IPPP3/443-366/09-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-366/09-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie naliczania podatku akcyzowego na fakturach korygujących dotyczących faktur wystawionych za usługę produkcji samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie naliczania podatku akcyzowego na fakturach korygujących dotyczących faktur wystawionych za usługę produkcji samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej FXXX Spółka Akcyjna (dalej: FXXX lub Spółka) zawarła ze spółką GXXX nie posiadającą siedziby na terytorium Unii Europejskiej umowę montażu samochodów osobowych z powierzonego materiału na rzecz zleceniodawcy - GXXX. Spółka GXXX jest spółką z siedzibą w Korei. W Polsce GXXX posiada przedstawiciela podatkowego i jest zarejestrowana jako podatnik VAT i akcyzy.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym obowiązującej do dnia 1 marca 2009 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257) - "za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy". Samochody osobowe są w rozumieniu przepisów akcyzowych wyrobami akcyzowymi. W związku z faktem, iż w wyniku usług świadczonych przez Spółkę na rzecz GXXX w ramach Umowy - jako efekt finalny procesu produkcji wytwarzane były samochody osobowe będące wyrobami akcyzowymi, usługi wykonywane przez FXXX, w wyniku których był wyprodukowany samochód osobowy, były traktowane na potrzeby podatku akcyzowego jako sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i w związku z tym, Spółka naliczała i odprowadzała podatek akcyzowy.

W związku z powyższym (pod rządami starej ustawy) podstawą opodatkowania usług świadczonych przez FXXX była kwota należna jaką zleceniodawca usług był zobowiązany zapłacić FXXX na podstawie umowy, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę akcyzy.

W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym obowiązującej od dnia 1 marca 2009 r. usługi produkcji samochodów osobowych z powierzonego materiału na rzecz zleceniodawcy nie zostały ujęte jako podlegające podatkowi akcyzowemu.

W miesiącu marcu 2009 r., FXXX podpisała aneks do przedmiotowej Umowy zawartej z GXXX na świadczenie usług produkcji samochodów osobowych z powierzonego materiału na rzecz zleceniodawcy. W aneksie strony uzgodniły podwyższenie stawki za usługę za okresy wcześniejsze, w których obowiązywały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r..

Spółka wystawiła faktury korekty w miesiącu marcu 2009 r., w których naliczyła podatek akcyzowy pomimo, iż w nowych przepisach usługa produkcji samochodów osobowych z powierzonego materiału na rzecz zleceniodawcy nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka słusznie postąpiła naliczając podatek akcyzowy od faktur korekt wystawionych za usługę produkcji samochodów osobowych z powierzonego materiału na rzecz zleceniodawcy w marcu 2009 r..

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującą od dnia 1 marca ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, usługi produkcji samochodów osobowych z powierzonego materiału na rzecz zleceniodawcy nie są objęte podatkiem akcyzowym i w fakturach korektach zwiększających wartość usługi nie powinien być naliczony podatek akcyzowy.

W związku z tym FXXX powinna wystąpić z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Celnego o zwrot nadpłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) - obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

W myśl ust. 2 ww. artykułu - jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają obowiązek potwierdzania fakturą czynności, o których mowa w ust. 1, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wykonania czynności.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że FXXX S.A. na podstawie zawartej umowy świadczy na rzecz GXXX usługę polegającą na montażu (produkcji) samochodów osobowych. Części składowe wykorzystywane do produkcji samochodów są własnością GXXX. GXXX jest spółką z siedzibą w Korei. W Polsce GXXX posiada przedstawiciela podatkowego i jest zarejestrowana jako podatnik VAT oraz akcyzy.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, powyższe usługi, których efektem finalnym było wytworzenie wyrobu akcyzowego - stanowiły sprzedaż wyrobów akcyzowych. W myśl art. 4 ust. 2 pkt 8, za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy. Z tego tytułu FXXX S.A. naliczała i odprowadzała podatek akcyzowy. W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 12 stycznia 2009 r. nr 3 poz. 11), obowiązującej od 1 marca 2009 r., przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W miesiącu marcu 2009 r., Spółka FXXX podpisała aneks do umowy zawartej z GXXX, w którym uzgodniono podwyższenie stawki za usługę produkcji za okresy, w których obowiązywała ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r.. W związku z tym, Spółka wystawiła faktury korekty w miesiącu marcu 2009 r..

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z naliczaniem podatku akcyzowego na fakturach korektach, które dotyczą stanu faktycznego przed 1 marca 2009 r..

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 12 stycznia 2009 r.) zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 168, powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tj. przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

Uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, że w stosunku do FXXX S.A. powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług polegających na montażu samochodów osobowych na terytorium kraju - przed 1 marca 2009 r.. Wobec tego, faktury korygujące wystawione przez Spółkę w marcu 2009 r., zwiększające wartość usług, które były świadczone w okresie przed 1 marca 2009 r., odnoszą się do poprzedniego stanu prawnego (tj. przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r.). Przy czym należna akcyza - wynikająca z faktur korygujących - w tym okresie nie została zapłacona.

Reasumując, jeżeli Spółka wystawiła faktury korygujące, zwiększające wartość usług, które odnoszą się do stanu faktycznego, który wystąpił w okresie obowiązywania ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zastosowanie będzie miał ww. przepis art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Oznacza to, że za usługę produkcji samochodów osobowych na rzecz zleceniodawcy należy naliczyć podatek akcyzowy od faktur korekt i skorygować złożone deklaracje za okresy, kiedy powstał obowiązek podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl