IPPP3/443-401/09-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-401/09-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur za usługi objęte zakresem reprezentacji lecz nie stanowiące usług noclegowych i gastronomicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur za usługi objęte zakresem reprezentacji lecz nie stanowiące usług noclegowych i gastronomicznych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne (brak dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osób, które podpisały wniosek). W związku z tym tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 22 maja 2009 r. Nr IPPP3/443-401/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych. Klientami Spółki są podmioty zlokalizowane w różnych regionach Polski. W przypadku leasingu wyspecjalizowanych i wysokocennych urządzeń zawarcie umowy musi być poprzedzone szeregiem spotkań z przedstawicielami klienta, na których omawiane są kwestie techniczne oraz finansowe dotyczące leasingu. W związku z powyższym Spółka ponosi liczne wydatki o charakterze reprezentacyjnym, na które składają się między innymi faktury za usługi noclegowe (pobyt w hotelu) oraz gastronomiczne, a także koszty organizacji imprez dla klientów.

Ponoszone przez Spółkę wydatki reprezentacyjne wykazują bezpośredni związek z przychodami z umów leasingowych (a więc sprzedażą Spółki opodatkowaną podatkiem VAT). Jednakże, na mocy szczególnych przepisów ustawy o VAT podatek VAT naliczony przy zakupie usług gastronomicznych i noclegowych nie podlega odliczeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie przepisów zmienionej ustawy o VAT, w kształcie obowiązującym po 1 grudnia 2008 r., Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur za usługi objęte zakresem reprezentacji, lecz nie stanowiące usług noclegowych i gastronomicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na gruncie przepisów zmienionej ustawy o VAT, w kształcie obowiązującym po 1 grudnia 2008 r., Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur za usługi objęte zakresem reprezentacji lecz nie stanowiące usług noclegowych i gastronomicznych. Wskutek uchylenia z dniem 1 grudnia 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który przewidywał brak możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w przypadku faktur dokumentujących wydatki, które nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, tego rodzaju wydatki na reprezentację będą dawały prawo do odliczenia podatku naliczonego (w zakresie, w jakim nie będą objęte zakazem przewidzianym w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, dotyczącym usług gastronomicznych i noclegowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy tymi wydatkami, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych. Klientami Spółki są podmioty zlokalizowane w różnych regionach Polski. W przypadku leasingu wyspecjalizowanych i wysokocennych urządzeń zawarcie umowy musi być poprzedzone szeregiem spotkań z przedstawicielami klienta, na których omawiane są kwestie techniczne oraz finansowe dotyczące leasingu. W związku z powyższym Spółka ponosi liczne wydatki o charakterze reprezentacyjnym, na które składają się między innymi faktury za usługi noclegowe (pobyt w hotelu) oraz gastronomiczne, a także koszty organizacji imprez dla klientów. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy na gruncie przepisów ustawy o VAT obowiązujących po 1 grudnia 2008 r. Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur za usługi objęte zakresem reprezentacji, lecz nie stanowiące usług noclegowych i gastronomicznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach z tytułu usług objętych zakresem reprezentacji, gdyż nabywane przez Spółkę usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, pod warunkiem jednakże niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, wskazanych m.in. w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (w zakresie nabywania usług noclegowych i gastronomicznych) wykluczających prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Nadmienić należy, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług został uchylony z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Oznacza to, że od 1 grudnia 2008 r. przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie będzie mieć znaczenia okoliczność zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl