IPPP3/443-391/09-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-391/09-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Podatnik lub Spółka) jest właścicielem wyodrębnionej części aktywów i pasywów tworzących oddział (dalej: Oddział). Oddział jest przez Spółkę zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. W skład Oddziału wchodzi wszelka działalność Spółki związana z posiadanymi przez nią nieruchomościami, w oparciu o które jest prowadzona działalność handlowa. Celem biznesowym Spółki jest wyodrębnienie działalności nieruchomościowej nie tylko w formie Oddziału, ale również poza Spółkę.

W wyniku podjętych decyzji biznesowych Podatnik zamierza wnieść Oddział w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do nowo powstałej spółki osobowej (dalej: Spółka Osobowa). Podatnik nie zdecydował jeszcze, jaka będzie forma prawna Spółki Osobowej. W ramach grupy, do jakiej należy Podatnik, Spółka Osobowa będzie podmiotem dedykowanym do działalności polegającej na zarządzaniu i obrocie nieruchomościami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Podatnik wnosi o potwierdzenie, że wniesienie w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Osobowej Oddziału pozostaje poza zakresem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Definicja pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) jest zawarta w art. 2 pkt 27e Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji podstawowym wymogiem istnienia ZCP jest to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie tu to ma zachodzić trzech płaszczyznach:

* organizacyjnej,

* finansowej i

* funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Organizacyjne wyodrębnienie powinno przy tym być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego.

Wyodrębnienie funkcjonalne sprowadza się natomiast do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, że aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Innymi słowy, składniki majątkowe: materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą umożliwiać nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Podsumowując, na gruncie Ustawy VAT mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* tworzące zespół składniki majątkowe są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Pogląd prezentowany przez Podatnika znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Tytułem przykładu można wskazać:

* interpretację indywidualną Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji, tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z dnia 2 lutego 2009 r. (znak ITPP2/443-1006/08/AW);

* interpretacje indywidualną Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji, tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 19 grudnia 2008 r. (znak IPPP1-443-1696/08-4/JB).

W świetle definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartej w art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, zdaniem Podatnika uznać należy, ze zorganizowana część przedsiębiorstwa to w szczególności taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który stanowi odrębny oddział.

W stanie faktycznym, będącym przedmiotem niniejszego wniosku, przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Osobowej będzie Oddział Podatnika, zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddział jest przez Podatnika wyodrębniony finansowo, organizacyjnie i funkcjonalnie w rozumieniu przedstawionym powyżej. W konsekwencji - zdaniem Podatnika - Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT.

Z powyższego wynika, że wniesienie przez Podatnika Oddziału w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Osobowej będzie czynnością nieobjętą zakresem regulacji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl