IPPP3/443-40/14-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-40/14-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie widnieje w ewidencji prowadzonej przez Starostę Powiatu. Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, działalność statutowa prowadzona jest społecznie non profit. Klub w 2013 r. podpisał umowę na realizację zadania dofinansowanego z "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013. Projekt zakłada przeprowadzenie zajęć teoretycznych z historii sportu (praca własna członków klubu) oraz treningów piłkarskich, prowadzony przez zatrudnionego trenera, Na koszty przedsięwzięcia składać się będą następujące pozycje:

* zakup niezbędnego sprzętu sportowego tj. piłki, znaczniki,

* zatrudnienie profesjonalnej opieki trenerskiej (umowa zlecenie),

* prowadzenie księgowości w zakresie projektu przez kancelarię/biuro podatkowe.

Zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pozostałe koszty związane z przygotowaniem, koordynacją, reklamą będą stanowiły wkład własny niepieniężny członków klubu. Szkolenie będzie miało charakter otwarty i nieodpłatny. Adresatami projektu będą dzieci z terenu działania Lokalnej Grupy Działania.

Ze względu na fakt, że środki będą refundowane (nie ma prefinansowania) klub na pokrycie bieżących kosztów zaciągnie pożyczkę, która zostanie spłacona niezwłocznie po otrzymaniu dotacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej (działanie 4.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy,

Realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składanie deklaracji VAT-7. Tym samym podatek VAT jest dla Stowarzyszenia kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Od 1 stycznia 2014 r. przepis ten stanowi, że - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w 2013 r. podpisał umowę na realizację zadania dofinansowanego z "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013. Projekt zakłada przeprowadzenie zajęć teoretycznych z historii sportu (praca własna członków klubu) oraz treningów piłkarskich, prowadzony przez zatrudnionego trenera, Na koszty przedsięwzięcia składać się będą następujące pozycje:

* zakup niezbędnego sprzętu sportowego tj. piłki, znaczniki,

* zatrudnienie profesjonalnej opieki trenerskiej (umowa zlecenie),

* prowadzenie księgowości w zakresie projektu przez kancelarię/biuro podatkowe.

Zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pozostałe koszty związane z przygotowaniem, koordynacją, reklamą będą stanowiły wkład własny niepieniężny członków klubu. Szkolenie będzie miało charakter otwarty i nieodpłatny. Adresatami projektu będą dzieci z terenu działania Lokalnej Grupy Działania.

Ze względu na fakt, że środki będą refundowane (nie ma prefinansowania) klub na pokrycie bieżących kosztów zaciągnie pożyczkę, która zostanie spłacona niezwłocznie po otrzymaniu dotacji.

Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, działalność statutowa prowadzona jest społecznie non profit.

W odniesieniu do opisanego we wniosku stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz fakt, iż Klub nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji operacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl