IPPP3/443-399/09-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-399/09-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z pośrednictwem finansowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z pośrednictwem finansowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Wnioskodawcy ma podpisane umowy z kilkoma bankami, działającymi na terytorium Polski. W ramach umów Podmiot stara się znaleźć klientów, którym bank mógłby udzielić kredytu, pożyczki lub leasingu. Polega to na znalezieniu klienta, przeanalizowaniu jego sytuacji finansowej, wypełnieniu dokumentów związanych z pracami nad klientem, ewentualnie wypełnieniu wniosków kredytowych do banku. Następnie Wnioskodawca konsultuje się z bankami, czy dany klient posiada zdolność kredytową i na jakich warunkach mógłby otrzymać kredyt, pożyczkę lub leasing. Jeśli obydwie strony są zainteresowane współpracą (tj. klient i bank) wówczas Spółka wysyła klienta do banku w celu sformalizowania współpracy, tj. podpisania umowy oraz skompletowania dokumentów dla banku. Za powyższe usługi Zainteresowany rozlicza się najczęściej bezpośrednio z klientem, z nim ustala wysokość wynagrodzenia, które najczęściej ustalone jest procentowo od wartości kredytu, pożyczki lub leasingu. Klient otrzymuje od Wnioskodawcy fakturę, na podstawie której dokonuje płatności.

Sporadycznie są wystawiane faktury bezpośrednio na bank. W takim przypadku nie fakturuje się klienta, ponieważ za powyższe usługi płaci bezpośrednio bank.

W dniu 3 kwietnia 2009 r. Zainteresowany wystąpił z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi o klasyfikację świadczonych przez siebie usług.

W dniu 9 kwietnia 2009 r. Urząd Statystyczny w Łodzi wydał interpretację w tej sprawie, w której sklasyfikował usługi w sposób następujący:

1.

według PKWiU z 2008 r. - 66.19.9 -"Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane".

2.

według PKWiU z 2004 r. - 67.13.10-00.00 - "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

3.

według PKWiU z 1997 r. - 67.13.10-00 - "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakiej stawki VAT opodatkowane są świadczone przez Spółkę usługi, opisane we wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 zał. nr 4 zamieszczono usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU sekcja J ex (65-67) z wyłączeniem m.in.

1.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

2.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20), i innych określonych w ustawie.

W świetle przywołanych przepisów stwierdzić należy, że czynności które wykonuje firma Wnioskodawcy - nie mieszczą się wśród czynności, co do których ustawodawca zastosował wyłączenie od zwolnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług w załączniku nr 4 poz. 3 cyt. ustawy o VAT.

Stąd też, zdaniem Spółki, usługi zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do symbolu 67.13.10-00, które są wykonywane na rzecz banków i klientów, będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług, stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych, o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie informacji do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych. Przy czym, wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma charakteru wiążącego. Zatem, to podatnika obciąża obowiązek prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 3 wymieniono usługi sklasyfikowane w Sekcji J grupowania ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez podatnika.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi świadczone przez Spółkę, zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, są sklasyfikowane w grupowaniu 67.13.10-00 - "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe".

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż usługi, o których mowa w zapytaniu, które jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy).

Ponadto, tut. organ informuje, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.)

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl