IPPP3/443-304/11-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-304/11-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.) uzupełnione w dniu 5 maja 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług szkolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 5 maja 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług szkolenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. prowadzenie szkoleń. Szkolenia, których dotyczy zapytanie, są jednym z działań projektu systemowego "X", współfinansowanego ze środków EFS, realizowanego w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II, działanie 2.1, poddziałanie 2.1.3 "Wsparcie systemowe na rzecz zwiększania zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw" - projekty systemowe. Celem ogólnym realizowanych projektów jest podnoszenie kwalifikacji przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie dostosowania funkcjonowania przedsiębiorstw do wymogów nowoczesnej gospodarki, w tym upowszechnianie kształcenia ustawicznego dorosłych podnoszących kwalifikacje w formach pozaszkolnych.

Projekt polega na prowadzeniu otwartych szkoleń z wykorzystaniem metody on-line, skierowanych do przedsiębiorców i ich pracowników oraz osób pracujących, które są zainteresowane podnoszeniem kwalifikacji i składa się z komponentów:

Komponent 1

Celem komponentu 1 jest upowszechnienie wiedzy na temat kursów realizowanych metodą on-line wśród instytucji szkoleniowych oraz przygotowanie ich do opracowywania i udostępniania wysokiej jakości szkoleń on-line. Usługa ta polega na przeprowadzeniu szkoleń dla przedstawicieli firm i instytucji szkoleniowych, dzięki którym uczestnicy uczą się realizować prowadzenie nauczania za pomocą Internetu (zamiast dotychczasowych tradycyjnych metod szkoleniowych).

Szkolenia prowadzone są metodami tradycyjnymi (na sali szkoleniowej) oraz w formie łączonej (połączenie szkoleń tradycyjnych i internetowych).Część zajęć prowadzona z wykorzystaniem Internetu polega na tym, że materiał jest udostępniany uczestnikom szkolenia poprzez Internet, przy czym uczestnik zapoznaje się z materiałem samodzielnie i ma możliwość kontaktowania się z prowadzącymi szkolenia zdalnie - za pośrednictwem e-mail lub telefonicznie. Uczestnicy mają możliwość korzystania ze szkoleń on-line w dowolnym czasie w trakcie trwania projektu.

Usługi te finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Komponent 2

Celem komponentu 2 jest dostarczenie uczestnikom szkoleń wiedzy i umiejętności na temat: zarządzania oraz umiejętności zarządczych i interpersonalnych, prawa, podatków i finansów w przedsiębiorstwie. Szkolenia skierowane są do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności.

Uczestnicy mogą brać udział w każdym z kilkudziesięciu udostępnianych szkoleń przez cały czas trwania projektu, uzupełniając swoje kwalifikacje w różnych dziedzinach, bez ograniczeń czasowych dostępu do szkoleń (szkolenia są dostępne przez cały rok, o każdej porze dnia).

Szkolenia prowadzone są metodami on-line oraz w formie łączonej (połączenie szkoleń tradycyjnych i internetowych). Szkolenia on-line udostępniane są uczestnikom przez Internet. Uczestnik szkolenia we własnym zakresie zapoznaje się z materiałem i wypełnia test podsumowujący. Osoba prowadząca szkolenie dostępna jest dla uczestników w celu odpowiedzi na pytania powstałe w trakcie zapoznawania się ze szkoleniem, a także sprawdza pisane przez uczestników prace grupowe, udziela odpowiedzi na forach internetowych. Kontakt odbywa się przy pomocy Internetu lub telefonicznie. Ponadto w ramach szkolenia prowadzone jest telefoniczne centrum pomocy dla uczestników szkolenia.

W ramach komponentu 2 prowadzone będą również szkolenia w formie łączonej (szkolenia on-line oraz szkolenia tradycyjne w sali szkoleniowej, przy udziale prowadzących, w których uczestnicy mogą brać udział opcjonalnie).

Usługi te finansowane są w 100% ze środków publicznych.

Obecnie prowadzonych jest 25 szkoleń internetowych, a docelowo w ramach komponentu 2 będzie prowadzonych ponad 30 szkoleń o następującej tematyce:

* z zakresu finansów i prawa: podatek PIT, podatek VAT 2011, windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością, zabezpieczenie transakcji handlowych, zamówienia publiczne, podatek VAT 2010, prawo pracy, podatek CIT, finanse dla niefinansistów;

* z zakresu zarządzania firmą: jak założyć własną firmę..., jak rozwijać firmę..., zarządzanie firmą w sytuacji kryzysu, zarządzanie jakością, biznesplan, e-biznes, zarządzanie środowiskiem i ekologia, ochrona własności intelektualnej i przemysłowej, pozyskiwanie funduszy UE, bhp w sektorze MŚP;

* z zakresu umiejętności "miękkich": planowanie własnej kariery zawodowej, negocjacje handlowe, praktyczne zarządzanie personelem, umiejętności osobiste w karierze zawodowej, trening umiejętności interpersonalnych, szkolenia blended learning, profesjonalna asystentka, menedżer biura;

* z zakresu sprzedaży i marketingu: techniki sprzedaży, zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem, plan marketingowy, praktyczne zagadnienia public relations i marketingu, marketing internetowy i e-commerce, badanie rynku, akademia eksportera.

Szkolenia, zarówno w ramach komponentu pierwszego jaki i drugiego, zostały zakwalifikowane przez urząd statystyczny w Łodzi do działu 80 PKWiU z 1997 r. i na tej podstawie do końca 2010 r. korzystały ze zwolnienia z VAT, z uwagi na treść załącznika nr 4 do u.p.t.u.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Środki na organizowane szkolenia otrzymuje Wnioskodawca bezpośrednio od Polskiej Agencji

Rozwoju Przedsiębiorczości. Środki te są wypłacane z uwagi na wybranie Spółki przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, w drodze zamówień publicznych, do realizacji systemowego projektu "X", finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. "X" nie jest projektem konkursowym, a zatem nie występuje tu sytuacja, w której jakakolwiek firma składałaby wniosek o dofinansowanie i następnie realizowała szkolenia (samodzielnie lub z wykorzystaniem firm trzecich). "X" jest projektem systemowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy ustawy z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W przypadku szkoleń "X" z Komponentu 2, opisanych we wniosku, szkolenia są w całości finansowane przez PARP. W przypadku niektórych szkoleń z Komponentu 1, opisanych we wniosku, Spółka nie otrzymuje pełnego finansowania przeprowadzonych szkoleń. W takim przypadku uczestnicy ponoszą częściową odpłatność. Odpłatność uczestników nie przekracza jednak 30% ceny szkolenia. Uczestnicy otrzymują faktury opiewające na kwoty nieprzekraczające 30% ceny szkolenia i wpłacają odpłatność jedynie w tej kwocie. Pozostała wartość szkolenia jest finansowana bezpośrednio przez PARP.

Ponieważ szkolenia są finansowane (w całości lub w co najmniej 70%), to Spółka wystawia faktury dla tej instytucji. W przypadku gdy uczestnik ponosi częściową odpłatność, faktury dla uczestnika szkolenia są wystawiane wyłącznie na tę część wartości szkolenia.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych. Środki te Spółka, jako organizator szkoleń, otrzymuje bezpośrednio od PARP. Tak jak wskazano we wniosku szkolenia są kształceniem zawodowym, co dodatkowo potwierdzają akty wykonawcze Rady UE. Rozporządzenie wykonawcze Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. wyjaśnia, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia. Podobnie Rozporządzenie Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (będzie obowiązywało od 1 lipca 2011) wskazuje, iż kształcenie zawodowe lub przekwalifikowujące powinno obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak każde nauczanie mające na celu nabycie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, bez względu na czas trwania kursu.

Końcowo Wnioskodawca zwraca uwagę na interpretację z 11 kwietnia 2011 sygnatura IPPP1-443-242/11-4/MP wydaną przez Izbę w podobnej sprawie. W interpretacji tej Izba potwierdziła stanowisko podatnika wskazujące na zwolnienie z podatku VAT szkoleń finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Tematyka szkoleń podobnie do przeprowadzanych przez Spółkę ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy wykorzystywanej w celach zawodowych.

Z uwagi na powyższe Spółka ponownie wskazuje, iż Jej zdaniem świadczone przez Spółkę szkolenia finansowane ze środków uzyskanych z PARP podlegają zwolnieniu z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. szkolenia opisane we wniosku podlegają zwolnieniu z VAT.

Spółka stoi na stanowisku, że:

Szkolenia podlegają zwolnieniu z VAT. Od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu z podatku VAT podlegają na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) u.p.t.u. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia zwolnieniu z VAT podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane, w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W omawianych przepisach zawarto dwie przesłanki po spełnieniu, których usługi edukacyjne podlegają zwolnieniu z VAT. Pierwsza przesłanka odnosi się do faktu, iż usługi zwolnione muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego druga, iż muszą być finansowane, w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zdaniem podatnika obie przesłanki są w niniejszym przypadku spełnione.

Usługi są usługami kształcenia zawodowego. W przepisach u.p.t.u. (ani przepisach wykonawczych) nie zdefiniowano, co należy rozumieć przez kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe. W dotychczasowych wyjaśnieniach, prezentowanych na swojej internetowej stronie, Minister Finansów nie wskazuje, aby szkolenie zawodowe dotyczyło przygotowania do konkretnego zawodu. Z interpretacji można wnioskować iż ważne, aby było ono przydatne przy poszukiwaniu pracy. Przykładem może być wyjaśnienie o kursach nauki jazdy.

Kurs ten nie przygotowuje do żadnego konkretnego zawodu, a mimo to Ministerstwo Finansów uznało go za szkolenie zawodowe, ponieważ kursy nauki jazdy są przydatne na rynku pracy. Również szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zostały uznane przez Ministerstwo, jako kształcenie zawodowe.

Jedno ze szkoleń w komponencie 2 dotyczy BHP.

Powyższe wskazuje, iż ustalenie, czy dane usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego należy oceniać po ich przydatności na rynku pracy. Znajomość zagadnień zawartych w naszych szkoleniach jest przydatna na rynku pracy. Obecna tematyka szkoleń umożliwia zmianę lub nabycie nowych kwalifikacji zawodowych. Szkolenia finansowane z Programu Kapitał Ludzki są ukierunkowane na rozwój zawodowy oraz poszerzenie konkurencyjności na rynku pracy.

Jak już wspomniano we wniosku szkolenia są działaniem projektu systemowego "X", realizowanym w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet II działanie 2.1, poddziałanie 2.1.3 "Wsparcie systemowe na rzecz zwiększenia zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw" - projekty systemowe.

Celem ogólnym realizowanych projektów jest podnoszenie kwalifikacji przedsiębiorców ich pracowników w zakresie dostosowania funkcjonowania przedsiębiorstw do wymogów nowoczesnej gospodarki, w tym upowszechnianie kształcenia ustawicznego dorosłych podnoszących kwalifikacje w formach pozaszkolnych. Cele te są realizowane m.in. poprzez realizację projektów o charakterze szkoleniowym, nowych form kształcenia pracowników, w tym szkoleń on-line oraz szkoleń typu blended learning.

Celem głównym Programu Kapitał Ludzki jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej, a do osiągnięcia tego celu przyczynia się realizacja celów strategicznych, do których należą m.in:

* podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo,

* poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce,

* upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy.

W związku z powyższym uzasadnione jest, aby uznać, iż szkolenia X finansowane (współfinansowane) z ww. programu, których zakres tematyczny został przedstawiony we wniosku, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie przywołanych przepisów.

Równocześnie spełniamy drugi warunek zwolnienia dotyczący finansowania szkoleń. Szkolenia są finansowane w całości lub w co najmniej 70% w ramach programu Kapitał Ludzki. Środki programu są środkami publicznymi, jako środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Do środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej są zaś zaliczane m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych) np. Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach którego realizowany jest program.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia o przywołanej tematyce, które mogą być wykorzystane do zmiany lub doskonalenia umiejętności na rynku pracy, finansowane (lub współfinansowane w co najmniej 70%) ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Kapitał Ludzki podlegają zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, w myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest m.in. prowadzenie szkoleń. Szkolenia, których dotyczy zapytanie, są jednym z działań projektu systemowego "X", współfinansowanego ze środków EFS, realizowanego w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II, działanie 2.1, poddziałanie 2.1.3 "Wsparcie systemowe na rzecz zwiększania zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw" - projekty systemowe. Celem ogólnym realizowanych projektów jest podnoszenie kwalifikacji przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie dostosowania funkcjonowania przedsiębiorstw do wymogów nowoczesnej gospodarki, w tym upowszechnianie kształcenia ustawicznego dorosłych podnoszących kwalifikacje w formach pozaszkolnych. Projekt polega na prowadzeniu otwartych szkoleń z wykorzystaniem metody on-line, skierowanych do przedsiębiorców i ich pracowników oraz osób pracujących, które są zainteresowane podnoszeniem kwalifikacji i składa się z dwóch komponentów. Celem komponentu 1 jest upowszechnienie wiedzy na temat kursów realizowanych metodą on-line wśród instytucji szkoleniowych oraz przygotowanie ich do opracowywania i udostępniania wysokiej jakości szkoleń on-line. Usługa ta polega na przeprowadzeniu szkoleń dla przedstawicieli firm i instytucji szkoleniowych, dzięki którym uczestnicy uczą się realizować prowadzenie nauczania za pomocą Internetu (zamiast dotychczasowych tradycyjnych metod szkoleniowych). Usługi te finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych. Celem komponentu 2 jest dostarczenie uczestnikom szkoleń wiedzy i umiejętności na temat: zarządzania oraz umiejętności zarządczych i interpersonalnych, prawa, podatków i finansów w przedsiębiorstwie. Szkolenia skierowane są do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności. Uczestnicy mogą brać udział w każdym z kilkudziesięciu udostępnianych szkoleń przez cały czas trwania projektu, uzupełniając swoje kwalifikacje w różnych dziedzinach, bez ograniczeń czasowych dostępu do szkoleń (szkolenia są dostępne przez cały rok, o każdej porze dnia). Usługi te finansowane są w 100% ze środków publicznych.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Środki na organizowane szkolenia otrzymuje Wnioskodawca bezpośrednio od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Szkolenia z Komponentu 2 są w całości finansowane przez PARP natomiast w przypadku niektórych szkoleń z Komponentu 1 Spółka nie otrzymuje pełnego finansowania przeprowadzonych szkoleń. W takim przypadku uczestnicy ponoszą częściową odpłatność. Odpłatność uczestników nie przekracza jednak 30% ceny szkolenia. Uczestnicy otrzymują faktury opiewające na kwoty nieprzekraczające 30% ceny szkolenia i wpłacają odpłatność jedynie w tej kwocie. Pozostała wartość szkolenia jest finansowana bezpośrednio przez PARP.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w niniejszej sprawie, świadczone przez Wnioskodawcę wymienione w opisie stanu faktycznego usługi szkolenia prowadzone metodami: on-line, tradycyjnymi lub w formie łączonej spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Celem ogólnym realizowanych szkoleń jest podnoszenie kwalifikacji przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie dostosowania funkcjonowania przedsiębiorstw do wymogów nowoczesnej gospodarki, w tym upowszechnianie kształcenia ustawicznego dorosłych podnoszących kwalifikacje w formach pozaszkolnych.

Z uwagi na fakt, iż część realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń finansowanych jest w 100% ze środków publicznych a część z nich w co najmniej 70% ze środków publicznych, korzystać będą one ze zwolnienia od podatku VAT, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl