IPPP3/443-344/10-2/LK - Ustalenie miejsca opodatkowania podatkiem VAT świadczenia usług pośrednictwa na rzecz drukarni niemieckiej działającej na terenie Niemiec.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-344/10-2/LK Ustalenie miejsca opodatkowania podatkiem VAT świadczenia usług pośrednictwa na rzecz drukarni niemieckiej działającej na terenie Niemiec.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży usługi druku wykonywanej na rzecz polskich i zagranicznych podmiotów przez drukarnię niemiecką działającą na terenie Niemiec. Zakres działalności polega na poszukiwaniu polskich i zagranicznych podmiotów które zechcą zlecić druk w drukarni niemieckiej. Za znalezienie kontrahenta, który zleci druk wypłacana jest prowizja od każdej kwoty zafakturowanej przez drukarnię niemiecką na rzecz znalezionego kontrahenta za wydrukowane dla niego nakłady książek. Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował usługę Wnioskodawczyni w grupie PKWiU 74.87.17-00.00 "Usługi komercyjne pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane". W informacjach, jakie Wnioskodawczyni otrzymuje w urzędach skarbowych i infolinii podatkowej spotyka różne, często sprzeczne informacje o stosowaniu stawki podatku od towarów i usług. Do końca roku 2009 Wnioskodawczyni stosowała stawkę podatku 22%. Zgodnie z nowymi wymogami od 01 stycznia 2010 r. Wnioskodawczyni posiada NIP UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni powinna stosować...

2.

Czy miejscem opodatkowania tej usługi będzie terytorium kraju i zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest podatnik polski...

Zdaniem, Wnioskodawczyni ma ona do czynienia ze świadczeniem usług mających miejsce świadczenia poza Polską (nie ma podatku należnego) czyli nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest dopuszczalne fakturowanie bez VAT, jest to - jak sądzi Wnioskodawczyni świadczenie usług poza terytorium kraju. Wnioskodawczyni uważa, że takie usługi należy deklarować w polu 21 deklaracji VAT - 7. Wnioskodawczyni twierdzi, iż są to usługi mające miejsce świadczenia poza Polską.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (...). Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o VAT, przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Dla celów określenia miejsca świadczenia usług ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. I tak zgodnie z art. 28a pkt 1 stwierdza się, że przez to pojęcie rozumiemy:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

oraz podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju. A contrario podmioty niespełniające definicji zawartej w art. 28a ustawy nie są uważane za podatników dla celów określenia miejsca świadczenia usług. Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. W przypadku zaś, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 cyt. ustawy o VAT). Ustęp 3 cyt. artykułu stanowi natomiast, iż w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni świadczy usługi pośrednictwa na rzecz drukarni niemieckiej działającej na terenie Niemiec. Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2010 r. posiada NIP UE. Zakres działalności Wnioskodawczyni polega na poszukiwaniu polskich i zagranicznych podmiotów, które zechcą zlecić druk w drukarni niemieckiej. Za znalezienie kontrahenta, który zleci druk wypłacana jest prowizja od kwoty zafakturowanej przez drukarnię niemiecką na rzecz znalezionego kontrahenta za wydrukowane dla niego nakłady książek. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż usługi, które świadczy zostały zakwalifikowane w PKWiU 74.87.17-00.00 jako "Usługi komercyjne pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane". Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi pośrednictwa na rzecz kontrahenta niemieckiego działającego na terenie Niemiec. W świetle wyżej cytowanych przepisów art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zaliczyć je należy do usług, dla których miejscem świadczenia jest terytorium państwa, gdzie usługobiorca posiada siedzibę działalności (tj. Niemcy). Oznacza to, iż miejscem świadczenia usług będących przedmiotem wniosku są Niemcy. W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług zawartych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. 2008 Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.) w poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W poz. tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju. W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Zatem w poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się takie dostawy towarów lub takie świadczenie usługi poza terytorium kraju, w stosunku do których, w sytuacji gdyby te dostawy lub świadczenie usług były wykonywane w kraju, podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia podatku należnego. Z powyższych rozważań wynika, że usługa pośrednictwa sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 74.87.17-00.00 świadczona na rzecz kontrahenta niemieckiego podlega opodatkowaniu w miejscu jej świadczenia tj. w Niemczech. Taka usługa świadczona w kraju Wnioskodawczyni tj. w Polsce podlegałaby opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Zatem Wnioskodawczyni przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W tej sytuacji ww. usługę należy wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7.

Reasumując w świetle powołanych przepisów i przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawczynię usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, jednakże winna być wykazana w deklaracji VAT-7 poz. 21.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl