IPPP3/443-314/11-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-314/11-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacja projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, apolitycznym i trwałym zrzeszeniem niezarobkowym, które w swoich celach statutowych chce realizować projekty na płaszczyźnie:

1.

wspierania wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego Gminy,

2.

wspierania demokracji i budowania społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

Podstawy prawne działania Stowarzyszenia to: statut Stowarzyszenia oraz ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Środki finansowe pozyskane w ramach ww. pomocy będą wykorzystane na zorganizowanie imprezy, która przyczyni się do podniesienia jakości życia mieszkańców gminy C.

Plan imprezy:

1. Rozpoczęcie - 10 lipca 2011 r. godz. 13.00

Konkursy i zabawy sportowe (jazda rowerem - kto najwolniej, przeciąganie liny, biegi z jajkiem na łyżce, zwijanie włóczki na czas, wiązanie krawatu) przygotowane dla dzieci jak również dla dorosłych.

2.

Na wcześniej przygotowanych stoiskach będzie można obejrzeć pokazy zanikających prac i czynności wykonywanych dawniej w zagrodach wiejskich. Twórcy ludowi i najstarsi mieszkańcy wiosek pokażą młockę zboża cepami, robienie masła w drewnianych masielnicach, ręczne klepanie kosy, pranie na tarze, przędzenie lnu itp. Osoby chętne będą mogły pod okiem fachowców zmierzyć się z tymi czynnościami i zobaczyć efekty swojej pracy. Obok stoisk będzie można zobaczyć wyroby sztuki ludowej i poczęstować się specjałami kuchni lokalnej.

3.

Od godziny 15.30 do 18.00 zaplanowany został poczęstunek dla wszystkich uczestników imprezy (bigos i pieczywo). W trakcie konsumpcji będą występowały zespoły śpiewacze z terenu Gminy, które zaproszą wszystkich chętnych do wspólnego śpiewania. Impreza zakończy się około godziny 18.00 rozdaniem upominków i dyplomów uczestnikom konkursów i zabaw.

Przewidziane do realizacji działania przyczynią się do podniesienia jakości życia poprzez organizację imprezy kulturalno-sportowej oraz zaprezentowanie umiejętności i rękodzieła obecnego w lokalnej tradycji, będą też podstawą do przekazywania "skarbów lokalnej tradycji" kolejnym pokoleniom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczonego podatku należnego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

1.

beneficjent jest podatnikiem VAT,

2.

zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. Tym samym Stowarzyszenie nie jest uprawnione, w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe, do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu.

W związku z powyższym, zgodnie z powołaną zasadą, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - niezarobkowe stowarzyszenie realizujące cele statutowe w obszarze wspierania rozwoju gminy - ubiega się o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Środki finansowe pozyskane w ramach ww. pomocy będą wykorzystane na zorganizowanie imprezy, która przyczyni się do podniesienia jakości życia mieszkańców Gminy. Wnioskodawca wskazał, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanego stanu faktycznego oraz pytania Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Podatnika do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie wystąpi związek zakupów dokonywanych w ramach przedmiotowego projektu z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych.

A zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji opisanej we wniosku inwestycji.

Należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl