IPPP3/443-408/09-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-408/09-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy i procedury zawieszenia poboru akcyzy-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy i procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wytwarza i sprzedaje produkty o kodzie CN 3811 90 00 0 (PKWiU 24.66.32-90.00) wykorzystywane przez odbiorców jako komponenty pakietów dodatków uszlachetniających do paliw i biopaliw. Produkty te, przed wejściem w życie Ustawy akcyzowej z dn. 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) zakwalifikowane były jako wyroby akcyzowe zharmonizowane o stawce akcyzowej 1882 zł/1000 litrów, nie podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu i były wytwarzane w składzie podatkowym Spółki z zawieszeniem akcyzy na produkcję oraz wysyłane do odbiorcy w trybie zawieszenia akcyzy z dokumentami ADT i z zabezpieczeniem akcyzowym na transport. Produkty te nie są wykorzystywane bezpośrednio do celów opałowych i napędowych, a służą jako komponenty pakietów dodatków wytwarzanych przez klientów Spółki.

Po wejściu w życie, z dniem 1 marca 2009 r., cytowanej ustawy, Urząd Celny w L. Oddział w S., który nadzoruje prowadzenie składu podatkowego Spółki, a także prowadzi rozliczenie dokumentów ADT stwierdził, że nie będzie juz prowadził rozliczeń dokumentów ADT ani związanych z nimi zabezpieczeń transportowych - tłumacząc to przepisami cytowanej ustawy, wg. której nasze produkty posiadają stawkę akcyzy 0 zł (art. 89 ust. 2) oraz nie podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Załącznik nr 2 ww. Ustawy). Odmienną interpretację przedstawia Urząd Celny w R., Oddział w P., który nadzoruje skład podatkowy odbiorcy produktów Spółki. Zgodnie z tą interpretacją nasze produkty powinny być sprzedawane ze stawką akcyzy 1822 zł/1000 litrów i przemieszczane na podstawie dokumentów ADT w trybie zawieszenia akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkowane przez Spółkę produkty o kodzie CN 3811 90 00 0, nie wykorzystywane bezpośrednio do celów opałowych i napędowych:

1.

posiadają stawkę akcyzową 0 zł oraz

2.

nie podlegają procedurze zawieszenia akcyzy i nie wymagają dokumentów ADT w transporcie między składami podatkowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, wytwarzane przez Spółkę produkty o kodzie CN 3811 powinny posiadać stawkę akcyzy 0 zł (zgodnie z art. 89 ust. 2) i nie podlegają procedurze zawieszenia akcyzy - w Załączniku nr 2 wymieniającym produkty podlegające trybowi zawieszenia akcyzy nie ma produktów o kodzie CN 3811.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwanej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają:

10)

skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

11)

podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

12)

procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

15)

administracyjny dokument towarzyszący - dokument, na którego podstawie przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1.000 litrów;

3.

wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.072,00 zł/1.000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1.048,00 zł/1.000 litrów;

7.

wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt 6, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 10,00 zł/1.000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a)

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,

b)

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1.000 kilogramów;

11.

olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a)

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

- skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,

- w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kilogramów,

b)

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

- biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a)

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,

- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1.000 kilogramów,

b)

gazowych -1,18 zł/gigadżul (GJ).

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Spółka wytwarza i sprzedaje produkty o kodzie CN 3811 90, które są wykorzystywane przez odbiorców jako komponenty pakietów dodatków uszlachetniających do paliw i biopaliw. Wytwarzany produkt należy do grupy wyrobów energetycznych zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Fakt użycia przez odbiorców ww. produktów jako komponentów dodatków do paliw i biopaliw wyklucza zastosowanie art. 89 ust. 2 do tych produktów, ponieważ przepis ten wyraźnie mówi, że zerową stawkę akcyzy stosuję się do wyrobów innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W sytuacji, kiedy stawka na wyrób energetyczny nie jest określona w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, a także nie ma do niego zastosowania ust. 2 tego artykułu to należy stosować stawki określone w ust. 1 pkt 14 lub 15. W przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miał pkt 14, według którego stawka dla pozostałych paliw silnikowych wynosi 1822,00 zł/1000 litrów.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych;

2.

mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.7));

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, iż produkcja wyrobów akcyzowych objętych stawką inną niż zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, a więc zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 w przedstawionym stanie faktycznym będzie mieć zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy.

W konsekwencji, podczas transportu przedmiotowych produktów między składami podatkowymi wymagany jest administracyjny dokument towarzyszący, o którym mowa w art. 2 pkt 15.

W związku z powyższym, tutejszy Organ nie może zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, z którego wynika, że produkty o kodzie CN 3811 wytwarzane przez Spółkę powinny posiadać stawkę akcyzy 0 zł i nie podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca swoje stanowisko w kwestii zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy uzasadnia tym, że produkty o kodzie CN 3811 nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Wątpliwości te rozwiewa art. 40 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, przepis art. 89 ust. 2 ustawy nie znajduje zastosowania, co oznacza, że wytwarzane przez Spółkę produkty o kodzie CN 3811 90 nie będą podlegać stawce zerowej. A co za tym idzie, muszą być produkowane w składzie podatkowym, podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz muszą być transportowane między składami podatkowymi na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl