IPPP3/443-389/11-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-389/11-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacja projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-389/11-2/KT z dnia 27 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządowym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, w związku z czym, w myśl art. 15 ust. 1 i art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie jest podatnikiem i nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie rejestrowało się w Urzędzie Skarbowym jako podatnik czynny VAT.

Obecnie Stowarzyszenie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju małych projektów w ramach Osi IV Leadera" złożyło wniosek oraz podpisało umowę z Samorządem Województwa na realizację zadania, które będzie realizowane w okresie od 1 maja 2011 r. do 31 października 2011 r. Zadanie to będzie polegało na utworzeniu miejsca do integracji mieszkańców oraz spędzania aktywnie wolnego czasu dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Przedsięwzięcie to przyczyni się także do rozwoju małej architektury oraz promocji turystyki na terenach wiejskich. Dlatego część kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie z tego tytułu stanowią koszty kwalifikowane, podlegające refundacji włącznie z podatkiem VAT w przypadku podmiotów, które nie mogą odzyskać podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Biorąc pod uwagę wskazany wyżej stan faktyczny Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji, czy Stowarzyszenie, ponosząc w 2011 r. koszty realizacji zadania, ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Kierując się stanem faktycznym przedstawiamy w niniejszym wniosku, Stowarzyszenie jest zdania, że nie prowadząc działalności gospodarczej i nie będąc czynnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT wymienionym w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w 2011 r. od kosztów poniesionych w związku z realizacją działania. W myśl art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, Stowarzyszenie nie spełnia warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - dobrowolne zrzeszenie o celach niezarobkowych, nie prowadzące działalności gospodarczej i nie będące zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT - realizuje zadanie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju małych projektów w ramach Osi IV Leadera", na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa. Przedsięwzięcie to ma polegać na utworzeniu miejsca do integracji mieszkańców oraz spędzania aktywnie wolnego czasu dzieci, młodzieży i osób dorosłych i przyczynić się także do rozwoju małej architektury oraz promocji turystyki na terenach wiejskich.

Odnosząc powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanego stanu faktycznego oraz pytania Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Podatnika do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie wystąpi związek zakupów dokonywanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych.

A zatem Wnioskodawcy, nie prowadzącemu opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji opisanej we wniosku inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl