IPPP3-443-326/10-2/JF - Opodatkowanie VAT czynności przeniesienia uprawnień do importu cukru.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-326/10-2/JF Opodatkowanie VAT czynności przeniesienia uprawnień do importu cukru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, zastosowania stawki podatkowej oraz obowiązku podatkowego dla czynności przeniesienia uprawnień do importu cukru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, zastosowania stawki podatkowej oraz obowiązku podatkowego dla czynności przeniesienia uprawnień do importu cukru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada zezwolenie na stosowanie procedury celnej uszlachetniania określonej w art. 115 ust. 1 pkt 2 Wspólnotowego Kodeksu Celnego. Zastosowanie tej procedury prowadzi do nabycia uprawnień do importu z krajów trzecich określonej ilości cukru białego rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 bez konieczności uiszczania cła. Potwierdzeniem spełnienia wymagań do importu cukru na ww. warunkach jest Certyfikat Uprawnień Importowych (INF-5). Wnioskodawca nie korzysta z tego uprawnienia, tj. nie importuje cukru i jest zainteresowany przeniesieniem uprawnień do importu określonej ilości cukru białego rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 na rzecz innego podmiotu - spółkę prawa handlowego z siedzibą w Polsce lub podmiot przez nią wskazany również z siedzibą w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przeniesienie uprawnień do importu określonej ilości cukru białego rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 stanowi świadczenie usług czy też jest to zbycie praw majątkowych.

2.

Czy obowiązująca w tym przypadku stawka podatku VAT wynosi 22%.

3.

Czy obowiązek podatkowy w podatku VAT stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28l pkt 1.

Zdaniem Wnioskodawcy odpłatne przeniesienie uprawnień do importu z krajów trzecich określonej ilości cukru białego rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 potwierdzone Certyfikatem Uprawnień Importowych (INF-5) stanowi, świadczenie usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie usługi zdefiniowane w ustawie o VAT dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów usług nie jest tożsame z usługą sklasyfikowaną w PKWiU. O ile zbycie praw majątkowych nie jest usługą w świetle PKWiU, o tyle na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zbycie praw traktowane jest jako usługa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%. W związku z tym, że zbycie praw majątkowych nie zostało uwzględnione w katalogu usług zwolnionych oraz nie mieści się również w żadnych ze stawek preferencyjnych, dlatego też czynności polegające na zbyciu własnych praw majątkowych wynikających ze stosowania procedury celnej uszlachetniania czynnego, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28I pkt 1. Przykładowo, jeżeli dnia 12 marca 2010 r. zostanie wysłany Certyfikat Uprawnień Importowych (INF-5) i w tym dniu zostanie wystawiona faktura z terminem płatności 30 dni to transakcję należy zaksięgować w miesiącu marcu w pozostałe przychody, a podatek VAT jako podatek należny wykazać należy w dniu 11 kwietnia 2010 r. (czyli w terminie płatności).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Stosowanie do art. art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analizując powołane wyżej przepisy należy uznać, iż każde świadczenie na rzecz innego podmiotu polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu, o ile nie jest uznane za dostawę towarów, mieści się w definicji usługi. Ponadto to opodatkowaniu podlega świadczenie usług, które jest odpłatne. Natomiast aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 84 ustawy z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającej Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U.UE L92.302.1 z późn. zm.) do gospodarczych procedur celnych zalicza się następujące procedury:

* składu celnego;

* uszlachetniania czynnego;

* przetwarzania pod kontrolą celną;

* odprawy czasowej;

* uszlachetniania biernego.

Na mocy art. 85 ww. ustawy korzystanie z każdej gospodarczej procedury celnej uzależnione jest od uzyskania pozwolenia organów celnych. Z kolei na podstawie art. 90 Wspólnotowego Kodeksu Celnego prawa i obowiązki osoby uprawnionej do korzystania z gospodarczej procedury celnej mogą, zgodnie z warunkami określonymi przez organy celne, zostać przeniesione kolejno na inne osoby spełniające warunki wymagane do korzystania z tej procedury.

Z powyższego wynika, że prawa i obowiązki osoby uprawnionej do korzystania z gospodarczej procedury celnej, w tym stosowania procedury celnej uszlachetniania mogą (po spełnieniu warunków wymaganych do korzystania z tej procedury) być przedmiotem zbycia.

W związku z powyższym, odpłatne przeniesienie uprawnień do korzystania z gospodarczej procedury celnej uszlachetniania stanowi przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, określone w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegającym na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Podatnik posiada zezwolenie na stosowanie procedury celnej uszlachetniania uregulowanego w przepisach prawa celnego. W związku z tym ma zamiar sprzedać uprawnienie do importu określonej ilości cukru rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 bez konieczności uiszczania cła. Przeniesienie prawa ma nastąpić na rzecz innego podmiotu - spółkę prawa handlowego z siedzibą w Polsce lub podmiot przez nią wskazany z siedzibą w Polsce. Czynność ta będzie odpłatna.

Mając na uwadze analizę przedstawionego zdarzenia przyszłego w świetle obowiązujących przepisów planowane przez Spółkę odpłatne przeniesienie uprawnień do importu w procedurze celnej uszlachetniania czynnego (bez konieczności uiszczenia cła) określonej ilości cukru białego rafinowanego odjętego kodem NC 17 01 99 10 należy uznać za świadczenie usług polegające na zbyciu praw majątkowych, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Wobec tego świadczenie usług, które nie zostało wymienione w zastrzeżeniach w ww. przepisie - jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej, tj. 22%.

W związku z tym opisana przez Wnioskodawcę sprzedaż praw majątkowych polegających na przeniesieniu uprawnień do korzystania z procedury celnej jako niewymieniona z zastrzeżeniach wskazanych w przepisie art. 41 ust. 1 ustawy, jest opodatkowana według stawki 22%.

Zasady określania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały zawarte w art. 19 ustawy. Zgodnie z ogólną zasadą, wynikającą z ust. 1 tego przepisu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i 21 ust. 1.

Jednakże od powyższej zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg wyjątków. I tak, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28l pkt 1, tj. usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddawania do użytkowania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

Z powyższego wynika, że obowiązek z tytułu sprzedaży praw powstaje z chwilą otrzymania części lub całości zapłaty, jednakże nie później niż termin płatności wskazany na fakturze lub w umowie. Z związku z tym przykład wskazany przez Wnioskodawcę jest zgodny z obowiązującym przepisem art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, bowiem jeżeli faktura wystawiona dnia 12 marca 2010 r. jako termin płatności wskazuje 30 dni, to obowiązek podatkowy powstaje najpóźniej 11 kwietnia 2010 r., chyba że wcześniej Wnioskodawca otrzyma zapłatę, wówczas w części otrzymanej ceny obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania należności.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto, Organ podatkowy informuje, iż na podstawie art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (§ 2).

Złożony przez Spółkę wniosek dotyczył dwóch odrębnie rozpatrywanych zdarzeń przyszłych (w zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie podatku dochodowego) należna opłata z tego tytułu wynosi zatem 80 zł W związki z tym, że Wnioskodawca uiścił opłatę w wysokości 90 zł, kwota nadpłaty w wysokości 10 zł zostanie zwrócona, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej na wskazany rachunek bankowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl