IPPP3/443-354/12-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-354/12-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* określenia właściwości miejscowej urzędu skarbowego - jest nieprawidłowe,

* miejsca świadczenia usług wynajmu pomieszczeń biurowych i tablicy reklamowej oraz prawa do odliczenia z zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi na terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania właściwości miejscowej Podatnika, miejsca świadczenia usług wynajmu pomieszczeń biurowych i tablicy reklamowej oraz prawa do odliczenia z zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi na terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca - firma (dalej zwana B.) jest spółką jawną zarejestrowaną w Austrii. Na terenie Polski firma nie posiada siedziby, zarządu, nie jest zarejestrowana w KRS ani w systemie REGON. W 10/2009 BR zarejestrował się jako podatnik VAT czynny w Urzędzie Skarbowym w związku z zamiarem kupna gruntu na terenie M pod budowę budynku biurowo-magazynowego.

Planowany budynek będzie wynajmowany na cele działalności gospodarczej polskiej spółce z o.o. Dla potrzeb podatku dochodowego wspólnicy austriackiej spółki jawnej (osoby fizyczne mieszkające w Austrii jako wspólnicy spółki jawnej w Austrii rozliczają się w zakresie podatku dochodowego każdy z osobna płacąc podatek dochodowy od "osób fizycznych" zgodnie z% udziałem w spółce jawnej B) zarejestrowali się jako podatnicy podatku dochodowego w I Urzędzie Skarbowym w Katowicach i rozliczają się na deklaracjach PIT 36 (+PITB).

W 11/2009 B. zakupiła na podstawie aktu notarialnego przedmiotowy grunt w M. Obecnie trwają uzgodnienia architektoniczne, projektowe w celu uzyskania pozwolenia na budowę. BR zamierza rozpocząć budowę w latach 2012-2013. B. nie posiada siedziby w Polsce. Na terenie Polski posiada zakupiony grunt oraz ma podpisaną umowę z biurem rachunkowym m.in. na obsługę księgową (rejestry VAT, ewidencja przychodów i kosztów, składanie deklaracji VAT, PIT, obliczanie i składanie deklaracji na podatek od nieruchomości), reprezentowanie wobec urzędów skarbowych zgodnie z pełnomocnictwem, przechowywanie dokumentów. Umowa z biurem rachunkowym została podpisana ze względu na zakup gruntu i planowaną budowę oraz przyszłe osiąganie przychodów z wynajmu pomieszczeń magazynowo-biurowych. Biuro rachunkowe co miesiąc obciąża B fakturą VAT za świadczone usługi z naliczonym podatkiem VAT (stawka podstawowa), wykazując na tejże fakturze dane B: adres austriacki, NIP nadany przez US. BR odlicza podatek VAT naliczony na fakturze (związek z zakupioną nieruchomością). W zakresie podatku dochodowego faktura za ww. usługi, prowizje bankowe, podatek od nieruchomości stanowią koszt uzyskania przychodów.

W III kwartale 2011 BR zakupił tablicę reklamową o wymiarach około 1 m ×1,5 m, zamontował na kupionym wcześniej gruncie na podstawie wcześniejszego "Zgłoszenia przystąpienia do budowy lub wykonania robót budowlanych" złożonego w Urzędzie Gminy. Tablica nie została ujęta w ewidencji środków trwałych. Zakup tablicy stanowi koszt uzyskania przychodu (wartość poniżej 3500,00 zł). Podatek naliczony VAT (stawka podstawowa) został odliczony.

Faktura na zakup tablicy reklamowej zawiera dane: adres austriacki, NIP nadany przez US B. zawarł z polską spółką z o.o. umowę najmu powierzchni reklamowej na okres 3 lat z możliwością przedłużenia ustalając kwartalną stawkę czynszu. B. wystawia w cyklu kwartalnym fakturę VAT za najem powierzchni reklamowej uwidaczniając na niej: dane sprzedawcy B Austria oraz polski NIP nadany przez US, dane nabywcy: dane polskiej spółki z o.o. zarejestrowanej i mającej siedzibę w Polsce. Usługę najmu powierzchni reklamowej uznano jako nieopodatkowaną z adnotacją "VAT rozlicza nabywca ("reverse charge")". Przychód z tytułu najmu stanowi przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych na terenie Polski.

B. w przyszłości otrzyma faktury opodatkowane stawką VAT podstawową za usługi związane z wykonaniem projektu architektoniczno-budowlanego budynku biurowo-magazynowego, usługi budowlane, zakup materiałów budowlanych wystawione na nabywcę: B, adres austriacki, numer NIP nadany przez US. VAT naliczony w przedmiotowych fakturach zostanie przez B. odliczony. Poniesione wydatki związane z budową będą stanowiły nakłady inwestycyjne (środki trwałe w budowie, po zakończeniu budowy nastąpi wpisanie budynku do ewidencji środków trwałych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy została zachowana właściwość miejscowa urzędu skarbowego w zakresie podatku VAT.

2.

Czy Wnioskodawca prawidłowo rozlicza się w zakresie podatku VAT odliczając VAT naliczony na fakturach związanych ze świadczonymi na jego rzecz usługami księgowymi oraz na fakturze związanej z zakupem tablicy reklamowej.

3.

Czy Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo odliczając VAT naliczony na fakturach z uwidocznionym numerem NIP nabywcy nadanym przez US dotyczących zakupu usług architektonicznych, budowlanych zakupu materiałów budowlanych.

4.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje wystawiając fakturę VAT za najem powierzchni reklamowej z adnotacją "VAT rozlicza nabywca" ("reverse charge") oraz z numerem VAT nadanym przez US w M. Faktura wystawiana jest na rzecz nabywcy będącego czynnym podatnikiem VAT w Polsce.

5.

Czy Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo opodatkowując na terenie Polski wynajem budynku biurowo-magazynowego na cele działalności gospodarczej (na cele "niemieszkalne") stawką VAT podstawową wystawiając fakturę VAT z NIP-em sprzedawcy nadanym przez US.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1: Wnioskodawca rejestrując się w zakresie podatku VAT w Urzędzie Skarbowym w M tj. w miejscowości, na terenie której zakupił grunt i będzie w przyszłości osiągał dochody z najmu postąpił prawidłowo (art. 3 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) - właściwość ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad.2: Wnioskodawca prawidłowo rozlicza się w zakresie podatku VAT odliczając VAT naliczony wykazany na fakturach związanych ze świadczonymi na jego rzecz usługami księgowymi oraz na fakturze związanej z zakupem tablicy reklamowej, gdyż zakupy związane są z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ad. 3: Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo odliczając VAT naliczony na fakturach z uwidocznionym numerem NIP nabywcy nadanym przez US dotyczących zakupu usług architektonicznych, budowlanych zakupu materiałów budowlanych. Zakupy te związane będą z czynnościami opodatkowanymi (wynajem powierzchni biurowo-magazynowej) - (art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ad.4: Wnioskodawca prawidłowo postępuje wystawiając fakturę VAT za najem powierzchni reklamowej z adnotacją "VAT rozlicza nabywca ("reverse charge") oraz z numerem VAT sprzedawcy tj. firmy B nadanym przez US. Zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę. Art. 17 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikiem jest usługobiorca usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15/03/2011 ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112 WE w sprawie wspólnego podatku od wartości dodanej. B. zdaniem wnioskodawcy nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Ad. 5: Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo opodatkowując na terenie Polski wynajem budynku biurowo-magazynowego na cele działalności gospodarczej (na cele niemieszkalne) stawką VAT podstawową wystawiając fakturę VAT z NIP-em sprzedawcy nadanym przez US, gdyż zgodnie z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie określenia właściwości miejscowej urzędu skarbowego oraz za prawidłowe w zakresie miejsca świadczenia usług wynajmu pomieszczeń biurowych i tablicy reklamowej oraz prawa do odliczenia z zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi na terytorium Polski.

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054) zw. dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawca, jako podmiot gospodarczy z siedzibą w Austrii, dokonał rejestracji jako polski podatnik VAT w październiku 2009 r. w Urzędzie Skarbowym w M, gdyż na terenie tego Urzędu miał zamiar zakupić grunt pod budowę budynku biurowo-magazynowego. W listopadzie 2009 r. na podstawie aktu notarialnego zakupiony został grunt a tym samym Wnioskodawca podjął działania zmierzające do rozpoczęcia budowy budynku, który będzie wynajmowany na cele działalności gospodarczej polskiej spółce.

Pytanie pierwsze Wnioskodawcy dotyczy prawidłowości zachowania właściwości miejscowej urzędu skarbowego w zakresie podatku VAT.

W przypadku podatku od towarów i usług zasadnicze znaczenie dla ustalenia właściwości ma miejsce wykonywania działalności, tj. wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (...). Ustawa określa jednak odrębnie właściwość organów podatkowych dla podatników, którzy nie posiadają siedziby na terytorium kraju lub stałego miejsca prowadzenia działalności.

Jak wynika z art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju - właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym dla określenia właściwości organu podatkowego w przedmiotowej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2 i 4

Pytanie drugie dotyczy kwestii możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach, które otrzymał Wnioskodawca, w związku z zakupem usług księgowych oraz tablicy reklamowej. Z kolei pytanie czwarte dotyczy prawidłowości wystawionej faktury przez Wnioskodawcę z tytułu wynajmu powierzchni reklamowej dla polskiej spółki, co wiąże się z określeniem miejsca świadczenia dla tej usługi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z biurem rachunkowym na obsługę księgową w związku z formalnościami związanymi z zakupem gruntu, planowaną budową oraz przyszłym wynajmem pomieszczeń magazynowo-biurowych. Biuro rachunkowe co miesiąc obciąża Wnioskodawcę fakturą VAT za świadczone usługi z naliczonym podatkiem VAT, z danymi na fakturze: adres austriacki, NIP nadany przez US. Ponadto, Wnioskodawca zakupił również z polskim podatkiem VAT na fakturze tablicę reklamową i zamontował ją na kupionym gruncie.

W przypadku świadczenia usług bardzo ważną kwestią dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie charakteru danej czynności a co za tym idzie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W art. 28b ust. 1 ustawy ustawodawca zawarł zasadę ogólną, na podstawie której podatnik ustala miejsce świadczenia usług. Według tej zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Z kolei prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. W art. 86 ust. 1 ustawy stwierdza się, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...). Przedstawiona w tym artykule zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca wskazuje, iż jako spółka jawna zarejestrowana w Austrii, na terenie Polski nie posiada siedziby, zarządu ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi biura rachunkowego, służyć będą planowanej budowie oraz przyszłym przychodom z tytułu wynajmu pomieszczeń biurowo-magazynowych. Zatem będą one służyć przyszłym czynnościom podlegającym opodatkowaniu w Polsce, na podstawie art. 28e ustawy, gdyż usługi najmu powierzchni magazynowo-biurowych należy łączyć z ściśle określoną nieruchomością.

Analizując powyższe, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nabywając usługi księgowe związane z planowaną działalnością wynajmu powierzchni biurowych w Polsce, ma prawo na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy do odliczenia podatku naliczonego zawartego na tych fakturach, gdyż zakupy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturze za zakup tablicy reklamowej przez Wnioskodawcę, w pierwszej kolejności należy ustalić w jakim zakresie wydatek ten będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca podaje, że po zakupieniu tablicy reklamowej, zawarł z polska spółką z o.o. umowę najmu powierzchni reklamowej na okres 3 lat i usługę tę uznał za nieopodatkowaną z zastosowanie mechanizmu reverse charge.

Ustalając miejsce świadczenia dla usługi najmu powierzchni reklamowej, należy przede wszystkim ustalić charakter tej usługi. Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W świetle tego przepisu stosunek najmu powstaje na podstawie umowy i polega na tym, że najemca uzyskuje prawo do używania rzeczy stanowiącej cudzą własność w zamian za zapłatę czynszu.

Z powyższego wynika, że usługa najmu powierzchni reklamowej nie może być utożsamiana z klasycznym wynajmem nieruchomości w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Istotą takie świadczenia jest bowiem umożliwienie drugiej stronie - reklamodawcy, przekazywania określonych treści i informacji dotyczących towarów czy usług (ewentualnie marki przedsiębiorcy), którego celem nadrzędnym jest nakłonienie odbiorców reklamy, czyli potencjalnych klientów do ich nabycia. Ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla najmu należy przyjąć, że czynność udostępnienia powierzchni tablicy pod reklamę stanowi usługę o charakterze reklamowo-marketingowym. Dla tego rodzaju usługi ustawodawca w art. 28 ustawy nie przewidział żadnego wyjątku od zasady ogólnej określonej w art. 28b ust. 1 ustawy. Tym samym należy stwierdzić, że miejsce świadczenia dla przedmiotowej usługi najmu powierzchni tablicy reklamowej określa się na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy.

Jak wskazuje Wnioskodawca, umowa najmu powierzchni reklamowej zawarta została z polska spółką z o.o. Należy zauważyć, że konieczność technicznego rozliczenia podatku VAT ciąży na polskim nabywcy usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, gdzie stwierdza się, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z kolei w art. 17 ust. 2 ustawy stwierdza się, że w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Oznacza to, że każdy podmiot bez siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce nie może dokonać rozliczenia podatku należnego z tytułu świadczonej usługi na rzecz podatnika VAT z siedzibą w Polsce i dla której miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy. Tym samym, Wnioskodawca za świadczoną usługę najmu powierzchni reklamowej na rzecz polskiej spółki winien wystawić fakturę bez wskazanej kwoty podatku należnego, z odpowiednią adnotacją, iż podatek rozliczy nabywca.

Odnosząc powyższe do prawa do odliczenia z tytułu nabycia tablicy reklamowej i jej związku z czynnościami opodatkowanymi, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie wykazuje co prawda na fakturze za świadczona usługę najmu podatku należnego, nie oznacza to jednak, iż w tym zakresie nie wykonuje on czynności opodatkowanych. Realizowana przez niego usługa stanowi czynność opodatkowaną, jedynie tylko techniczne rozliczenie VAT z tytułu przedmiotowej usługi dokonywane jest przez polską spółkę jako nabywcę.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), reguluje m.in. treść, sposób oraz warunki wystawiania faktur VAT.

I tak w § 5 ust. 15 rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługę wynajmu tablicy reklamowej na rzecz podatnika polskiego spełniającego warunki, o których mowa w art. 17 ust. 4 ustawy postępuje prawidłowo, w oparciu o przepis rozporządzenia o fakturach.

W kwestii prawidłowości posługiwania się polskim numerem identyfikacji podatkowej przez Wnioskodawcę na fakturach za najem powierzchni reklamowej, należy przywołać art. 96 ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Z kolei ustęp 11 tego artykułu wskazuje, że podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach oraz w ofertach.

Używanie prawidłowego numeru identyfikacji podatkowej spowodowane jest charakterem czynności wykonywanych przez podatników, które to czynności są regulowane przez odpowiednie przepisy prawa, w tym regulujące miejsce świadczenia usługi bądź dostawy towaru będące jednocześnie miejscem opodatkowania danej transakcji. To podatnik samodzielnie decyduje o wyborze numeru identyfikacji podatkowej, biorąc pod uwagę charakter konkretnej transakcji.

Podsumowując, Wnioskodawca prawidłowo odliczył podatek VAT zawarty na fakturach za usługi księgowe oraz zakup tablicy reklamowej, gdyż zakupy te służą czynnościom opodatkowanym Podatnika, a tym samym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ad. 3 i 5

Pytanie trzecie dotyczy przyszłych zakupów dokonanych przez Wnioskodawcę i możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach za zakupu usług architektonicznych, budowlanych zakupu materiałów budowlanych. Natomiast pytanie piąte odnosi się do prawidłowości opodatkowania przyszłej usługi najmu budynku biurowo-magazynowego podatkiem VAT w Polsce.

Wyjątkiem od zasady ogólnej określonej w art. 28b ustawy, dotyczącej miejsca świadczenia usług jest art. 28e, w którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższego przepisu wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Jak wskazuje Wnioskodawca, poniesione w przyszłości wydatki związane będą z budową budynku biurowo-magazynowego, który po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania, będzie wynajmowany na cele działalności gospodarczej polskiej spółce.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy odnoszące się do usługi najmu, na ich podstawie można określić zasadniczą treść instytucji prawnej najmu, wskazując, iż w przypadku gdy przedmiotem najmu są nieruchomości, wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy nieruchomość do używania. Używanie jest zatem jedną z form korzystania, a samo używanie w zakresie najmu polega na faktycznym dysponowaniu rzeczą-nieruchomością.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż świadczone w przyszłości przez Wnioskodawcę w przedmiotowej sprawie usługi wynajmu powierzchni biurowo-magazynowej polegają zatem na oddaniu nieruchomości do używania. Tym samym spełniają one przesłanki do zakwalifikowania ich jako usługi związane z nieruchomością na podstawie art. 28e ustawy.

Odnosząc się zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT za zakupu usług architektonicznych, budowlanych zakupu materiałów budowlanych związanych z budową budynku biurowo-magazynowego, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Czynnościami opodatkowanymi dla Wnioskodawcy będzie przyszła usługa wynajmu budynku biurowo-magazynowego na cele działalności gospodarczej polskiej spółce. Zatem u Wnioskodawcy wystąpi pozytywna przesłanka dająca prawo do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, należy uznać, że Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo odliczając VAT naliczony na fakturach z uwidocznionym polskim numerem identyfikacji podatkowej, dotyczących zakupu usług architektonicznych, budowlanych zakupu materiałów budowlanych, bowiem będą one związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. przyszłym wynajem powierzchni biurowo-magazynowej. Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo opodatkowując na terenie Polski usługę wynajem budynku biurowo-magazynowego na cele działalności gospodarczej, gdyż zgodnie z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl