IPPP3/443-304/12-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-304/12-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach zawartych umów z kontrahentami będzie wypłacać premie pieniężne z tytułu uzyskania określonej wysokości obrotów oraz za terminowe płatności. Premia udzielana będzie za intensyfikację zakupów towarów firmy Wnioskodawcy zawartych w katalogu handlowym z wyłączeniem produktów ogólnie dostępnych (lista pozycji wyłączonych), tak więc nie będzie powiązana z konkretną transakcją.

Wysokość premii motywacyjnej określona będzie w umowie procentowo w zależności od przekroczenia kolejnych pułapów obrotu. Premia (bonus, nagroda) wypłacana będzie w gotówce, bądź kompensowana z należnościami za okresy miesięczne, kwartalne, roczne zgodnie z zapisami umowy. Wypłacane bonusy nie będą uzależnione od spełnienia innych warunków takich jak odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów czy reklama towarów. Intencją Spółki jest zwiększenie obrotów firmy i w tym celu Spółka zamierza nagradzać najbardziej operatywnych kontrahentów za pomocą bonusów a nie poprzez obniżanie ceny transakcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne, które Spółka będzie wypłacać swoim kontrahentom podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i należy je dokumentować fakturami, czy nie podlegają i należy je dokumentować notami uznaniowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Premia pieniężna wypłacana kontrahentom jedynie za satysfakcjonujący poziom obrotów, nieodnosząca się do konkretnej transakcji stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu i powinna być dokumentowana notą, bo nie ma tu zastosowania art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji "premii" i "rabatu" należy posiłkować się w zrozumieniu tych dwóch pojęć językiem potocznym. Rabat jest negocjowany w momencie zakupu towarów, natomiast premię, czy nagrodę otrzymuje się w terminie późniejszym za określony poziom zakupów w danym miejscu i okresie. Czyli w pierwszym przypadku dojdzie do obniżenia ceny za konkretny zakup, a w drugim jest to nagroda - premia za np. określone zachowanie, postępowanie, osiągnięcie. Od 1 stycznia 2011 r. ustawodawca dodając w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2006 r. ust. 2a i 2b uregulował zagadnienie wystawiania, tzw. korygujących faktur zbiorczych dla jednego odbiorcy.

Dodane ustępy dają możliwość udzielania rabatu o charakterze zbiorczym, lecz tylko w przypadku, gdy rabat ten dotyczy wszystkich dostaw towarów, czy usług dokonywanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego nie cały asortyment Spółki jest objęty polityką premiową, a co za tym idzie udzielanie rabatu o charakterze zbiorczym w przypadku firmy Spółki nie znajduje zastosowania.

Nie bez wpływu na stanowisko Spółki są publikowane w ostatnim czasie wyroki NSA, które prezentują pogląd, zgodnie z którym to w gestii dostawcy pozostaje rodzaj motywacji współpracujących z nim odbiorców: wyrok NSA z dnia 24 marca 2011 r. sygn. I FSK 432/10, wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2011 r. sygn. I FSK 630/10, wyrok NSA z dnia 7 lipca 2011 r. sygn. I FSK 1115/10, wyrok NSA z dnia 16 listopada 2011 r., sygn. I FSK 1673/10.

Konkludując, jak na wstępie, zdaniem Wnioskodawcy premie, które Spółka będzie wypłacać kotrahentom nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług i winny być dokumentowane notami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wobec powyższego, usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie, rozdzielając usługi od dostaw.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe dokonanie zapłaty przez kontrahentów. W przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe dokonanie zapłaty - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą oraz terminowe dokonanie zapłaty nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi. Usługa nie jest również terminowe dokonanie zapłaty za dokonane zakupy.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie - stosownie do § 13 ust. 3 rozporządzenia - faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Powyższy przepis umożliwia wystawienie faktury korygującej - w zależności od przypadku - zarówno dla jednej lub więcej dostaw (§ 13 ust. 2 rozporządzenia) bądź też do wszystkich dostaw dla jednego odbiorcy (§ 13 ust. 3 rozporządzenia). Przepis ten określa dane, jakie powinna zawierać faktura. Należy zauważyć, iż regulacja zawarta w § 13 rozporządzenia, przewiduje możliwość wystawienia faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić fakturę korygującą do jednej bądź wielu faktur sprzedaży lub też do wszystkich faktur wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w ramach zawartych umów z kontrahentami będzie udzielać premii pieniężnych wypłacanych w gotówce lub też kompensowana z należnościami za okresy miesięczne, kwartalne bądź roczne (w zależności od zapisów umowy) z tytułu uzyskania określonej wysokości obrotów oraz za terminowe płatności. Premia udzielana będzie za intensyfikację zakupów towarów zawartych w katalogu handlowym, nie będzie powiązana z konkretną transakcją ani uzależniona od spełnienia innych warunków takich jak odpowiednie eksponowanie towarów, posiadania pełnego asortymentu towarów czy reklama towarów. Nie będzie także obniżeniem ceny transakcyjnej. Wysokość premii motywacyjnej określona będzie procentowo w zależności od przekroczenia kolejnych pułapów obrotu. Intencją Spółki jest zwiększenie obrotów firmy i docenienie kontrahentów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynymi czynnikami warunkującymi wypłatę przez Spółkę premii pieniężnej dla kontrahenta (odbiorcy) jest przekroczenie odpowiedniego pułapu zakupów (obrotu) oraz terminowa zapłata należności. Wypłata przez Spółkę przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależniona od spełnienia dodatkowych świadczeń.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż dokonywanie przez kontrahentów zakupów wskazanych towarów u Wnioskodawcy w odpowiedniej wielkości, w określonym czasie i terminowa zapłaty należności nie będzie stanowić usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy nabywcą a Wnioskodawcą nie dochodzi do odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz Wnioskodawcy, nabywca nie podejmuje żadnych dodatkowych czynności względem Wnioskodawcy. Pomiędzy Spółką a jej kontrahentem (nabywcą towarów) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa towarów. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie pieniężne wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów i terminową zapłatę należności, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tj. kontrahenta), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych oraz terminowa zapłata nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja (nagroda) w postaci premii pieniężnej nie jest wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Wobec tego nabywca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czynność ta u nabywcy nie będzie podlegała opodatkowaniu.

Fakt, iż kontrahenci nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, nie powoduje, iż wypłata przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie wywołuje skutków w zakresie podatku VAT. Zauważyć należy, że w przedstawionych okolicznościach, na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów dokonanych na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy. Zatem wypłacone kontrahentom premie odnoszą się do konkretnych dostaw udokumentowanych konkretnymi fakturami.

W piśmiennictwie wskazuje się, że rabat stanowi określoną kwotowo lub procentowo zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru, udzieloną najczęściej nabywcom płacącym gotówką, kupującym duże ilości towaru jednorazowo lub w określonym czasie (...). Wśród rabatów wyróżnia się między innymi rabaty ilościowe będące obniżką cen w zamian za zakup dużych ilości produktu (por. wyrok WSA z dnia 7 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 1561/09).

W sytuacji gdy premia pieniężna jest wypłacana jedynie za zrealizowanie określonego pułapu obrotów oraz terminową zapłatę oznacza to, że źródło premii tkwi w umowach sprzedaży (dostawie towarów), które zostały zawarte w danym czasie (ich wykonaniu). Z ekonomicznego punktu widzenia, wypłacanie przez Spółkę na rzecz kontrahentów premii powoduje, że ulega zmianie (zmniejszeniu) kwota jaką de facto Spółka otrzymuje z tytułu transakcji sprzedaży towarów. Ekonomiczny charakter premii jako kwoty determinującej należność z tytułu dostawy towarów ma zasadniczy wpływ na ocenę premii jako rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Mieć bowiem należy na względzie, że obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży i że obejmuje ona całość świadczenia należnego od nabywcy. Odwołanie się do "całości świadczenia należnego od nabywcy" nakazuje uwzględnić całokształt okoliczności wpływający na faktyczny rozmiar świadczenia nabywcy, a stosownie do tego należy ocenić zdarzenia, które zakres tego świadczenia modyfikują.

Tym samym, skoro istnieje możliwość powiązania przedmiotowych premii z konkretnymi fakturami (dostawami) winny być one traktowane jako rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszające podstawę opodatkowania. Udzielona przez Spółkę premia obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Spółkę premii pieniężnej.

Zatem rabat, z jakim mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzi do obniżenia ceny towarów. Spółka sama wskazała, iż premia jest wynikiem dostaw towarów wymienionych w katalogu na rzecz nabywców w określonym czasie. Organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, iż premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawa, bowiem, jak wynika z przedstawionych okoliczności, wysokość premii uzależniona jest od wartości dokonanych zakupów niektórych towarów w okresie rozliczeniowym (miesiącu, kwartale, roku), w konsekwencji Spółka musi odnieść się do dostaw, które będą kształtować wysokość premii pieniężnej. Istnieje zatem możliwość ustalenia dostaw towarów wpływających na wypłacane premie, obrotu, wartości obniżenia ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, tj. istnieje możliwość przyporządkowania rabatu do konkretnej dostawy udokumentowanej fakturą.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej jest wystarczającą przesłanką determinującą konieczność wystawienia przez Spółkę faktury korygującej do każdej dostawy, w związku z którą został on udzielony. Przy czym, stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia dla jednej lub więcej dostaw towarów lub usług dokonywanych dla odbiorcy w danym okresie, Spółka może wystawić fakturę korygującą. Ponadto nie będzie niezgodne z przepisami wystawienie przez Spółkę jednej faktury korygującej zawierającej dane, o których mowa w § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Reasumując, zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, Podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Wobec tego w przedstawionych okolicznościach Spółka winna będzie wystawić fakturę korygującą dokonane wcześniej dostawy, od których naliczyła i wypłaciła swoim nabywcom premie pieniężne. Dla dostaw towarów lub usług dokonywanych w rozliczanym okresie (miesiącu, kwartale, roku) Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą.

Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

W przywołanych przez Spółkę wyrokach sądów administracyjnych (wyrok NSA z dn. 24 marca 2011 r. sygn. I FSK 432/10, wyrok NSA z dn. 7 kwietnia 2011 r. sygn. I FSK 630/10, wyrok NSA z dn. 7 lipca 2011 r. sygn. I FSK 1115/10, wyrok NSA z dn. 16 listopada 2011 r., sygn. I FSK 1673/10), stwierdzono, iż wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, ani też rabat obniżający cenę sprzedanych towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie musi więc być dokumentowana fakturą. Nie negując tych orzeczeń jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Ponadto wskazać należy, iż z powyższych wyroków nie należy wyciągać wniosku o ukształtowaniu się określonej linii orzeczniczej. Orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest jednolite w kwestii opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych, i o ile Wnioskodawca powołał korzystne dla siebie wyroki, tak Organ podatkowy pragnie przywołać orzeczenia, które potwierdzają stanowisko Organu, wyrażone w niniejszej interpretacji.

W wyroku WSA w Kielcach z dnia 15 lipca 2010 r. sygn. akt I SA/Ke 319/10 Sąd zaprezentował stanowisko, zgodnie z którym "na określony wolumen obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji dostawy towarów. Pogląd, że premie pieniężne winny być traktowane jako rabat w rozumieniu ustawy o VAT znajduje potwierdzenie w orzecznictwie (tak wyrok NSA sygn. akt I FSK 1527/07 z dnia 5 grudnia 2008 r., wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 lutego 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 1253/08) (...) Istnieje bezpośredni związek pomiędzy transakcjami dostawy zrealizowanymi w okresie przyjętym zgodnie porozumieniem stron do wyliczenia premii pieniężnej, a premią otrzymaną za realizację konkretnych transakcji w tym okresie". Prawidłowość tego orzeczenia potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 1 lutego 2012 r. sygn. akt I FSK 1401/10.

Natomiast w prawomocnym orzeczeniu WSA we Wrocławiu z dnia 7 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 1561/09 Sąd stwierdził, iż jeżeli - tak jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie - rabat stanowi konkretna kwota pieniędzy, ustalona jako z góry umówiony procent od zrealizowanych obrotów przez nabywcę towaru, to nie można racjonalnie twierdzić, że procent ten nie jest związany z określoną dostawą towaru. Procent z danej liczby zawsze jest bowiem konkretną i policzalną kwotą bez względu na fakt, czy jest obliczany od sumy poszczególnych kwot wynikających ze zrealizowanego obrotu, czy od kwoty pojedynczej faktury dokumentującej dostawę towaru. Tym samym, jeżeli dostawca udziela rabatu w określonej wysokości procentowej po zakończeniu roku i ustaleniu wielkości zrealizowanych obrotów - to rabat ten w naturalny sposób łączy się z konkretną i dokonaną dostawą towaru w tym okresie i stanowi rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o ptu".

W orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 10 lutego 2011 r. sygn. III SA/Wa 1429/10 wskazano natomiast, iż "z ekonomicznego punktu widzenia, otrzymanie premii powoduje, że kontrahent Spółki ponosi mniejszy wydatek na nabycie towarów, aniżeli wynikało to z pierwotnie ustalonej ceny. Odpowiednio do tego, ulega także zmianie (zmniejszeniu) kwota, jaka zachowuje z tytułu transakcji sprzedawca. Ekonomiczny charakter premii (bonusu), jako kwoty determinującej wydatek i jednocześnie należność z tytułu transakcji (dostawy towaru) ma zasadniczy wpływ na ocenę premii jako rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 u.p.t.u. Obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u., (...) jest kwota należna z tytułu sprzedaży i obejmuje ona całość świadczenia należnego od nabywcy. Odwołanie się do "całości świadczenia należnego od nabywcy" nakazuje uwzględnić całokształt okoliczności wpływających na faktyczny rozmiar świadczenia nabywcy, a stosownie do tego należy też oceniać zdarzenia, które następczo zakres tego świadczenia modyfikują, stosownie do art. 29 ust. 4 u.p.t.u."

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl