IPPP3/443-403/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-403/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług transportu pasażerów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług transportu pasażerów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje usługę dowódcy statku powietrznego (Kapitan samolotu) - uprawnienie wynikające z posiadanej licencji pilota liniowego - w lotniczym międzynarodowym transporcie pasażerskim, klasyfikacja PKD 51.10.Z, klasyfikacja PKWiU 51.10.1 pismo z dnia 21.03.2013.

Na podstawie zawartej trójstronnej umowy pomiędzy S. LTD spółką zarejestrowaną w Wielkiej Brytanii świadczącą usługi na rzecz linii lotniczej X. zwanej dalej przewoźnikiem na zapewnienia wykwalifikowanych załóg, spółką K. Sp. z o.o. zarejestrowaną w Polsce odpowiedzialną za dostarczenie wykwalifikowanych załóg lotniczych oraz Wnioskodawcą prowadzącym działalność gospodarczą PKD 51.10.Z z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca wykonuje rejsy zgodnie z tygodniowym wykazem przekazywanym bezpośrednio przez przewoźnika. Wykaz jest podstawą do rozliczania godzin lotu. Loty pasażerskie wykonywane są w następujących kategoriach: loty międzynarodowe pomiędzy państwami Unii Europejskiej, państwami Unii Europejskiej oraz obszar poza unijny oraz Polska - kraje Unii Europejskiej.

Rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT ze stawką NP. wystawionej przez K. na rzecz S. LTD. Podstawą wystawienia faktury jest miesięczne zestawienie ilości wykonanych godzin lotu wystawionych przez S.

Wnioskodawca wystawia fakturę VAT ze stawką 0% VAT dla lotów pasażerskich z i do Polski oraz ze stawką VAT NP. dla międzynarodowych lotów pasażerskich pozostałych, na rzecz K. Sp. z o.o. na podstawie otrzymanego rozliczenia oraz tygodniowego planu lotów otrzymanego od przewoźnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wystawia fakturę VAT ze stawką 0% VAT dla lotów pasażerskich z i do Polski oraz ze stawką VAT NP. dla międzynarodowych lotów pasażerskich pozostałych na rzecz K. Sp. z o.o. na podstawie otrzymanego rozliczenia oraz tygodniowego planu lotów otrzymanego od przewoźnika.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wystawia fakturę VAT ze stawką 0% VAT dla międzynarodowych lotów pasażerskich z i do Polski oraz ze stawką VAT NP. dla międzynarodowych lotów pasażerskich pozostałych na rzecz K. Sp. z o.o. na podstawie otrzymanego rozliczenia oraz tygodniowego planu lotów otrzymanego od przewoźnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla określenia stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi transportu pasażerów, dla których miejscem świadczenia - zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy - jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Ponadto zgodnie z przepisem § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienia od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 51.10.1 - "Transport lotniczy pasażerski - wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie".

Natomiast usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0%.

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Przez usługi transportu międzynarodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Natomiast stosownie do ust. 5 pkt 4 powyższego artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są, w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji "biletu". Mały słownik języka polskiego, PWN 1993 r., podaje, że "bilet" jest to "karteczka, kartonik będący dokumentem uprawniającym do czegoś jej posiadacza". W art. 16 ust. 1-4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 z późn. zm.) zapisano, iż umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd przed rozpoczęciem podróży lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego warunków dostępu do środka transportowego, a w razie ich nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym. Na bilecie, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się:

1.

nazwę przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego,

2.

relację lub strefę przejazdu,

3.

wysokość należności za przejazd,

4.

zakres uprawnień pasażera do ulgowego przejazdu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługę dowódcy statku powietrznego (Kapitan samolotu) - uprawnienie wynikające z posiadanej licencji pilota liniowego - w lotniczym międzynarodowym transporcie pasażerskim, klasyfikacja PKD 51.10.Z, klasyfikacja PKWiU 51.10.1 pismo z dnia 21.03.2013. Na podstawie zawartej trójstronnej umowy pomiędzy S. LTD spółką zarejestrowaną w Wielkiej Brytanii świadczącą usługi na rzecz linii lotniczej X. zwanej dalej przewoźnikiem na zapewnienia wykwalifikowanych załóg, spółką K. Sp. z o.o. zarejestrowaną w Polsce odpowiedzialną za dostarczenie wykwalifikowanych załóg lotniczych oraz Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą PKD 51.10.Z z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca wykonuje rejsy zgodnie z tygodniowym wykazem przekazywanym bezpośrednio przez przewoźnika. Wykaz jest podstawą do rozliczania godzin lotu. Loty pasażerskie wykonywane są w następujących kategoriach: loty międzynarodowe pomiędzy państwami Unii Europejskiej, państwami Unii Europejskiej oraz obszar poza unijny oraz Polska - kraje Unii Europejskiej. Rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT ze stawką NP. wystawionej przez K. na rzecz S. LTD. Podstawą wystawienia faktury jest miesięczne zestawienie ilości wykonanych godzin lotu wystawionych przez S.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii wystawiania faktur VAT ze stawką 0% VAT dla lotów pasażerskich z i do Polski oraz ze stawką VAT NP. dla międzynarodowych lotów pasażerskich pozostałych, na rzecz K. Sp. z o.o. na podstawie otrzymanego rozliczenia oraz tygodniowego planu lotów otrzymanego od przewoźnika.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że miejscem świadczenia opisanych we wniosku usług transportu pasażerów, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy - jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. A zatem miejscem świadczenia usług transportu pasażerów wykonywane na trasie z Polski i do Polski jest terytorium kraju. Jednakże, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że świadczone usługi będą opodatkowane stawką 0% na podstawie otrzymanego rozliczenia oraz tygodniowego planu lotów otrzymanego od przewoźnika. Bowiem z art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy wynika, że dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego pasażerów jest międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. A zatem, na podstawie wskazanych przez Wnioskodawcę nie można stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi transportu międzynarodowego opodatkowane stawką 0%.

Natomiast, świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportu wykonywane poza terytorium kraju nie będą opodatkowane w Polsce, w konsekwencji czego należy je dokumentować fakturą VAT ze stawką NP.

Reasumując, usługi transportu pasażerów sklasyfikowane do PKWiU 51.10.1 świadczone z Polski i do Polski należy dokumentować fakturą z właściwą dla nich stawką tj. 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, natomiast pozostałe nie będą podlegać opodatkowaniu na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl