IPPP3/443-404/13-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-404/13-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia z dokumentu celnego - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia z tytułu otrzymanej faktury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów na podstawie dokumentu celnego oraz posiadanej faktury.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka S.A. (dalej jako: Spółka) dokonała zakupu towarów od spółki F. (euro) (dalej jako: sprzedawca). Sprzedawca jest zarejestrowany na terytorium Polski jako czynny podatnik VAT. Towar będący przedmiotem transakcji został uprzednio nabyty przez sprzedawcę od Podmiotu z siedzibą w Japonii. Zakupiony towar został dostarczony bezpośrednio z terytorium Japonii na terytorium Polski, gdzie został dopuszczony do obrotu. Wszelkie formalności związane z objęciem towaru procedurą celną stosownie do posiadanego upoważnienia, dokonała agencja celna. Zgłoszenie celne zostało przygotowane na rzecz spółki. Należności celne, jak również podatkowe zostały uiszczone z zabezpieczeń wpłaconych agencji celnej przez sprzedawcę. Towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Polski w imieniu i na rzecz spółki. Tym samym na dokumencie celnym SAD w polu Odbiorca zostały umieszczone dane spółki. Import towarów został dokonany w II kwartale 2009 r.

Towar został dopuszczony do obrotu na podstawie zgłoszeń celnych zarejestrowanych pod następującymi numerami;... z dnia 6 maja 2009 r.

W celu udokumentowania niniejszej transakcji sprzedawca wystawił fakturę VAT klasyfikując powyższe czynności jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktura ta nie została zaakceptowana przez spółkę, co spowodowało wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Pierwotna faktura została skorygowana do "zera", po czym sprzedawca wystawił fakturę VAT dokumentującą sprzedaż Towaru na rzecz spółki ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym w marcu 2011 r. Spółka wystąpiła do naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o kontrolę zgłoszeń celnych zarejestrowanych pod poszczególnymi numerami OGL o zmianę zapisu w polu nr 8 określającego odbiorcę towaru. Jednocześnie we wniosku wskazano, iż prawidłowy zapis w polu nr 8 winien być następujący: F. (euro) GmbH czyli dane sprzedawcy towaru. W dniu 18 maja 2011 r. Naczelnik urzędu Celnego wydał decyzję w zakresie odmowy dokonania zmiany danych zawartych w polu Nr 8 w każdym z powyższych zgłoszeń celnych.

W dniu 2 grudnia 2011 r. została wydana przez Ministra Finansów interpretacja indywidualna (sygn. IPPP3/443-1078/11-6/k.c.) w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży towarów na rzecz spółki. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie-organu upoważnionego do wydania indywidualnej interpretacji, transakcja sprzedaży towarów przez sprzedawcę na rzecz spółki stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium Polski, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce według stawki właściwej dla danego towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokumentów celnych SAD, na podstawie których towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Polski.

2. Czy spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury VAT dokumentującej zakup towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), (dalej: ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku importu towarów stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku VAT powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzymał fakturę VAT lub dokument celny. Przez okres rozliczeniowy należy rozumieć miesiąc kalendarzowy względnie kwartał w zależności od wybranego przez podatnika sposobu rozliczeń lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w powyższym terminie, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowi podstawowe i fundamentalne prawo podatnika, wynikające z samej konstrukcji podatku VAT jako podatku od wartości dodanej. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu.

Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku VAT jako podatku od wartości dodanej.

Na dokumencie celnym SAD, na podstawie którego towar został dopuszczony do obrotu w polu odbiorca widnieją dane spółki. Jednak należności celne przywozowe w tym podatek VAT, zostały zapłacone przez sprzedawcę. W związku z tym spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskami o dokonanie zmiany danych zawartych w polu 8 zgłoszenia celnego. Naczelnik urzędu celnego w Katowicach odmówił dokonania zmiany danych zawartych w zgłoszeniach celnych z uwagi na fakt, iż brak jest podstaw do zakwestionowania prawidłowości danych zawartych w zgłoszeniach celnych.

Zakupione przez spółkę towary są następnie sprzedawane na rzecz innych odbiorców, zatem istnieje bezpośredni związek między zakupem towarów, a wykonywanymi przez spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej wyrażonym w wydanej interpretacji z dnia 2 grudnia 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1078/11-6/k.c.): "nie można też zgodzić się z wnioskodawcą, iż przedmiotowa dostawa na rzecz polskiego podatnika została dwukrotnie opodatkowana polskim podatkiem VAT. W przedstawionym w stanie faktycznym, towar w momencie dostawy dla polskiego nabywcy był już towarem dopuszczonym do swobodnego obrotu na terytorium Polski. Czynności związanych z odprawą celną importową, których dokonał nabywca towaru, nie można utożsamiać z odpłatną dostawą towaru dokonaną przez Wnioskodawcę, gdyż, jak wskazano powyżej, istota importu sprowadza się do fizycznego rozliczenia przywozu towaru na terytorium Polski, gdzie kwestie własności i rozporządzania takim towarem pozostają bez znaczenia dla obowiązków wynikających z przepisów celnych i podatkowych".

Prawo do odliczenia podlega również ograniczeniom, o którym mowa w art. 88 ustawy o VAT. Stosownie do brzmienia niniejszego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

1.

usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem: nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

2.

towarów i usług, których nabycie:

a.

zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o VAT,

b.

nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podmą kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane Zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zdaniem wnioskodawcy, żaden ze wskazanych w art. 88 ustawy o VAT przypadek nie będzie miał miejsca w przedstawionym stanie faktycznym. W ocenie spółki prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje spółce na podstawie posiadanych dokumentów celnych SAD. Jak słusznie zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie transakcja nie została opodatkowana dwa razy, w pierwszej kolejności nastąpił import towarów następnie sprzedaż na terytorium kraju.

Ustawa o VAT nie uzależnia prawa do odliczenia od uiszczenia przez podatnika podatku VAT. Konieczne jest aby wystąpił bezpośredni związek zakupu z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również nie mogą mieć miejsca przypadki wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

W ocenie spółki w przedstawionym stanie faktycznym, posiadane dokumenty celne stanowią podstawę do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z tych dokumentów.

W zakresie pytania nr 2

W celu udokumentowania niniejszej transakcji sprzedawca wystawił fakturę klasyfikując powyższe czynności jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktura ta nie została zaakceptowana przez spółkę co spowodowało wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Pierwotna faktura została skorygowana do "zera", po czym sprzedawca wystawił fakturę VAT dokumentującą sprzedaż towaru na rzecz spółki ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1078/11-6/k.c.) wyraził pogląd, iż; "nie można też zgodzić się z Wnioskodawcą, iż przedmiotowa dostawa na rzecz polskiego podatnika została dwukrotnie opodatkowana polskim podatkiem VAT. W przedstawionym stanie faktycznym, towar w momencie dostawy dla polskiego nabywcy był już towarem dopuszczonym do swobodnego obrotu na terytorium Polski. Czynności związanych z odprawą celną importową, których dokonał nabywca towaru, nie można utożsamiać z odpłatną dostawą towaru dokonaną przez wnioskodawcę, gdyż, jak wskazano powyżej, istota importu sprowadza się do fizycznego rozliczenia przywozu towaru na terytorium Polski, gdzie kwestie własności i rozporządzania takim towarem pozostają bez znaczenia dla obowiązków wynikających z przepisów celnych i podatkowych".

Mając na uwadze argumentację zawartą w stanowisku dotyczącym pytania nr 1, jak również zaprezentowane powyżej stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej, zdaniem spółki otrzymana faktura VAT, stanowi podstawę dokonania obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającą z faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia z dokumentu celnego oraz za nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia z tytułu otrzymanej faktury.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z definicja zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Definicja ustawowa kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca podaje się, że w II kwartale 2009 r. dokonał zakupu towarów od spółki F. (euro) Gmbh z siedzibą w Niemczech, zarejestrowanej na terytorium Polski jako czynny podatnik VAT. Towar będący przedmiotem transakcji został uprzednio nabyty przez sprzedawcę od podmiotu z siedzibą w Japonii. Zakupiony towar został dostarczony bezpośrednio z terytorium Japonii na terytorium Polski, gdzie został dopuszczony do obrotu. Wszelkie formalności związane z objęciem towaru procedurą celną stosownie do posiadanego upoważnienia, dokonała agencja celna. Zgłoszenie celne i dopuszczenie do obrotu na terenie Polski zostało przygotowane i dokonane na rzecz Wnioskodawcy, tym samym na dokumencie celnym SAD w polu Odbiorca zostały umieszczone dane Wnioskodawcy.

Jak wskazuje Wnioskodawca, niniejsza transakcja została zakwalifikowana przez sprzedawcę jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jednak faktura ta nie została zaakceptowana przez Wnioskodawcę, co spowodowało wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej i udokumentowanie transakcji sprzedaży towaru ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W marcu 2011 r. Wnioskodawca wystąpił do Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o kontrolę zgłoszeń celnych zarejestrowanych pod poszczególnymi numerami OGL o zmianę zapisu w polu nr 8 określającego odbiorcę towaru jako spółkę F. (euro) GmbH. Jednak decyzją z 18 maja 2011 r. Naczelnik urzędu Celnego odmówił dokonania zmiany danych zawartych w polu Nr 8 w każdym ze zgłoszeń celnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokumentów celnych SAD, na podstawie których towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Polski jak również z faktury VAT dokumentującej zakup towarów, wystawionej przez niemiecką spółkę posługującą się polskim numerem identyfikacji podatkowej.

W stanie faktycznym wskazano, że zarówno zgłoszenie celne, jak i dopuszczenie do obrotu nastąpiło w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, który jako polski podatnik nabył przedmiotowy towar od podmiotu niemieckiego, posługującego się polskim numerem identyfikacji podatkowej, z tym że towar trafił bezpośrednio z kraju trzeciego, tj. z Japonii do Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 22 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Zgodnie z art. 22 ust. 3 w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

1.

poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2.

następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów (art. 22 ust. 4 ustawy).

Zatem, w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i cytowane powyżej przepisy, Wnioskodawca stał się podatnikiem z tytułu importu towarów na terytorium Polski a tym samym zobowiązanym do uiszczenia podatku z tytułu takiej transakcji. W przypadku importu towarów kwota podatku naliczonego, co do zasady, wynika z otrzymanego przez podatnika dokumentu celnego i jest to jednocześnie podatek należny z tytułu importu towarów u podatnika dokonującego importu.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, który znajduje się na dokumentach celnych, należy powołać się przede wszystkim na podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...).

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że podatek naliczony stanowi podatek wynikający z dokumentu celnego, zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych wykonywanych przez podatnika (dokonującego importu) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy o VAT.

Wnioskodawca w swoim uzasadnieniu wskazuje, że dysponuje dokumentem celnym, z którego wynika, że jest on importerem towaru a towary będące przedmiotem importu są następnie sprzedawane na rzecz innych odbiorców, czyli służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Fakt, iż opłat tych dokonała agencja celna, nie wpływa na powyższe prawo potraktowania tego podatku należnego jako podatku naliczonego dla Wnioskodawcy.

Podsumowując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokumentów celnych SAD, na podstawie których towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Polski, gdyż jako podatnik z tytułu importu towarów, nabył te towary w związku z czynnościami opodatkowanymi na terytorium kraju.

Zatem w zakresie pytania pierwszego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii poruszonej w pytaniu drugim, tj. prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej zakup towarów, wystawionej przez niemiecką spółkę posługującą się polskim numerem identyfikacji podatkowej, należy przede wszystkim wskazać, że podatek VAT jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, iż opodatkowaniem tym podatkiem podlegają czynności, które miały miejsce na określonym obszarze. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Potwierdza to cytowany już powyżej art. 5 ust. pkt 1 ustawy, gdzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towaru i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, mamy do czynienia z transakcja łańcuchową, gdzie w związku z dokonanym na terytorium Polski importem, Wnioskodawca jako polski podatnik stał się podmiotem zobowiązanym do rozliczenia importu towaru na teren Polski a towar zyskał status towaru wspólnotowego dopiero na skutek rozliczenia tego importu. Podkreślić należy, że o tym, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług czy też nie, nie decyduje fakt zarejestrowania się podmiotu dla celów tego podatku, ale charakter czynności wykonywanych przez ten podmiot. Skoro, w przedstawionych okolicznościach, Wnioskodawca dokonał importu towarów i był podatnikiem podatku z tytułu tego importu, to dostawa tego towaru na rzecz Wnioskodawcy nie mogła być transakcją opodatkowaną na terytorium Polski. W związku z tym faktura wystawiona na rzecz Wnioskodawcy nie powinna zawierać polskiego podatku VAT.

Tym samym, posiadanie takiej faktury przez Wnioskodawcę nie upoważnia go do zastosowania przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż w przypadku importu towarów dokumentem uprawniającym do odliczenia jest jedynie dokument celny.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, tut. Organ zwraca uwagę, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. zmianą do ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 07.12.2012 (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) wprowadzono zmiany do art. 88, gdzie uchylono pkt 5 ust. 1, w ust. 3a uchylono pkt 1 lit. b, pkt 3 oraz pkt 6.

Jednocześnie, należy zauważyć, że iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a wydanie interpretacji prawa podatkowego dokonywane jest na podstawie przedstawionego w sposób wyczerpujący i pełny stanu faktycznego dokonanego przez podatnika. Innymi słowy, postępowanie to nie może zmierzać do kwestionowania przez organ podatkowy stanu faktycznego podawanego przez wnioskodawcę, lecz ma obowiązek przyjąć do sformułowania oceny prawnej taki stan faktyczny, jaki podaje podatnik.

W zakresie pytania trzeciego zawartego we wniosku, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl