług wynika w szczególności bezpośrednio z treści art. 29 ust. 4b pkt 1) wskazanej ustawy o podatku od towarów i usług, który wyraźnie odnosi to wyłączenie również do nabywców usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ww. ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ww. ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a cyt. stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c).

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 4b pkt 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług, miejscem świadczenia jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a.

dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b.

świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Z powyższego przepisu wynika, iż stawka podatku 0% znajduje zastosowanie gdy usługi:

1.

związane są bezpośrednio z eksportem towarów,

2.

dotyczą towarów eksportowanych,

3.

polegają na: pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu towarów eksportowanych,

a także gdy usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów świadczone są na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Powyższy przepis art. 83 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy zawiera katalog usług, dla których zastosowano preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług 0%. Przepis ten obejmuje usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, które dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu. Należy uznać, że wyliczenie powyższe ma jednak charakter przykładowy, zaś ze stawki 0% korzystać mogą także inne czynności, niewymienione w przepisie, lecz nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar.

Tak więc jeżeli świadczone usługi, związane są bezpośrednio z eksportem towarów, Podatnik może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 oraz pkt 21 ww. ustawy, przy spełnieniu warunku o którym mowa w art. 83 ust. 2 tej ustawy.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahentów z krajów trzecich (spoza Unii Europejskiej) usługi bezpośrednio związane z eksportem towarów, które winny być opodatkowane stawką 0%. Strona zamierza wystawić korekty faktur VAT za niniejsze usługi ze stawką VAT 0% (dotychczas stosowano dla tego rodzaju usług stawkę VAT w wysokości 22%), a następnie złożyć stosowne korekty deklaracji VAT-7. Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej dla potrzeb złożenia korekty deklaracji VAT-7.

Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca świadczy usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów i nie dokonuje eksportu towarów. Zatem w przedmiotowym przypadku nie może mieć zastosowania powołany przez Stronę art. 29 ust. 4b pkt 1) cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem dotyczy on ściśle przypadku, w którym mamy do czynienia z eksportem towarów a nie jak wskazano we wniosku ze świadczeniem usług związanych z eksportem towarów.

W związku z powyższym Podatnik ma obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej od nabywcy usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl