IPPP3/443-359/12-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-359/12-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielania rabatów i określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów po cenach promocyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielania rabatów i określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów po cenach promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem dokonującym dystrybucji produktów kosmetycznych kilku znanych marek należących do spółek z grupy, do której należy Wnioskodawca. Produkty te sprzedawane są do hurtowni i sklepów. Wnioskodawca jest jedynym podmiotem uprawnionym przez dysponentów marek do dystrybucji towarów na terenie Polski.

Aby zwiększyć popularność kosmetyków i poprzez to zwiększyć sprzedaż, Spółka organizuje sprzedaże promocyjne, w ramach których udziela rabatów na zakup towaru znajdującego się w ofercie Spółki, w przypadku nabycia innego towaru należącego do Jej oferty. Oferta skierowana do klienta wygląda w następujący sposób:

* w przypadku nabycia towaru A za kwotę stanowiącą 100% ceny, klient uprawniony jest do nabycia towaru B po promocyjnej cenie;

* promocyjna cena na towar B ustalana jest w taki sposób, iż od ceny detalicznej udziela się rabatu w wysokości ustalanej każdorazowo dla celów danej akcji marketingowej, przy czym wysokość rabatów wynosić będzie do 99% ceny detalicznej;

* informacje o rabatach uwidocznione są na opakowaniach towarów objętych promocją, ogłoszone w placówce handlowej, ewentualnie zamieszczane na stronie internetowej Spółki lub placówek handlowych.

Jednocześnie, Spółka może realizować również inne modele sprzedaży promocyjnej. W alternatywnym modelu towary mogą być sprzedawane z rabatem do 99%, niezależnie od tego, czy sprzedaż towaru po promocyjnej cenie powiązana jest ze sprzedażą innego towaru po cenie detalicznej.

Warto zwrócić uwagę, iż niezależnie od wysokości udzielonego rabatu, przy każdej sprzedaży towarów objętych rabatem od sprzedaży tej rozpoznawany jest podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w opisanym stanie faktycznym Spółka może oferować nabywcom rabaty na zakup poszczególnych towarów w dowolnej wysokości, w tym również w wysokości 99% ceny zakupu towaru.

2.

Czy w powyższej sytuacji obrót Spółki będzie zmniejszony o kwoty udzielonych rabatów.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawa opodatkowania podatkiem VAT jest obrót. Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Tak więc, z punktu widzenia ustawy o VAT, rabaty, aby obniżały obrót, muszą być: a) prawnie dopuszczalne, b) udokumentowane, c) określone kwotowo.

Zdaniem Spółki, w przedmiotowym stanie faktycznym brak ograniczeń prawnych odnośnie kwoty udzielanego rabatu, a więc udzielane rabaty należy uznać za prawnie dopuszczalne. W granicach prawa, podatnik ma prawo swobodnie kształtować swoje operacje gospodarcze, w tym również stosować duże upusty cenowe lub rabaty, w celu osiągnięcia zaplanowanych przez niego korzyści ekonomicznych. Nie ulega wątpliwości, że jakiekolwiek rabaty nie mogą służyć obejściu prawa i unikania opodatkowania, dlatego zawsze powinny być uzasadnione ekonomicznie i odpowiadać oczekiwanym korzyściom.

Celem organizowanych przez Spółkę kampanii jest promocja marek towarów należących do Spółki, zachęcenie do nabywania Jej towarów, czego konsekwencją ma być zwiększenie sprzedaży. Rezultatem programu ma być lojalizacja klientów i zachęcenie ich do stałego nabywania produktów marek należących do Spółki. Wedle dokonanych przez Spółkę szacunków ekonomicznych, wzrost obrotów, będący wynikiem lokalizacji klientów, będzie większy, niż sumaryczna kwota udzielonych rabatów. Z tego względu, w ocenie Spółki, udzielenie rabatu np. w wysokości 30%, 70% czy 99%, może być uznane za uzasadnione ekonomicznie, a co za tym idzie - przy spełnieniu pozostałych przesłanek zastosowania art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - prowadzące do zmniejszenia obrotu.

Przyjęte przez Spółkę stanowisko było już kilkakrotnie potwierdzane przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 28 czerwca 2007 r. (sygn. ZP/443-68/07) organ podatkowy, na analogiczne pytanie dotyczące dopuszczalności, na gruncie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, rabatów w wysokości 99% albo prowadzących do zapłacenia przez klienta tylko 1 grosza, stwierdził, ze podstawą opodatkowania podatkiem VAT przy sprzedaży z dużym rabatem będzie faktyczna cena (tj. cena promocyjna cena w wysokości np. 1 grosza), o ile taki rabat będzie uzasadniony względami ekonomicznymi i spodziewanymi korzyściami, a podatnik będzie posiadał dokumentację pozwalającą to zweryfikować.

Takie samo podejście zaprezentował również Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej w interpretacji z dnia 3 listopada 2006 r. (sygn. pp/443-112/06/AZ-70760), jak również Urząd Skarbowy Wrocław - Psie Pole w interpretacji z dnia 28 lutego 2005 r. (sygn. US-PP 0090/1/6/3/05).

Przyjęty przez Spółkę sposób dokumentowania udzielonego rabatu oznacza jego uwidocznienie wprost w wystawianych fakturach i polega na zmniejszeniu uwidocznionej kwoty do zapłaty przez klienta. Spółka nie planuje jakiegokolwiek innego sposobu dokumentowania udzielonych rabatów, w szczególności nie stosuje w tym względzie żadnych odrębnych wydruków. W ocenie Spółki, taki sposób dokumentowania rabatu, wskazujący na kwotę, o jaką pomniejszany jest obrót, jest wystarczający na gruncie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, co zostało również potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 lutego 2008 r. (nr IP-PP2-443-20/08-2/BM.)

W tym stanie rzeczy, w ocenie Spółki, spełnione są wszystkie przesłanki zastosowania art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Zatem, zdaniem Spółki:

1.

Spółka może oferować nabywcom rabaty na zakup poszczególnych towarów w dowolnej wysokości, w tym również w wysokości 99% ceny zakupu towaru; oraz

2.

w powyższej sytuacji obrót Spółki będzie zmniejszony o kwoty udzielonych rabatów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, natomiast, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy. W myśl art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy o cenach, uzgadniają strony zawierające umowę (...).

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z powołanego przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

* rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży - niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;

* rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży - bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta - wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT - fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej - ewidencją korekt).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest dystrybutorem produktów kosmetycznych marek należących do spółek z grupy Spółki. Produkty te sprzedawane są do hurtowni i sklepów. W celu zwiększenia popularności kosmetyków i tym samym zwiększenia sprzedaży, Spółka organizuje sprzedaże promocyjne, w ramach których udziela rabatów na zakup towarów znajdujących się w Jej ofercie, w przypadku nabycia innego towaru z oferty. Oferta skierowana do klienta wygląda w następujący sposób:

* w przypadku nabycia towaru A za kwotę stanowiącą 100% ceny, klient uprawniony jest do nabycia towaru B po promocyjnej cenie;

* promocyjna cena na towar B ustalana jest w taki sposób, iż od ceny detalicznej udziela się rabatu w wysokości ustalanej każdorazowo dla celów danej akcji marketingowej, przy czym wysokość rabatów wynosić będzie do 99% ceny detalicznej;

* informacje o rabatach uwidocznione są na opakowaniach towarów objętych promocją, ogłoszone w placówce handlowej, ewentualnie zamieszczane na stronie internetowej Spółki lub placówek handlowych.

Spółka może realizować również inne modele sprzedaży promocyjnej, kiedy to towary mogą być sprzedawane z rabatem do 99%, niezależnie od tego, czy sprzedaż towaru po promocyjnej cenie powiązana jest ze sprzedażą innego towaru po cenie detalicznej.

Niezależnie od wysokości udzielonego rabatu, przy każdej sprzedaży towarów objętych rabatem od sprzedaży tej rozpoznawany jest podatek należny.

Celem organizowanych przez Spółkę kampanii jest promocja marek towarów należących do Spółki, czego konsekwencją ma być zwiększenie sprzedaży. Rezultatem programu ma być lojalizacja klientów i zachęcenie ich do stałego nabywania produktów marek należących do Spółki. Wedle dokonanych przez Spółkę szacunków ekonomicznych, wzrost obrotów, będący wynikiem lojalizacji klientów, będzie większy, niż sumaryczna kwota udzielonych rabatów.

Przyjęty przez Spółkę sposób dokumentowania udzielonego rabatu oznacza jego uwidocznienie wprost w wystawianych fakturach i polega na zmniejszeniu kwoty do zapłaty przez klienta.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu.

Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że fakt udzielenia rabatu w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży towarów po cenie promocyjnej w ramach akcji marketingowej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar.

Są to więc rabaty udzielone przed ustaleniem ceny - tym samym nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu tej sprzedaży.

Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Spółki - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - jest kwota faktycznie należna od nabywcy (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz - w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl