IPPP3/443-36/08-5/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-36/08-5/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), uzupełnionego (w zakresie opłaty) na wezwanie z dnia 20 października 2008 r. nr IPPP3/443-36/08-2/SM w dniu 24 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego z ARiMR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony w zakresie opłaty na wezwanie z dnia 20 października 2008 r. nr IPPP3/443-36/08-2/SM w dniu 24 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego z ARiMR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

SXXX XXX Sp. z o.o. (dalej Spółka) zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie udzielenia przez ARiMR pomocy finansowej na zbiórkę, transport i unieszkodliwianie padłych zwierząt gospodarskich. Pomoc finansowa polega na finansowaniu lub dofinansowaniu kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne.

Zgodnie z postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy, podstawą do otrzymania kwoty pomocy finansowej jest kwota wynikająca z faktury VAT wystawionej przez Spółkę na rzecz producenta rolnego. Kwoty znajdujące się na fakturach VAT wystawianych na rzecz producentów rolnych ustalane są w oparciu o kwoty jednostkowe określone w umowie zawartej między Spółką a ARiMR.

Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR stanowi różnicę między całkowitą wartością brutto wynikającą z faktury VAT a tą częścią kwoty, do której uregulowania zobowiązany jest producent rolny. Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR jest przekazywana bezpośrednio Spółce świadczącej usługi zbioru i utylizacji.

Wysokość dofinansowania z ARiMR zależy od dwóch czynników:

a.

przedmiotu usługi (zbiór i transport padłych zwierząt - 100% dofinansowania, utylizacja padłych zwierząt - 75% lub 100% w zależności od grupy padłych zwierząt);

b.

statusu podatkowego usługobiorcy (jeżeli producent rolny jest rolnikiem ryczałtowym - kwota dotacji obejmuje kwotę brutto wraz z podatkiem VAT, jeżeli producent rolny jest podatnikiem podatku VAT - kwota dotacji obejmuje wyłącznie kwotę netto).

Zgodnie z paragrafem 6 pkt 8 umowy zawartej między Spółką a ARiMR, środki za wykonanie usług zostaną wypłacone przez ARiMR w terminie 21 dni kalendarzowych od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wypłatę środków zawierającego wykaz wszystkich usług objętych dofinansowaniem, świadczonych przez Spółkę na rzecz producentów rolnych w danym miesiącu. Spółka zobowiązana jest do złożenia powyższego wniosku zgodnie z paragrafem 6 pkt 1 w terminie do 30 dni po upływie każdego miesiąca.

W praktyce, odbiór padłej sztuki zgłoszonej przez producenta rolnego wiąże się z kolejno następującymi zdarzeniami:

1.

Spółka odbiera padłą sztukę po otrzymaniu zgłoszenia od producenta rolnego;

2.

Spółka pobiera część należności nie objętej dofinansowaniem od producenta rolnego (najczęściej w momencie wykonania usługi odbioru);

3.

Spółka wystawia fakturę VAT producentowi rolnemu;

4.

Spółka sporządza wniosek (w terminie 30 dni po upływie danego miesiąca) o wypłatę środków z ARiMR;

5.

Spółka otrzymuje kwotę wynagrodzenia z ARiMR w terminie 21 dni od złożenia wniosku o wypłatę środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT z tytułu części:

* wynagrodzenia otrzymywanego z ARiMR, związanego z odbiorem padłych sztuk zwierząt gospodarczych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Co do zasady, jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

W świetle szczegółowej regulacji zawartej w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość zastosowania szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego zawartego w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) uzależniony jest od spełnienia dwóch warunków.

Warunek I

Przedmiotem usługi muszą być usługi zaliczane do usług wymienionych w poz. 153 załącznika nr 3.

Pozycja 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obejmuje usługi z zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. W opinii Wnioskodawcy, warunek ten jest spełniony z uwagi na fakt, iż Spółka dokonuje zbiórki i utylizacji padłych zwierząt gospodarskich.

Warunek II

Termin płatności ma być określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tego tytułu.

Umową właściwą dla przedmiotowych rozliczeń jest umowa zawarta w dniu 25 stycznia 2008 r. między Spółką a ARiMR, która określa szczegółowe zasady finansowania zbiórki i utylizacji padłych zwierząt wykonanej przez Spółkę na rzecz producentów rolnych.

Paragraf 6 pkt 8 przedmiotowej umowy zawiera termin płatności, który określony został przez strony w postaci następującego zapisu: "Środki za wykonanie usług zostaną wypłacone przez ARiMR w terminie do 21 dni od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku na wskazany rachunek."

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku części płatności (dofinansowania) dokonywanej przez ARiMR, spełnione są oba warunki uprawniające Spółkę do skorzystania z możliwości ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady powstania obowiązku podatkowego zostały uregulowane w art. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jest to tzw. ogólny moment powstania obowiązku podatkowego. Szczególne przypadki zostały uregulowane w ust. 2-21 tego artykułu.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy - jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy.

W przedmiotowej pozycji 153 załącznika nr 3 mieszczą się usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Przedmiotem działalności Spółki jest zbiórka, transport i unieszkodliwianie padłych zwierząt gospodarskich. Jej zdaniem, ww. usługi mieszczą się w poz. 153 przedmiotowego załącznika do ustawy.

Spółka ma zawartą w tym zakresie umowę z ARiMR na pomoc finansową, będącą różnicą między całkowitą wartością brutto wynikającą z wystawionej faktury na rzecz producenta rolnego, a tą częścią kwoty, którą reguluje ten producent. Zgodnie z tą umową środki za wykonanie usług zostają wypłacone Spółce przez ARiMR w terminie 21 dni kalendarzowych od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wypłatę środków zawierającego wykaz wszystkich usług objętych dofinansowaniem, świadczonych przez Spółkę na rzecz producentów rolnych w danym miesiącu. Spółka zobowiązana jest do złożenia powyższego wniosku w terminie do 30 dni po upływie każdego miesiąca.

Uwzględniając powyższe, ponieważ świadczone usługi (zdaniem Spółki) mieszczą się w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy, z zwartej umowy wynika termin płatności za wykonane usługi - obowiązek podatkowy od kwoty należności otrzymanej od ARiMR powstaje w terminie wynikającym z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy, tj. z upływem terminu płatności wynikającego z zawartej umowy.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, Zainteresowany może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Biorąc pod uwagę powyższe, organ nie dokonywał klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl