IPPP3/443-351/13-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-351/13-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury zbiorczej z tytułu realizacji określonych transakcji dostaw towarów/ świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury zbiorczej z tytułu realizacji określonych transakcji dostaw towarów/ świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (dalej również "Spółka" lub "Wnioskodawca") w ramach prowadzonej działalności niejednokrotnie dokonuje w poszczególnych dniach miesiąca serii wielu transakcji (dostaw towarów oraz/bądź sprzedaży usług) z konkretnymi kontrahentami. Realizowane transakcje nie mają charakteru sprzedaży ciągłej. Przedmiotową sytuację obrazuje przedstawiony poniżej przykład:

W miesiącu lutym 2013 r. Wnioskodawca dokonał następujących dostaw/ świadczenia usług na rzecz kontrahenta Jana Kowalskiego (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą):

* 1.02 - dostawa 100 szt. towarów "X",

* 1.02 - realizacja usługi transportowej,

* 15.02-sprzedaż usługi pocztowej - znaczków pocztowych o nominale 1,55 zł,

* 25.02 - dostawa 50 szt. towarów "Y",

Biorąc pod uwagę obowiązującą od 1 stycznia br., nowelizację regulacji prawnych dotyczących fakturowania, Wnioskodawca zamierza dokumentować tego rodzaju zdarzenia zbiorczymi fakturami - wystawianymi w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm, dalej również "rozporządzenie MF").

W związku z powyższym pojawiły się wątpliwości w zakresie sposobu prezentacji w ww. fakturach danych przewidzianych w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF tj. daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w fakturach zbiorczych wystawianych w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia MF, z uwagi na wymogi przewidziane w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF, możliwe jest wskazanie wyłącznie daty ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą, bez szczegółowego specyfikowania dat poszczególnych zdarzeń (dostaw towarów/ świadczenia usług).

Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie § 9 ust. 3 rozporządzenia MF, faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę.

Jednocześnie przepisy rozporządzenia MF, zawierają szczegółowe wymogi w zakresie informacji, które bezwzględnie powinny być prezentowane w fakturze.

Zgodnie z obowiązującym przepisami faktura powinna zawierać m.in.

* datę jej wystawienia (§ 5 ust. 1 pkt 1),

* datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi o ile różni się ona od daty wystawienia faktury (§ 5 ust. 1 pkt 6),

* w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży (§ 5 ust. 1 pkt 6),

Brzmienie aktualnych przepisów przewiduje, iż jeżeli sprzedaż (dostawa towarów / świadczenie usług) nie ma charakteru ciągłego, faktura powinna bezwzględnie zwierać daję dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi (zakładając, iż daty te są różne od daty wystawienia faktury).

W przypadku sprzedaży nie mającej charakteru ciągłego, do końca 2012 r. faktura, co do zasady, musiała zawierać datę sprzedaży (czyli dzień wykonania usługi, dokonania dostawy towaru). Natomiast po 1 stycznia 2013 r. prawodawca przy definiowaniu dat, które powinny znaleźć się w fakturze dokumentującej dostawę towarów dokonał wyraźnego rozróżnienia dat tj. w fakturze takiej podatnik obowiązany jest wskazać - datę dokonania dostawy towarów lub datę zakończenia dostawy. W przypadku zaś dokumentowania świadczenia usług faktura powinna zawierać datę wykonania usługi.

Prezentowana zmiana, jest zdaniem Wnioskodawcy wynikiem wprowadzenia możliwości udokumentowania jedną fakturą VAT kilku dostaw/usług wykonanych w jednym miesiącu, które razem nie składają się na pojęcie sprzedaży ciągłej. W sytuacji zatem, gdy sprzedawca dokona kilku/kilkunastu transakcji (dostaw towarów / świadczenia usług) w miesiącu, które będzie chciał udokumentować jedną fakturą, wówczas biorąc pod uwagę wymóg przewidziany w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF, w polu "data sprzedaży" winien wskazać datę ostatniej transakcji. Biorąc po uwagę przykład zaprezentowany w stanie faktycznym, będzie to 25 lutego 2013 r.

Biorąc pod uwagę brzmienie aktualnych przepisów, za prawidłowe należy uznać podejście, zgodnie z którymi w fakturach zbiorczych dokumentujących szereg dostaw lub świadczeń, należy jako datę zakończenia dostawy/wykonania usługi wskazać datę realizacji ostatniego zdarzenia (ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi).

Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

I tak, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury

Kwestie dotyczące wystawiania faktur regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny - § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r.

W myśl § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

W myśl § 9 ust. 1 fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-5, § 10-12 i § 16 ust. 2.

Stosownie do § 9 ust. 2 w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, jeżeli podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę (§ 9 ust. 3 rozporządzenia). przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności niejednokrotnie dokonuje w poszczególnych dniach miesiąca serii wielu transakcji (dostaw towarów oraz/bądź sprzedaży usług) z konkretnymi kontrahentami. Realizowane transakcje nie mają charakteru sprzedaży ciągłej. Biorąc pod uwagę obowiązującą od 1 stycznia br., nowelizację regulacji prawnych dotyczących fakturowania, Wnioskodawca zamierza dokumentować tego rodzaju zdarzenia zbiorczymi fakturami - wystawianymi w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w fakturach zbiorczych wystawianych w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia MF, z uwagi na wymogi przewidziane w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF, możliwe jest wskazanie wyłącznie daty ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą, bez szczegółowego specyfikowania dat poszczególnych zdarzeń (dostaw towarów/ świadczenia usług).

Analizując powyższe stwierdzić należy, iż ust. 3 § 9 rozporządzenia wprowadza możliwość wystawienia zbiorczych faktur dokumentujących transakcje dokonane w trakcie miesiąca kalendarzowego niemające charakteru sprzedaży ciągłej. W takim przypadku faktura musi być wystawiona najpóźniej ostatniego dnia tego miesiąca, w którym miały miejsce dostawy towarów lub były świadczone usługi. Faktura ta winna być wystawiona zgodnie z wymogami określonymi w § 5 powołanego wyżej rozporządzenia, w tym w szczególności § 5 ust. 1 pkt 6 tj. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca począwszy od miesiąca stycznia 2013 r. ma prawo do prawo dokumentowania raz w miesiącu dla poszczególnego kontrahenta dostaw towarów lub świadczenia usług fakturą zbiorczą. Wystawiona faktura powinna spełniać wymogi określone w § 5 powołanego wyżej rozporządzenia, w tym w szczególności § 5 ust. 1 pkt 6 tj. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż możliwe jest wskazanie wyłącznie daty ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą, bez szczegółowego specyfikowania dat poszczególnych zdarzeń (dostaw towarów/ świadczenia usług) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl