IPPP3/443-382/10-4/MG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach programu LIFE, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-382/10-4/MG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach programu LIFE, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.), uzupełnionego w dniu 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.) na wezwanie z dnia 28 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu zakupów finansowanych w ramach projektu LIFE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.) na wezwanie z dnia 28 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu zakupów finansowanych w ramach projektu LIFE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Strona jest państwową jednostką budżetową, działającą na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1959 r. w sprawie utworzenia Parku Narodowego- Dz. U. Nr 17/1959 r. poz. 91. Rodzaj przeważającej działalności wg PKD (2007 r.) to 9104 z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Jako jednostka budżetowa uzyskiwane dochody Wnioskodawca odprowadza do Skarbu Państwa. Obok wykonania działalności statutowej- ochrony przyrody Wnioskodawca uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową, od których nalicza i płaci podatek należny VAT. Są to następujące tytuły dochodów:

*

dochody z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zw. z VAT) oraz na cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 22%)

*

dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zw. z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 22%)

*

dochody ze sprzedaży makulatury, złomu (op. stawką 22% VAT)

W dniu 27 grudnia 2007 r. oraz w dniu 24 listopada 2008 r. podpisane zostały pomiędzy regionalnym centrum ekologicznym na Europę Środkową i Wschodnią i Parkiem Narodowym umowy o współdziałaniu w realizacji projektu w ramach programu LIFE (Nr projektu LIFE 06 NAT/PL/000100. Projekt na terenie Polski koordynowany jest przez polskie biuro Regionalnego Centrum Ekologicznego na Europę Środkową i Wschodnią (REC) z siedzibą w W.

Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej w formie dotacji w latach 2006- 31 marca 2010 r. W projekcie prowadzone są między innymi działania ochrony czynnej, a w szczególności koszenie, usuwanie zakrzaczeń, zamykanie kanałów melioracyjnych, sporządzanie planów rolnośrodowiskowych, prowadzenie monitoringu poprzez zakup sprzętu i usług oraz zatrudnianie pracowników. Realizowane zadania związane z tym projektem nie są związane ze sprzedażą (obrotem) opodatkowanym uzyskiwanym w Parku.

Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektów LIFE, podatek VAT naliczony może być uznany za koszt kwalifikowalny jeśli beneficjent oraz partnerzy projektu dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że byli zobowiązani do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 18, oraz art. 124"

Wnioskodawca w okresie od 20 grudnia 2007 do 31 marca 2010 realizował zadania wynikające z zawartych umów dot. projektu LIFE i płacił podatek VAT naliczony uznając, że nie podlega on zwrotowi ponieważ nie było powiązania z czynnościami- obrotem opodatkowanym. Wnioskodawca nie występował też o zwrot tego podatku bo umowy zawarte były po dniu 1 maja 2004 r. i uważa, że nie może skorzystać z przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 rozdział 12 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Dz. U. Nr 97, poz. 970.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy płacenie (zaliczanie w koszty jednostki) podatku VAT naliczonego i uznawanie go jako niepodlegającego zwrotowi przy zakupie towarów i usług wymaganych do realizacji projektu LIFE było postępowaniem prawidłowym...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca był zobowiązany do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu LIFE gdyż nie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dające możliwość odliczenia podatku naliczonego, który był związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego nie mogły być zastosowane.

Realizowany projekt LIFE nie był związany z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną. Zawarte umowy na projekt LIFE były zawarte bez udziału rządu Rzeczypospolitej Polski oraz po dniu 1 maja 2004 r. Z tego też powodu Wnioskodawca nie spełniał warunków określonych w art. 6 ust. 3 i 4 i nie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów Rozp. Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. rozdział 12 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie wymienionych przepisów Wnioskodawca zobowiązany był do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku VAT naliczonego przy projekcie LIFE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowym wniosku opisano, że Strona jest państwową jednostką budżetową.

Obok wykonywania działalności statutowej- ochrony przyrody, uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową, od których nalicza i płaci podatek należny VAT tj. dochody z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zw. z VAT) oraz na cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 22%), dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zw. z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawka 22%), dochody ze sprzedaży makulatury, złomu (op. stawką 22% VAT).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, realizowany przez Wnioskodawcę projekt LIFE nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Środki na realizację projektu Wnioskodawca otrzymał od Komisji Europejskiej. W projekcie prowadzone są między innymi działania ochrony czynnej, a w szczególności koszenie, usuwanie zakrzaczeń, zamykanie kanałów melioracyjnych, sporządzanie planów rolnośrodowiskowych, prowadzenie monitoringu poprzez zakup sprzętu i usług oraz zatrudnianie pracowników.

Z powyższego wynika, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnicy mają możliwość zwrotu zapłaconego podatku z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2010 r. w sposób identyczny powyższą kwestię reguluje rozdział 9 i § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Z wniosku wynika, iż umowa została zawarta przez Wnioskodawcę bez udziału Rządu Rzeczpospolitej Polskiej oraz po dniu 1 maja 2004 r., co przesądza, że nie ma w tym przypadku do czynienia ze środkami finansowymi z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku z powołanego wyżej rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca postąpił prawidłowo uznając, iż nie ma możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl