IPPP3/443-341/11-5/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-341/11-5/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), a także pismem z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-341/11-3/KT z dnia 19 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Państw Trzecich, w ramach przedkładanych sprawozdań Władza Wdrażająca Proformy Europejskie, na mocy decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem Komisji Europejskiej dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, zobowiązana jest wymagać od wszystkich beneficjentów realizujących projekty dostarczenia kopii wiążącej interpretacji indywidualnej Urzędu Skarbowego, stwierdzającej kwalifikowalność podatku od towarów i usług, czyli stwierdzającej możliwość lub brak prawnych możliwości odzyskania VAT przez beneficjenta.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, jest czynnym płatnikiem VAT. Od 1 stycznia 2010 r. część projektów Stowarzyszenia była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Państw Trzecich.

Realizowany przez Stowarzyszenie projekt dotyczy przede wszystkim obsługi beneficjentów będących obywatelami chińskimi: konsultacje prawno-księgowe, kadrowe, konsultacje-tłumaczenia, spotkania integracyjne i lektoraty języka polskiego.

Realizacja projektu jest związana z działalnością Stowarzyszenia opodatkowaną podatkiem VAT. Faktury VAT dokumentują działania związane z wykonywaniem lektoratów języka polskiego, porad księgowo-kadrowych, czynszu, energii, wyposażenia biura oraz zakupu art. biurowych, ogłoszeń, usług telekomunikacyjnych. Przedmiotowe wydatki mają związek z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Stowarzyszenie wystawiło faktury dotyczące sprzedaży powierzchni reklamowej oraz usług marketingowych w związku z organizacją imprezy kulturalno-sportowej. Stowarzyszenie ma prawo do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym, jednakże z tego prawa nie skorzystało.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w powyżej opisanym stanie faktycznym Podatnik będzie miał prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczania podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ustawy.

Z wniosku wynika, że Stowarzyszenie będące czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Państw Trzecich. Projekt dotyczy przede wszystkim obsługi beneficjentów będących obywatelami chińskimi w zakresie konsultacji prawno-księgowych, kadrowych, konsultacji-tłumaczeń, spotkań integracyjnych i lektoratów języka polskiego. Realizacja związana jest z działalnością Stowarzyszenia opodatkowaną podatkiem VAT. Faktury VAT dokumentują działania związane z wykonywaniem lektoratów języka polskiego, porad księgowo-kadrowych, czynszu, energii, wyposażenia biura oraz zakupu art. biurowych, ogłoszeń, usług telekomunikacyjnych. Przedmiotowe wydatki mają związek z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Stowarzyszenie wystawiło faktury dotyczące sprzedaży powierzchni reklamowej oraz usług marketingowych w związku z organizacją imprezy kulturalno-sportowej.

Mając powyższe na uwadze oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, a nabywane w ramach realizacji opisanego projektu towary i usługi będą wykorzystywane, jak wskazano we wniosku, do prowadzenia tej działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe zakupy w zakresie, w jakim posłużą one wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Tym samym w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, według zasad określonych w art. 87 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl